Dārgie Tesla nīdēji

3

Tesla nīdēji bieži vien akli metas virsū visam, ko paziņo Tesla vadītājs Īlons Masks, ceturkšņa datiem, Autopilot statistikai vai citiem paziņojumiem, kas ne vienmēr ir pozītīvi vai negatīvi. Dažreiz tie ir sausi fakti, kur viedokļiem nav vieta.

Tesla Model S ekrāns

Tesla Model S ekrāns

Tesla nīdēji bieži vien akli metas virsū visam, ko paziņo Tesla vadītājs Īlons Masks, ceturkšņa datiem, Autopilot statistikai vai citiem paziņojumiem, kas ne vienmēr ir pozītīvi vai negatīvi. Dažreiz tie ir sausi fakti, kur viedokļiem nav vieta.

Līdz ko ir mazākā iespēja piesieties kaut kam, ko šis autoražotājs, kas savu pirmo mašīnu parādīja sabiedrībai 2008. gadā, tiek uzpūsti vislielākie ziloņi. Tesla tikko noslēdza savu visveiksmīgāko ceturksni līdz šim, bet pat tagad “viedie” analītiķi saka, ka viss ir slikti.

Tomēr lielākā daļa, lai neteiktu, ka visi, nīdēju argumenti ir ārpus konteksta. Ja mēģina aptvert to, kas cilvēkam interesē, iegādājoties automašīnu, tad to var novienkāršot uz 3 lietām – veiktspēja, stils un cena.

Veiktspēja

Kad runa ir par veiktspēju, Tesla ģimenes krosovers spēj pieveikt Lamborghini ceturtdaļjūdzes sprintā. Mašīna, kurā ir paredzēta vieta 7 cilvēkiem, kas ir drošākā mašīna visā pasaulē, atpaliekot vien no citām Tesla, un kas domāta kā luksus gala ikdienas mašīna, spēj pieveikt dragreisā mašīnu, kas paredzēta priekš sacensībām un ietilpina tikai 2 cilvēkus.

Mūžvecais arguments, ka elektrība nāk no fosilajiem resursiem un tāpēc elektriskās mašīnas ir pat kaitīgākas par iekšdedzes mašīnām, ir mīts, ko vairākas reizes jau esam aprakstījuši. Novienkāršojot šī mīta atspēkošanu – viss slēpjas efektivitātē. Elektriskais motors spēj pārveidot 95% no potenciālās enerģijas, kas ir baterijā, mehāniskajā, bet iekšdedzes motors spēj pārveidot tikai aptuveni 21% no enerģijas, kas ir degvielā. Atšķirībā no degvielas, elektrība ar katru gadu kļūst tīrāka, kas nozīmē, ka elektriskās mašīnas ar laiku kļūst labākas videi.

Braukšana

Arī braukt ar elektriskajām mašīnām ir patīkamāk. Atšķirībā no iekšdedzes dzinēja, kam ir jāieskrienas, lai panāktu maksimālo jaudu, elektriskais motors spēj dot visu jaudu jau no paša sākuma. Daudzi ātri iemīlas šajās mašīnās dēļ šī faktora. Teju visām elektriskajām mašīnām baterijas atrodas grīdā, kas nozīmē zemu gravitācijas centru. Šis faktors ļauj mašīnām būt stabilākām uz ceļa un ražotāji var daudz vieglāk panākt 50/50 svara izlīdzinājumu uz asīm, pabīdot baterijas nedaudz uz priekšu vai atpakaļ. Līdzīgu pieredzi sniedz mašīnas, kas ir vairākas reizes dārgākas.

Ņemot vērā to, ka šīm mašīnām ir ievērojami mazāk kustīgo daļu, šīm mašīnām ir arī mazāka nepieciešamība pēc apkopēm. Izteikti mazāk. Audi e-tron prezentācijā, minēja, ka e-tron šasija, motors, pārnesuma kārba un viss, kas attiecas tikai uz to, lai mašīna kustētos uz priekšu, sastāv no 200 komponentēm, bet iekšdedzes dzinēja līdziniekam tas pats tiek veidots no 1400 komponentēm. Tā ir milzīga atšķirība.

Izskats

Gaumes izjūta, protams, katram ir sava. Tagad gan elektriskās mašīnas taisa identiskas jau zināmajiem modeļiem, bet vēl nesen tās krietni atšķīrās no pārējām un reti kad tas bija labā nozīmē.

Tesla dizaineri ir kārtīgi pastrādājuši pie tā, lai lielākajai daļai cilvēku ļoti patiktu tas, ko viņi redz. Interjers ir minimālistisks un futūristisks, eksterjers ir slaids un moderns.

Cena

Cena joprojām daudziem liekas nepaceļama. Tesla ir dārgajā galā. Model 3, kas ir lētākais no piedāvājuma, maksā sākot no 44’500€ + atvešana no Vācijas un reģistrācijas izmaksas. Tomēr ar salona cenu neaprobežojas izmaksas, kas saistītas ar mašīnu. Ņemot vērā, ko Model 3 piedāvā, tam nav īstu konkurentu esošajā tirgū. Tomēr, varam salīdzināt pēc izmēra.

Lētākais 3.sērijas BMW ir 318i un tā sākumcena ir 33’317€. Atšķirība ir 12’000€. Tomēr 5 gadu laikā šī starpība izzūd un pat ir par labu Tesla, jo Tesla braukšanas un uzturēšanas izmaksas ir krietni mazākas. Protams, jo vairāk tiks braukts un lētāka elektrība (saules paneļi vai lādē tad, kad elektrība ir lētākā), jo ātrāk Tesla atmaksāsies.

Pievienotās vērtības

Šajā ziņā Tesla ir vairākus gadus priekšā konkurentiem.

Piemēram, Autopilot. Kuru katru brīdi Tesla var paziņot, ka viņi uzskata, ka tas ir pietiekami gatavs, lai cilvēks vairs nevadītu mašīnu vispār. Tas nozīmē, ka mašīna, kas maksā mazāk par 50’000€ un ko var nopirkt jau vairākus gadus, brauks pati.

Dažas no Autopilot funkcijām jau ir iespējotas. Jau tagad var pateikt mašīnai, lai tā no stāvlaukumu piebrauc pie Tevis. Iedomājieties situācija, kad iznāc no Ikea veikala un saproti, ka aizmirsi, kur noliki mašīnu. Nospiežot pogu telefonā, tā pati piebrauks pie Tevis.

tesla autopilot
Tesla Autopilot. Avots: youtube.com

Kamēr lādējies ir pieejamas vairākas izklaides iespējas, kā Tesla Beach Buggy Racing 2. Tās 30 minūtes, ko pavadītu pie Supercharger stacijas, paskries nemanot.

Bezvadu atjauninājumi. Ko tādu mēs esam pieraduši redzēt mūsu telefonos un datoros, bet automašīnas līdz šim, ja saņēma kādu atjauninājumu, tad bija jādodas pie dīlera to saņemt, kas nozīmēja vairākas stundas zaudētas no sava laika un tie atjauninājumi reti kad ir tā vērti. Tesla pieeja ir pavisam cita. Mašīnai tiek uzlabotas esošās (lielāka autonomija, ātrāka uzlāde) vai pievienotas jaunas funkcijas (Atari spēles, pārkaršanas aizsardzība, suņu režīms, pretzagļu sistēma), kas, mašīnu nopērkot, vēl tai nebija, kamēr tā stāv dīkstāvē. Tesla mašīnas nav tikai mehānika, bet arī programmatūra. Kad runā par Tesla, bieži piemirst, ka šis uzņēmums ir mehānikas un programmatūras izstrādātājs.

Tesla galinātāji

Katru reizi, kad iznāk jauna elektriskā mašīna no lielajiem ražotājiem, žurnālisti uzreiz metas paziņot, ka tas ir Tesla galinātājs. Viens no pirmajiem bija Jaguar I-Pace. Šī mašīna saņēma teju visus apbalvojumus pagājušajā gadā, bet vienlaicīgi šī mašīna nestāv ne tuvu Tesla Model S pārdotajām vienībām 2019. gadā. Kopš pagājušā gada Tesla Model S ir vismazāk pārdotais Tesla modelis.

Tad sekoja Audi e-tron. Lai gan tas ir pārdots labāk kā Jaguar, saliekot abu ražotāju pārdotās vienības kopā, nesanāk Tesla Model S skaits.

Drīzumā solās būt VW un Mercedes piedāvājums, bet līdz tam laikam Tesla būs tā ieskrējusies un izlaidīs jau nākamo – Model Y. Pēc Tesla prognozēm, Model Y būs vēl pieprasītāks par Model 3. Jau tagad Tesla Model 3 sastāda pusi no ASV pārdotajām elektriskajām mašīnām (ieskaitot lādējamos hibrīdus). Šī gada beigās darbību uzsāks Gigafactory 3, kas ražos priekš Ķīnas. Drīzumā arī tiks uzsākts darbs pie Eiropas ražotnes.

Tesla 2018. gadu noslēdza ar 245’000 pārdotām vienībām. 2019. gada prognozes liecina, ka tiks pārdotas 372’000 vienības (lauvas tiesa būs Model 3), bet 2020. gadā – 950’000. Tikmēr Porsche plāno ražot 40’000 Taycan gadā (sākotnējais plāns bija 20’000).

VW plāno, ka visa grupa (VW, Audi, SEAT u.c.) līdz 2030. gadam būs jau uztaisījuši 15-22 miljonu elektriskās mašīnas. Šobrīd viņi ir tuvāk 0 kā 1 miljonam. Atliek tikai gaidīt, kad viņi panāks 2012. gada Tesla Model S.

Arī Tesla negrasās apstāties, lai paostītu slavas ziedus. Tesla gatavojas Model Y un Semi ražošanai, jau ir aptiprināts, ka būs pikaps, un baumo par kompaktās klases Tesla.

Galu galā šim Silīcija ielejas uzņēmumam ir tikai 11 gadu pieredze autoražošanā, bet visi pārējie autoražotāji tam tagad uzmanīgi seko un mēģina panākt.

Finanšu krahs

Analītiķi bieži norāda uz to, ka Tesla nenes peļņu, bet viņi neiedziļinās, kāpēc uzņēmumam ir negatīva bilance. Tas ir tāpēc, ka uzņēmums nenogurstoši investē jaunās tehnoloģijās.

Vienu ceturksni Tesla investoriem parādīja, ko nozīmētu, ja viņi nedaudz piebremzētu ar naudas tērēšanu un bilance bija 800 miljonus plusā. Kad investori tika apmierināti, darbs turpinājās vēl spraigāk kā pirms tam. Detalizētāk zemāk esošajā video.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
3 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
msh
msh
Viesis
11/07/2019 18:38

Vēlamā pasniegšana par esošo, operējot ar rūpīgi izmeklētiem faktiem… Veiktspējas sadaļa – nu, tas model x uzveic lambo dargreisā, un? Jā, tesliotiem ir šādā veidā sekmīgi izdevies iesmērēt teslu kā kaut kādu “supermašīnu slepkavu”, tāpēc kad es papētīju mazliet dziļāk, es biju šokā – izrādās ka tesla ir mašīna, kas ražota pontošanai, ar motoriem, kurus tajā esošie akumulatori nespēj pavilkt. Pilns internets ar teslas paātrinājumu “urālu režīmā”, bet nekur netiek uzsvērts ka tā var darīt reizi desmit minūtēs, kamēr ar normālu mašīnu to var darīt kamēr iestājas sausa bāka. Nerunājot nemaz par situāciju, kur vajag to jaudu ilgākam laika posmam – es biju ŠOKĀ ieraugot viģiku, kur viens karakters bik ar teslu atstiepa pa bāni – izrādās ka tā kaste, kas tiek salīdzināta ar supermašīnām, labi ja spējīga spēkoties ar GTI golfu garākā gabalā – ne tikai tā mašīna paliek gausa virs divīša, bet arī pēc kādiem 10 kilometriem akumulatori sāk pārkarst un jauda tiek ierobežota… Vēl, protams, tiek uzsvērts elektromotora lietderības koeficients, piemirstot ka arī elektromotoram tā ir LĪKNE, nevis taisne, un ar tādu mašīnu kā tesla kā reiz var itin labi sanākt to motoru darbināt neefektīvajā līknes daļā – tiek piemirsts ka arī teslai joprojām ir diferencālis, kurā arī notiek jaudas zudumi, ne jau tikai kārbā vienā pašā. Jebkurā gadījumā – tā efektivitātes atšķirība tāpat ir pie kājas – man patika vācu TV kanāla sacensība, model x pret XC90 D4 – kur izrādījās ka volvo, darbojoties ar dīzeļdegvielu, kurai ir akcīzes nodoklis, spēj aizbraukt tālāk un ērtāk nekā tesla par tikpat vērtu elektrību, kuras cenā nav akcīzes nodokļa, lasīt – ja dīzeļdegviela būtu bez akcīzes nodokļa, ar volvo XC90 braukt izmaksātu 2x lētāk nekā ar Tesla model X…… Lasīt vairāk »

Raitis
Raitis
Viesis
Atbilde  Kārlis Mendziņš
06/03/2020 12:16

Mendziņa kungs, Jūsu aizrautība ar elektro mašīnītēm ir līdzīga reliģiskajai ticībai, kurā loģikai nav vietas. Tā ka diskusijā ar MSH loģiku nepiesauciet, tā Jums vairumā gadījumu nepiemīt. Esošo faktu interpretēšanā gan Jūs esat meistars. Visai bieži redzot tādu manipuilatīvo pieeju, savas ticības sprediķošanā, pret elektroauto sāks vēl veidoties nepatika. Tieši kas pretējs tam, ko cēlaties panākt.
Mani par Teslas nīdēju nosaukt nevar, fanoju savā ziņā par viņu izstrādājumiem. Tai pat laikā skaidri apzinos, ka viņu produkcija, maigi izsakoties, ir visai tālu no pilnības. Ja vēl transmisijas elementi un akumulatoru bloks ir kaut cik pieņemamā kvalitātē, mierīgi braucot, tad virsbūves elementu un salona kvalitāte ir zem katras kritikas. Ceru, ka ar laiku tas mainīsies, lai auto pircējiem nav jāiziet uz tik lieliem kompromisiem, brīvā tirgus apstākļos. Nu patīk cilvēkiem labas kvalitātes auto no dabīgiem un ilgmūžīgiem materiāliem. Bet varbūt kļūdos un estētiskums zaudēs savu nozīmi ikdienas cilvēka dzīvē.

3
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: