Latvijā pieaudzis dīzeļdzinēju pieprasījums un Rīgā gaisa kvalitāte pasliktinās
Latvijas medijos pēdējās dienās ir pamanāmas divas ziņas. Vienā Volkswagen slavē sevi par to, ka dīzeļdzinēji kļūst populārāki, bet otrā tiek ziņots, ka virs Rīgas veidojas smogs.
Volkswagen (VW) pirmā ceturkšņa rezultāti, liecina, ka starp viņu piegādātajiem automobiļiem 57% bijuši aprīkoti ar dīzeļdzinēju. Vispieprasītākais transportlīdzeklis no VW bijis Tiguan, no kuriem 80% bijuši ar dīzeļdzinēju. Ja parokas dziļāk VW piedāvājumā, tad visas atlaides, kas ir pieejamas, attiecas uz dīzeļdzinējiem. Cilvēki sūdzas par to, ka, ja vēlas pasūtīt automašīnu ar benzīna dzinēju, ir jāgaida vairākas nedēļas, bet dīzeļdzinēja variants ir pieejams kaut tūlīt.
18. aprīlī, Zaļajā ceturtdienā, sīko putekļu daudzums gaisā Brīvības ielā, Rīgā vairāk nekā trīs reizes pārsniedza pieļaujamo normu, sasniedzot sliktāko rādītāju kopš novērojumu stacijas darbības sākuma 2008. gadā. Pēdējās dienās Rīgā novērota dūmaka. Valsts vides dienesta inspektori veikuši pārbaudes objektos, kuros strādā ar akmeņoglēm, un secinājuši, ka dūmaka nav saistīta ar ogļu pārkraušanas darbiem.
Arī šorīt Rīgā redzams gaisa piesārņojums. Sīko putekļu PM10 koncentrācija vakar Brīvības ielā sasniedza sliktāko rādītāju novērojumu vēsturē, vairāk nekā trīskārt pārsniedzot pieļaujamo normu! Gaisa kvalitātes dati: https://t.co/BB0iKGGUyX pic.twitter.com/i0OGON2QPN
— Jānis Trallis (@meteozinas) April 19, 2019
Ir grūti nesavilkt saistības starp šiem diviem rezultātiem. Protams, jaunas automašīnas nav lielākais ietekmējošais faktors, bet arī tās sniedz savu artavu, lai gaiss nebūtu labāks. It īpaši dīzeļdzinējs, kuru Volkswagen Latvija tik ļoti slavē. Nesenais RTU pētījums, kuru VW izmanto visās spraugās, liecināja, ka CO2 izmešu daudzums dīzeļdzinējam ir mazāks kā benzīna, bet piemirsa izmērīt citus izmešus – NOx, CH4, PM10, PM2.5. Kur nu vēl labāka piespēle? Uzspļaut tam, ko saka neatkarīgi zinātnieki visā pasaulē, un aizmirstam dieselgate! RTU saka, ka dīzeļdegviela ir labāka!
Dīzeļdzinēji sastādīja 40% no Latvijā reģistrētajiem jaunajiem vieglajiem transportlīdzekļiem 2019. gada 1. ceturksnī. Ar elektrību darbināmie – vien 0.5%.
Nākotnē noteikti visi brauks ar elektriskajām mašīnām, velosipēdiem, skrejriteņiem un bezizmešu publiskajiem transportlīdzekļiem, bet kamēr mēs kā sabiedrība nonākam līdz tam brīdim ir svarīgi apzināties mazāko ļaunumu. Protams, ka VW un ne tikai šis ražotājs mēģinās pārdot dīzeļdzinēja mašīnas ar “labām” cenām, jo viņi gatavojas tam, ka lielākā daļa valstu tos aizliegs pārdot. Esiet gatavi, ka drīzumā būs tiešām lētas dīzeļdzinēju mašīnas. Tādus Tiguan varēs nopirkt ne tikai par šobrīd 22’700 – 40’991 €, bet var sagaidīt, ka cenas pietuvosies 16’000 € atzīmei. Ne šodien, bet drīzumā, jo Norvēģija sāks iekšdedzes dzinēju aizliegšanu no 2025. gada, Vācija (VW dzimtene) (daļēji) pievienosies 2030. gadā, Zviedrija – 2030. gadā, Francija – 2040. gadā.
Jau šodien Vācijā un Lielbritānijā pastāv aizliegumi iebraukt ar iekšdedzes dzinēju mašīnām. Tikmēr var sagaidīt, ka uz valstīm, kas šāda veida aizliegumus nepiemēros (Latviju tai skaitā), tiks novirzīti visi saražotie un pārejas posma iekšdedzes dzinēji.
Tikmēr atcerieties, ka nav tādas lietas, kā pašlādējošs hibrīds!