Brīvdienas ar elektroauto – 10 noderīgi uzlādes padomi
Atvaļinājumu sezona jau rit pilnā sparā un uzlādes stacijas tiek aizvien intensīvāk noslogotas. Kā labāk plānot brīvdienas, ceļojot ar elektroauto?
Atvaļinājumu sezona jau rit pilnā sparā un uzlādes stacijas tiek aizvien intensīvāk noslogotas. Kā labāk plānot brīvdienas, ceļojot ar elektroauto?
Efektīva iepriekšēja sagatavošanās palīdzēs jums pārvaldīt pieturas, kas nepieciešamas uzlādei, ceļa laikā. Ņemot vērā, ka esam mājsēdē jau ilgu laiku, ceļošana ir mentāli svarīga nodarbe. Piedāvājam labākos padomus, lai sāktu savas bezrūpīgās e-brīvdienas un darītu to ērti.
1. Plāno pirms izbraukšanas
Ņemot vērā, ka pie uzlādes stacijām nav milzīgi plakāti, kas vēsta par to, ka te var uzlādēties, ir noderīgi pirms ceļojuma saprast, kuras ir ērtākās un izdevīgākās uzlādes stacijas. Ir vairāki rīki, kas palīdz plānot maršrutu. Vēsturiski labākais ir bijis ABetterRouteplanner, bet arī Plugshare un Chargemap piedāvā šādas iespējas. Veltot dažas minūtes pirms izbraukšanas, var ietaupīt daudz raizes vēlākam laikam.
2. Negaidi līdz izlādēsies
Lai izvairītos no nevajadzīgām nepatikšanām brīvdienās ar elektrisko automašīnu, plānojiet uzlādi, kad akumulatora līmenis ir sasniedzis 20% atzīmi. Ja jūs ieradīsities uzlādes stacijā uz automaģistrāles, lai uzzinātu, ka uzlāde nav iespējama vai tā vēl ilgi nebūs pieejama, būs pietiekami liela autonomija, lai atrastu nākamo uzlādes staciju.
3. Taupi laiku nelādējot pārāk ilgi
Lai optimizētu uzlādē pavadīto laiku, iesakām neuzlādēt akumulatoru virs 80%. Ja vien, protams, jums tas patiešām nav vajadzīgs. Nereti EV uzlāde no 80 līdz 100% prasa tikpat ilgu laiku kā no 20 līdz 80%. Bjorns Nailands savos rekordu ceļojumos pat izvēlas vēl skrupulozāku uzlādes pieeju. Īsāka, bet biežāka, uzlāde, var ietaupīt daudz laika.
Reti kas ir tik kaitinošs EV pasaulē kā cilvēks, kas lādē savu EV līdz pēdējam iespējamam elektronam. Tas ir pielīdzināms spraudņu hibrīdu uzlādei pie ātrās uzlādes stacijas.
4. Pārbaudi izcenojumu pirms uzlādes veikšanas
Pirms sākt uzlādi, pārbaudiet konkrētās uzlādes stacijas pakalpojuma sniedzēja piemēroto cenu. Ja izmantojiet kādu no aplikācijām, tad cenām vajadzētu būt skaidri parādītām. Nereti cenas tiem, kas nav reģistrētie lietotāji, ir augstākas. Ja izvēlieties veikt uzlādi, piemēram, Ionity tīklā, tad reģistrētam lietotājam cena būs 0.30 €/kWh, bet nereģistrētam tā būs 0.79 €/kWh.
Arī ceļojot pa Latviju ir svarīgi zināt, ka, izmantojot Mobilly aplikāciju nav nepieciešams iepriekš reģistrēties e-mobi tīklā, bet, izmantojot e-mobi aplikāciju, ja iepriekš nebūsiet reģistrēti, tad uz divām nedēļām tiks iesaldēti 80€ par katru veikto uzlādi.
5. Izlasi atsauksmes par konkrēto lokāciju
Internetā vispār ir ieteicams nelasīt komentāru sadaļu, bet EV lietotāji pārsvarā uzvedas adekvāti, kad runa ir par atsaukmju došanu par uzlādes stacijām. Tur var būt noderīga informācija par to pieejamību un maksāšanas kārtību. Čehijā, piemēram, ir ļoti daudz uzlādes stacijas, kas ir valsts pārvaldē un pieejamas bezmaksas, bet tās netiek apkalpotas, kas nozīmē to, ka var gadīties, ka tās iziet no ierindas uz vairākiem mēnešiem.
6. Ziņo citiem, ja esi aizņēmis uzlādes staciju
Ne visās aplikācijās ir pieejama funkcija, kas norāda, ka konkrētā uzlādes stacija ir aizņemta, bet tajās, kurās tas ir iespējams, būtu vēlams arī norādīt uz aptuveni cik ilgu laiku tā nebūs pieejama. Elektrum aplikācijā tas ir ērti izdarāms. Tādā veidā palīdzēsi citiem plānot savu maršrutu.
7. Atbrīvo uzlādes staciju pēc tās lietošanas
Ir kaitinoši redzēt, ka automašīnas ar iekšdedzes motoriem izmanto stāvvietas, kas rezervētas uzlādei. Nedaudz mazāk, bet tomēr kaitinoši ir tad, kad arī pilnībā uzlādēti EV dara to pašu. EV skaitam strauji palielinoties, centīsimies tomēr respektēt citus cilvēkus.
8. Izvairies no pārgalvīgas braukšanas tieši pirms uzlādes
EV baterijām optimālā darbības temperatūra ir starp 20°C un 40°C. Noslogojot bateriju, braucot pārgalvīgi, var nevajadzīgi pacelt tās temperatūru, kas ietekmēs uzlādes norisi. Protams, karstā vasaras dienā var arī gadīties, ka, pat braucot mierīgi, temperatūra ir par augstu.
Ir arī jāpatur prātā, ka uzlādes stacijas ir aprīkotas ar dažādiem drošības mehānismiem, kas palēnina uzlādes jaudu īpaši karstā laikā. Tas jo sevišķi ietekmē uzlādes stacijas, kas nav pasargātas no tiešas saules ietekmes.
9. Palaid priekšā to, kam vajadzība ir lielāka
Uzlādes infrastruktūra ne visur ir pietiekami plaša, lai apmierinātu lielu EV skaitu uz ceļa. Ja kādam ir steidzami jāuzlādējas, lai izvairītos no saspīlētas situācijas (piemēram, vecāks ar vairāk bērniem mašīnā), esiet pieklājīgi un ļaujiet uzlādēties pirms jums. Savstarpēja izpalīdzība starp EV īpašniekiem palīdzēs visai sabiedrībai.
10. Nebaidies lūgt palīdzību
Ja tas viss liekas par sarežģītu un biedējošu, droši palūdz Uzlādēts.lv palīdzību vai prasi to Whatsapp (saiti uz uzaicinājumu var saņemt pēc pieprasījuma), Discord (saiti uz uzaicinājumu var saņemt pēc pieprasījuma) vai Facebook EV domubiedru grupā.
Papildus padoms: Izbaudi ceļojumu
Neaizmirsti, ka ceļš ir daļa no ceļojuma! Dažreiz kāda uzlādes stacija, kas ir nostāk no ieplānotā maršruta, var atklāt pilnīgi negaidītu pieredzi. Varbūt kāds kempings nemaz nezina, ka var iedot rozeti, lai ceļinieki varētu ne tikai nakšņot, bet arī uzlādēt savu automašīnu. Kā arī nebaidies uzrunāt citus pie uzlādes stacijas.
Ja tev ir vēl kādi padomi, droši raksti tos komentāros!
#8 Tesla ir tieši pretēji
Uztaisi 5 – 6 launčus, kaut vai pabrauc yo-yo. Bača iesils un būs labāk
Jā, Tesla optimālais ir 40°C nevis 20°C kā citiem
11. atstāj telefonu logā, ja ej kaut kur stundām ilgi klaiņot.
Trīs reizes pārlasīju, kamēr pieleca, ka jāātstāj telefona numurs, nevis telefons 🙂