Uzlādēts

Tavs ceļvedis atjaunojamajā enerģijā

Audi e-tron prezentācija

Audi e-tron pasākuma apskats

2019. gada 17. aprīlis

Galvenais iemesls, kāpēc tika rīkots pasākums bija jaunais Audi elektromobilis e-tron, bet īstais iemesls to izbaudīt bija pasākuma pirmā daļa.

2. aprīļa rītā notika Audi e-tron prezentācija Latvijā. Ierodoties Arēna Rīga Amber Beverage group klubā atklājās skats uz pirmo no sešiem klātesošajiem Audi e-tron. Tas, protams, bija vēl zem pārvalka. Kluba otrā galā varēja aplūkot vēl vienu tādu.

Pasākumu atklāja Audi pārstāvis Latvijā, kam sekoja Audi pārstāvis no Norvēģijas. Tika pieminēti vispārīgie elektroauto argumenti un mītu gāzēji, kā tas, ka elektrisko automašīnu baterijas kļūst ietilpīgākas (piedāvā lielāku autonomiju), tās ir lētāk uzpildīt, tie ir uzticamāki un to otrreizējā vērtība ir stabila. Vēlreiz tika atgādināts par to, cik ļoti vienkāršāki ir elektromobiļi – ja tipiskā iekšdedzes dzinēja automašīnas piedziņas sistēma sastāv no 1400 komponentēm, tad elektroautomašīnas – no 200.

2018. gadā Audi pārdeva 7’500 automašīnas Norvēģijā. Uz e-tron rindā šajā Ziemeļeiropas valstī ir pieteikušies jau 8’000 cilvēki. Viens modelis, kas gadījuma pēc ir elektrisks, ir izraisījis lielāku pieprasījumu kā vienā gadā Audi ir spējis pārdot. Tādēļ pie katra Audi centra tiks uzstādītas uzlādes stacijas, kuras varēs lietot klienti un sadarbības partneri:

  • Vismaz 1 ātrā līdzstrāvas uzlādes stacija ar minimālo jaudu 25 kW, bet vairums būs ar 50 kW jaudu
  • Vismaz 1 maiņstrāvas uzlādes stacija ar minimālo 11 kW jaudu.

Viens no interesantākajiem slaidiem bija par enerģijas veidiem Norvēģijā (2010. un 2018. gados) un Latvijā (2018. gadā). Norvēģijā ar elektrību darbināmie transportlīdzekļi bija tikai 2% pirms 9 gadiem, bet jau pagājušajā gadā tīri elektriskie sastādīja 28% no tirgus (60%, ja ieskaita hibrīdus). Tikmēr Latvijā 2018. gadā 1% bija tīri elektriskie (patiesībā, krietni mazāk) un 7% bija hibrīdi.

Turpinājumā bija paneļa diskusijas par e-mobilitāti. Tajās piedalījās pārstāvji no Vides Aizsardzības un Reģionālās Attīstības Ministrijas (VARAM), Satiksmes Ministrijas (SM), Ceļu Satiskmes un Drošības Direkcijas (CSDD), BezIzmešu Mobilitātes Attīstības Biedrības (BIMAB) un Auto Asociācijas (AA). Starp visiem ministriju un biedrību pārstāvjiem bija arī sabiedrībā pazīstamais (RigaTV24) elektroauto lietotājs Ansis Bogustovs.

Diskusijas uzsāka VARAM pārstāve Ilze Prūse, kas pastāstīja, ka dēļ tā, ka lauksaimniecība nespēs būs CO2(e) neitrāla, būs jāpiemēro CO2(e) negatīvi risinājumi. Tas nozīmē, ka būs jāizstrādā un jāattīsta tehnoloģijas, kas spēj savākt piesārņojumu un to pārstrādāt lietojamā produktā vai droši noglabāt. Mērķis ir būt CO2(e) neitrāliem līdz 2050. gadam. Fosilo degvielu transportlīdzekļu ēra šobrīd ir norietā.

Pēc VARAM uzstājās CSDD ar Paulu Beinaroviču, kas izteica to, ka netiek paredzēts, ka tuvākajos 5 gados kāda no esošajām elektromobiļu priekšrocībām tiks atsaukta, bet, cik ilgi tās pastāvēs arī nezināja atbildēt. Runājot par uzlādes staciju tīklu, atzinās, ka CSDD labprāt uzstādītu Latvijā 150 kW (3x jaudīgākas par pašreizējām) uzlādes stacijas, bet ir vienošanās ar ES par 50 kW stacijā, kuru izmainīt ir neiespējami ļoti grūti. Nemaz nerunājot, ka to uzturēšana būtu ļoti dārga. Nav šaubu, ka vienu dienu Latvijā būs tādas uzlādes stacijas, bet visdrīzāk tas nāks no privātā sektora nevis valsts puses.

Satiksmes Ministrijas pārstāvis Tālivaldis Vectirāns izteica, ka prognozē Latvijā 300 uzlādes stacijas līdz 2030. gadam, kad būs 6’000 vieglo elektrisko automašīnu (28’000 2050. gadā), kas neiet kopā pat ar optimistiskajām Uzlādēts prognozēm (4’500 elektroauto 2030. gadā). Ļoti iespējams, ka T. Vectirāna izteiktajos paredzējumos jau ir iekļauts atbalsts iegādei, kas tika pieminēts, ka tiks iekļauts Eiropas fondu plānošanas periodā līdz 2027. gadam, tādējādi atkārtojot jau 2014. gadā pieredzēto, bet ar labākiem nosacījumiem privātpersonām. Vienlaicīgi I. Prūse minēja, ka, lai sasniegtu starptautiskos mērķus, ko Latvija sev izvirzījusi ir nepieciešams daudz lielāks skaits elektromobiļu. Kā vienu no variantiem, kā to panākt, ir celt nodokli iekšdedzes dzinēju automašīnu iegādei.

Prūse arī atgādināja, ka Latvijā netiek ražota nafta, tā tiek importēta, bet elektrību Latvijā gan ražojam, gan tai ir liels potenciāls būt 100% CO2(e) neitrālai. Lai gan sākotnēji tika atbalstīts rapsis kā biodegvielas izejviela, ir noskaidrojies, ka, to audzējot, noslogojums dabai ir daudz lielāks nekā ieguvums, kā arī tiek atņemta vērtīgā zeme, ko var izmantot, lai audzētu vērtīgos augus vai ganītu lopus, vai lai nodarbotos ar mežkopību.

Kad noslēdzās šī kaislīgā debate, pie mikrofona tika BIMAB valdes priekšsēdētājs Arnis Bergs. Viņš izglītoja par citu valstu pieredzēm un plāniem tuvākajā nākotnē saistībā ar emobilitāti. Piemēram, Lielbritānija, Francija un Spānija nereģistrēs jaunus tikai ar benzīna vai dīzeļa dzīnējiem aprīkotus vieglos automobiļus no 2040. gada, bet Zviedrija to vairs nedarīs no 2030. gada. Atgriežoties pie Latvijas situācijas, tika likts uzsvars tam, ka tuvākajam plānošanas periodam nav līdzvērtīgi izvērtētas visas transporta enerģijas iespējas, tai skaitā, biodegviela, sintētiskā degviela, elektrība un ūdeņradis. To izdarot, valsts amatpersonām beidzot varētu būt skaidra vīzija, uz ko tiekties. (Protams, elektrība ir šobrīd vistīrākais reālais transporta enerģijas avots.)

Ansis Bogustovs pastāstīja sīkāk par savu pieredzi ar Volkswagen e-Up!, ko iegādājās 2014. gadā ar KPFI atbalstu. Viņš atzinās, ka tas ir mainījis viņa dzīvi. Tagad viņš daudz labprātāk īrē lietas. Gariem ceļojumiem izvēlas jaunas nomas mašīnas un arī priekš sava zāliena nav nopircis 1’000 € vērtu aeratoru, ko lietot reizi gadā, bet gan izīrē to par 10 € uz to vienu dienu gadā, kad tas ir nepieciešams. Kopumā ir apmierināts ar savu izvēli par labu e-Up! un aicina visus apjaust savas īstās vajadzības pirms noriet elektriskās mašīnas. Pieminēšanas vērts arī ir fakts, ka viņa ģimenes otra mašīna ātri vien izrūsēja no nebraukšanas.

Oppbus
Oppbus Auto 2019 izstādē. Viens no jaunākajiem Andra Dambja veikumiem.

Nedaudz negaidīta bija inženiera Andra Dambja klātesamība. Kā izrādās, viņš ir pirmais, kam Audi Latvijā iedevis e-tron uz ilgāku laiku. Viņa galvenie secinājumi ir tādi, ka elektromobilis jau šodien ir ļoti labs pārvietošanās līdzeklis. Vēlāk atsevišķā sarunā ar Uzlādēts viņš atklāja to, ka pats ikdienā pārvietojas ar lādējamu hibrīdu, un to, ka Oppbus ir palicis vien nedaudz, lai nonāktu uz ielām – atliek vien pārbaudīt uzlādes iespējas.

“Manuprāt, ir vajadzīga revolūcija. Mēs esam ļoti tuvu tai. Pavisam drīz būs ļoti lētas elektromašīnas!” A. Dambis Audi e-tron pasākuma laikā.

Ingus Rūtiņš no Auto Asociācijas sagatavoja cilvēkus tam, ka elektromobiļi ir viens no stūrakmeņiem on-demand transportam. Lai gan elektroauto cena šobrīd ir augsta, izmaksas ir ļoti zemas. Jau šobrīd ar esošo atbalstu VW eGolf 5 gadu laikā ir izdevīgāks par 2.0 l dīzeļdzinēja VW Golf ar sekojošiem nosacījumiem:

  • Gadā tiek veikti 15’000 km
  • Dzīvesvieta Pierīgā
  • Darba laikā tiek izmantota Rīgas Satiksmes B zona

Par elektroauto cenām runājot, I. Rūtiņš izteicās, ka 2025. gadā elektriskās automašīnas jau salonos būs vienā cenu kategorijā ar iekšdedzes dzinēju līdziniecēm. Tas saskan ar to, ko iepriekš minēja Audi Norvēģija pārstāvis un CSDD citā pasākumā minēto, ka Latvijā lūzuma punkts būs 2025. gadā. Vienlaicīgi viņš ieteica, ka valstij nevajag atbalstīt bezizmešu transportlīdzekļus, bet gan dot laiku, lai sabiedrībā esošie mīti izkliedējas. Noslēdzot savu runu, viņš publikai atgādināja, ka agrāk degviela bija jāpērk aptiekās.

Pēc šīs diskusijas sekoja maza pauze, pēc kuras uz skatuves kāpa Audi e-tron galvenā prezentētāja Dārta Mežule. Šim C segmenta transportlīdzeklim zem motortelpas pārsega ir mazs bagāžnieks, kas paredzēts uzlādes kabeļiem, lai gan no praktiskās puses, tur tos visdrīzāk novietos tad, ja tiešām nebūs vieta 605 litru (1’755 litri, ja nolaižu aizmugurējos sēdekļus) aizmugurējā bagāžniekā. Tagad noteikti aizvien vairāk tiks runāts par aizmugurējo un priekšējo bagāžnieku.

Audi e-tron ir spējīgs vilkt 1.8 tonnas un tam ir ideāls (50/50) svara sadalījums, pateicoties 95 kWh (lietojamas 83.6 kWh) akumulatora novietojumam. Šim akumulatoram, kas sastāv no 8 moduļiem ir 8 gadu garantija. Interesanti, ka atšķirībā no citiem ražotājiem, Audi izvēlējās paturēt priekšējo resti, kas atveras un aizveras pēc nepieciešamības. Lai gan gaiss, kas caur to plūdīs netiks virzīts neesošajam iekšdedzes dzinējam, tas nepieciešamības gadījumā tiks novirzīts, lai dzesētu akumulatoru.

Ar 150 kW lādētāju Audi e-tron uzlādēsies vien 30 minūtēs līdz 80%, kas nozīmē, ka pie Latvijā pieejamajām uzlādes stacijām no 0% līdz 80% vajadzēs 1.5 stundu. Bet pie 11 kW stacijas no 0% līdz 100% uzlādēsies 8.5 stundas, bet 22 kW – 4.5 stundās. Ja īpašnieks būs atbraucis ar pēdējo procentu pie Jaunās Teikas, lai dotos uz stundu garu sapulci, viņš pie tur esošajām 22 kW stacijām spēs uzlādēt aptuveni 95 km. Ar 23.2 kWh/100 km lielu patēriņu, šis elektromobilis neierindosies starp efektīvākajiem. Tai pat laikā, tā pircējiem diez vai tas interesē.

Labā ziņa ir tāda, ka bez šī 82’650 € vērtā transportlīdzekļa Audi drīzumā piedāvās arī citus elektriskos un elektrificētos modeļus. Cerams, tie būs cenā krietni pieejamāki.

Un tad… Mūzika, gaismas un ovācijas! Tika novilkti pārvalki, atklājot divus klātesošos Audi e-tron.

Pēc e-tron prezentēšanas varēja iet uz Arēna Rīga stāvlaukumu, kur pretim gaidīja 4 šie elektromobiļi. Bija diva veida izmēģinājuma braucieni – vienā varēja pats izmēģināt e-tron, bet otrā profesionāls šoferis izrādīja tā manevrētspēju lielos ātrumos. Abi izmēģinājuma braucieni bija interesanti. Ja vienā likās, ka Tevi tūlīt ietrieks nožogojumā, tad otrā jau pats varēji to izmēģināt. Jāteic, ka Audi e-tron priekš saviem apmēriem vadās ļoti labi. Vilšanās radās tanī brīdī, kad ieraudzīju parastos spoguļus solīto kameru vietā. Kā izrādās, tie nāk visdārgākajā komplektācijā. Jāpiezīmē vēl viena lieta, ko, manuprāt, Audi nostrādāja ļoti labi – priekšā esot, motora skaņas nav dzirdamas, bet, sēžot aizmugurē var dzirdēt to skaņu, kas asociējas ar Zvaigžņu Karu skaņām. Tieši uz aizmugurējās ass atrodas pamata motors, bet priekšējais motors pieslēdzas nepieciešamības gadījumā.

Par pašu pasākumu, cepuri nost Audi priekšā. Ticu, ka daudzi cilvēki mājās aizgāja ar pozitīvām emocijām un jaunām zināšanām. Šāda veida pasākumi ir jārīko biežāk. Varbūt kādu dienu būs Uzlādēts pasākums…

Audi Q4 e-tron

Kārlis Mendziņš

Atrasts mētājamies pie elektroierīcēm. Mīlestība pret jaunajām lietām izaugusi kopā ar bakalaura grādu elektroinženierzinātnēs. Brauc ar elektromobili kopš 2017. gada bargās ziemas (-30°C) un kopš tā laika ne reizi nav noslāpis.
Kārlis Mendziņš
Patika raksts? Atbalsti Uzlādēts iekš Patreon!
Audi e-tron pasākuma apskats 33
  • 1
    Share

Komentāri

avatar
  Pieraksties  
Paziņojums no