Tesla izmantos baterijas bez kobalta

0

Bez kobalta baterijas ir pat senākas kā tās, kas ir ar kobaltu, bet dažādu iemeslu dēļ tās līdz šim nebija guvušas popularitāti starp elektroauto ražotājiem. Tesla vēlreiz pierāda sava pioniera lomu un lētākajam Model 3 piedāvās tieši šādas baterijas.

Tesla bateriju elements

Tesla bateriju elements

Bez kobalta baterijas ir pat senākas kā tās, kas ir ar kobaltu, bet dažādu iemeslu dēļ tās līdz šim nebija guvušas popularitāti starp elektroauto ražotājiem. Tesla vēlreiz pierāda sava pioniera lomu un piedāvās tās masveidā.

Tesla kopā ar bateriju ražotāju CATL ir noslēguši līgumu, lai elektroauto ražotājam piegādātu baterijas bez kobalta priekš Model 3. Šīs baterijas (LFP – litija dzelzs fosfāta) ir lētākas, nesatur kobaltu un niķeli, bet aizņem vairāk vietas un ir nedaudz smagākas. Dēļ fiziskajiem ierobežojumiem LFP tiks izmantots vien lētākajā Model 3 versijā.

2019. gada 4. ceturkšņa konferencē Īlons Masks paziņoja, ka priekš Tesla ražotnes Ķīnā ir noslēgti līgumi ar diviem jauniem bateriju piegādātājiem – CATL un LG Chem. Šie abi līgumi ir ievērojami mazāki par esošo ar Panasonic un nemainīs uzņēmumu attiecības.

Nesen CATL paziņoja, ka viņi ir izstrādājuši tehnoloģiju, kas ļauj baterijas nokomplektēt citādāk kā šobrīd pieņemtais standarts, ļaujot ietaupīt līdz pat 20% vietas. Šobrīd elektroauto bateriju paka sastāv no vairākiem bateriju moduļiem, kas sastāv no individuālām bateriju elementiem. CATL CTP (cell-to-pack, elementi-pakā) tehnoloģija ļauj izlaist moduļu pielietojumu. Šādā veidā bateriju pakas enerģijas blīvums palielinās par 10-15 %, tilpums samazinās par 15-20% un vajadzīgo detaļu skaits samazinās par 40%.

Zinot to, ka Tesla Model 3 Standart Range ir identisks Long Range variācijai, bet bez viena moduļa, var viegli saprast, kāpēc tieši lētākā variācija būs tā, kas iegūs LFP baterijas, precīzāk, LFPM (litija dzelzs mangāna fosfāta). Ne tikai nebūs kardināli jāpārplāno bateriju dizains, bet arī padarīs to lētāku un ētiski pareizāku.

LFP baterijas, salīdzinot ar litija jonu baterijām, ir lētākas un ar garāku dzīves ciklu, bet lielāku svaru un tilpumu. Šīs baterijas tipiski izmanto elektroautobusos. LFPM baterijas piedāvā labāku enerģijas blīvumu un zemāku cenu, salīdzinot ar LFP. Bloomberg aptauja liecina, ka 2019. gadā vidējā elektroauto bateriju cena bija 159 $/kWh. LFPM šobrīd maksā 80 $/kWh.

Tesla Model 3
Tesla Model 3

Teorētiski šāda 50 kWh baterija varētu izmaksāt 4’000 €. LFPM baterijas degradējas līdz 80% no sākotnējās kapacitātes 4’000 ciklos, ja katrā ciklā tās izlādē un uzlādē līdz maksimumiem (100%-0%-100%). Tas nozīmētu, ka Model 3 (354 km ar 50kWh bateriju (EPA)) būtu jānobrauc 1’200’000+ km, lai zaudētu 20% oriģinālās kapacitātes (283 km ar vienu uzlādi). Ja baterija netiek katru reizi izlādēta un uzlādēta līdz galam, tad degradācija nav tik izteikta.

Arī Long Range versijas iegūs jaunas baterijas, visdrīzāk, no LG Chem. Tās ir ar labāku enerģijas blīvumu par LFPM, bet saturēs kobaltu un niķeli un nepiedāvās tik ilgu teorētisko mūžu.

Pircējiem Ķīnā būs jāveic izvēle starp lētāku un izturīgāku bateriju vai tādu, kas spēs veikt lielākus attālumus. Par iespēju Eiropā iegādāties Ķīnā ražotu Tesla vai vismaz bateriju paku šobrīd nav apstiprinošu ziņu.

2018. gadā Īlons sev ierastajā platformā izteica, ka kobalts sastāda 3% no pašreizējām baterijām. Mobilo telefonu un datoru baterijās kobalts var būt pat 60%.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: