Brīva vieta reklāmai

Uzlādēts

Tavs ceļvedis atjaunojamajā enerģijā

e-skrejritenis Lime

Elektriskie skrituļdēļi un skrejriteņi: Pārvietošanās rEVolūcija

2019. gada 26. marts

Vismazāk kvalitatīvais laiks mūsu ikdienā ir tas, ko mēs ikdienā pavadām ir ceļā uz un no darba. Ar e-skrituļdēļiem un e-skrejriteņiem šis laiks kļūst aizraujošs.

Daudzi nemaz negrib domāt par to, ka viņi nākamajā rītā sēdēs savā automašīnā kārtējā sastrēgumā vai būs iespiesti pārblīvētā autobusā kā sardīne kopā ar citiem svīstošiem un klepojošiem cilvēkiem. Jo vairāk par to negrib domāt, jo tas ir jādara teju katru dienu.

2017. gada aprīlī vidējais tramvaja pārvietošanās ātrums bija 15.94 km/h. Braucot ar riteni, varētu panākt līdzīgu rezultātu, bet tad izvēlētais ceļš būtu no durvīm līdz durvīm un tas nebūtu jādala ar svešiem cilvēkiem mazā telpā. Nemaz nepieminot, ka tas ir veselīgāk. Kopš 1990. gada velosipēdistu skaita pieaugums Latvijā ir vidēji 10% gadā.

Divritenis
Divritenis

Vislielākās pārvērtības pilsētas transportā tuvākajā laikā gaidāmas tieši dēļ e-mobilitātes attīstības. Pagājušajā gadā bija jādzīvo zem akmens dziļi mežā, lai nemanītu, ka Rīgā ievērojami daudzi braukā ar elektriskajiem skrejriteņiem un elektriskajiem skrituļdēļiem.

Ātri, ērti un moderni

Tie ir ātri, ērti, moderni un salīdzinoši lēti. Viens no populārākajiem skrejriteņiem ir no Xiaomi klāsta (maksimālais ātrums 25 km/h, 30 km ar vienu uzlādi). Tā cena ir sākot no 360€ Latvijas interneta veikalos. Tikmēr Meepo piedāvājumā ir e-skrituļdēlis (40 km/h, 18 km), kas maksā no 350€ un kuram var nopirkt klāt bateriju paku, ja ar 18 km ir par maz priekš ikdienas brauciena.

Xiaomi M365
Xiaomi M365. Avots: mi.com

Par labu šiem transportlīdzekļiem arī ir tāda ekstra, ka nav jāmeklē stāvvieta, nav atkarība no pieturvietām un sastrēgumiem/ceļu negadījumiem/remontdarbiem. Atšķirībā no velosipēdiem, tos var ērti pasist padusē un uznest pat uz 9. stāvu bez lielas piepūles. Tie aizņem maz vietas mājās, birojā un bagāžniekā. Līdz ar to par atstāšanu uz ielas vai balkona nav jāraizējas, jo visdrīzāk tas atradīsies zem galda vai priekštelpā.

Pāri visam – pārvietoties ar tiem ir zaļi. Pasaulē šobrīd valda trends, kas veicina videi draudzīgabezizmesijuklusa un efektīva transporta risinājuma izstrādi un implementāciju. Elektriskajiem transportlīdzekļiem (neatkarīgi no izmēra) ir noteicoša loma šajā procesā.

Uz ceļa

Braukšana ar šiem transportlīdzekļiem ir grūti aprakstāma. Tie, kas bauda ziemas priekus ar slēpēm vai sniega dēļiem aptuveni sapratīs, ko nozīmē slīdēt pa ceļu. Tas ir kā slīdēt pa mākoni tumši pelēkā krāsā.

E-skrituļdēļi
E-skrituļdēļi. Avots: meepoboard.com

Pa ceļam uz darbu var ieraudzīt kā pilsēta mainās līdz ar gadalaikiem. Var izbraukt cauri kādam parkam pa ceļam, kuru, ar mašīnu braucot, nekad nepamanītu. Braucot pa citiem ceļiem nereti galā var nonākt pat ātrāk kā ar automašīnu.

Arī par svīšanu nav jāuztraucas, jo kāja pie zemes tiek nolikta tikai apstāšanās brīžos vai kad nav uzlādēta baterija pirms izbraukšanas. Tajās retajās karstajās dienās, kad jāsvīst tikai no tā vien, ka elpo, ir garantēts viegls vējiņš un var izvēlēties braukt pa ēnas pusi. Ja laiks ļauj, var sākt meklēt līdz šim neizzinātas vietas. Iespējams, pat atrast kādu pērli savā rajonā, uz kuru aizvest savu otro pusīti vai pavadīt piektdienas vakaru.

Lietošana

No juridiskā viedokļa elektriskajiem skrejriteņiem un skrituļdēļiem pēc Ceļu satiksmes noteikumiem ir “sporta vai atpūtas inventāra” statuss. Tas nozīmē, ka ar tiem legāli ir aizliegts braukt pa brauktuvi, bet tikai pa ietvi, netraucējot gājējus. Taču gājēji nevēlas redzēt velosipēdistus, skrejriteņu, elektrisko skrejriteņu, skrituļdēļu un skrituļslidu braucējus uz ietves. Arī autovadītāju kultūra Latvijā vēl nav tā attīstījusies, ka cilvēkus ar šādiem transportlīdzekļiem cienītu uz ceļa braucamās daļas. Kā arī ceļa seguma stāvoklis un kvalitāte spiedīs šo rīka lietotājus lēkāt, līkumot, lai kaut kur neiekristu un nenokristu. Taču ir arī kāda cita nianse – pārvietojoties ar šiem rīkiem nav aizliegts lietot alkoholu.

E-skrituļdēļi parkā. Avots: meepoboard.com
E-skrituļdēļi parkā. Avots: meepoboard.com

Rīgā drīzumā ir sagaidāms liela mēroga e-velo, e-skrejriteņu un e-skrituļdēļu nomas pieprasījums. Tas būs trieciens tradicionālo takšu biznesam.

“Labā lieta, ko šie rīki mainīs ir cilvēku izpratne par pārvietošanos. Parādot, ka nav nepieciešams 5 metrus garš un 2 metrus plats transportlīdzeklis, lai nokļūtu darbā. Pietiek ar 50 cm platu un nepilna metra garu. Taču ātrāku, ērtāku, lētāku. Šos mikromobilitātes rīkus sāks arvien vairāk kombinēt ar citiem transportlīdzekļiem un cilvēki sapratīs, ka nav obligāti no gultas līdz rakstāmgaldam jāpārvietojas tikai un vienīgi ar mašīnu,” Viesturs Silenieks, avots: silenieks.lv

Ir vairāki iemesli, kāpēc aizvien vairāk cilvēku izvēlas tieši šos e-mobilitātes risinājumus. Ar zemām sākotnējām izmaksām, maziem uzturēšanas izdevumiem un sajūtām, kas rodas ar tiem pārvietojoties, tie strauji iekaros vietu uz ielām. It īpaši Rīgas ielām. Autovadītājiem ar to ir jārēķinās visvairāk.

Meitene ar skrejriteni
Meitene ar skrejriteni

Runājot par cenām, ir svarīgi apzināties, cik tie izmaksā, kad tos sāk lietot. Pieņemot, ka dienā vajag veikt 15 kilometrus, tad acīmredzot ar vienu uzlādi pietiek gan Xiaomi, gan Meepo piedāvātajiem risinājumiem (šis raksts nav paredzēts kā reklāma šiem brendiem. Ir pieejami daudzi citi labi piedāvājumi). Viena uzlāde priekš Xiaomi M365 izmaksā 4.5 centus jeb 2.2 centus dienā, bet priekš Meepo Classic tie būtu 2.3 centi jeb 2 centi dienā. Ņemot vērā, ka “Rīgas Satiksmes” mēnešbiļete darba dienām maksā 40 €, tad var redzēt, ka šie transportlīdzekļi atmaksājas diez gan ātri.

Pārāk labi, lai būtu patiesi

No drošības aspekta skrejritenis būtu drošāks, bet noteikti ar abiem pārvietojoties nepieciešama ķivere galvā. Sliedes, neskaitāmās bedres un augstās apmales uz Rīgas ceļiem un gājēju ietvēm rada sarežģījumus, bet tie nav tik lieli šķēršļi, lai traucētu izbaudīt ceļu. Protams, visam ir savas robežas.

Uzlādēts e-skrituļdēlis
Uzlādēts.lv e-skrituļdēlis

Ja vēl nav bijusi iespēja izmēģināt elektrisko skrituļdēli vai skrejriteni pašam, pajautā kādam no saviem draugiem/radiem/paziņām. Ir liela iespējamība, ka viņiem jau tāds ir. Ja tomēr nav, tad pastāv īres varianti un arī Uzlādēts komanda var padalīties ar savu uz brīdi.

1’500 $ skrituļdēlis pret 150’000 $ elektromobili

Kārlis Mendziņš

Atrasts mētājamies pie elektroierīcēm. Mīlestība pret jaunajām lietām izaugusi kopā ar bakalaura grādu elektroinženierzinātnēs. Brauc ar elektromobili kopš 2017. gada bargās ziemas (-30°C) un kopš tā laika ne reizi nav noslāpis.
Kārlis Mendziņš

Latest posts by Kārlis Mendziņš (see all)

  • 7
    Shares

Komentāri

E-pasts netiks publicēts. Nepieciešamie lauki ir atzīmēti *