Elektroauto pārsniedz 10% atzīmi: 2022.g. statistikas analīze
2022.g. noslēdzot, Latvijā bija par vairāk nekā 80% vairāk elektroauto nekā gadu iepriekš. Gada noslēdzošajā ceturksnī elektroauto ieņēma 11% jauno auto tirgus.
2022.g. noslēdzot, Latvijā bija par vairāk nekā 80% vairāk elektroauto nekā gadu iepriekš. Gada noslēdzošajā ceturksnī elektroauto ieņēma 11% jauno auto tirgus.
Jau 9 mēnešus ir spēkā valsts atbalsts elektroauto iegādei. Tas noteikti ir daļēji palīdzējis uzturēt augšanas tempus, kas jau atkal ir augstāki nekā iepriekš prognozēts. Pēc visa spriežot, šis bija pēdējais ceturksnis, kuru ietekmējušas ražošanas krīzes.
2023. g. 1. janvārī Latvijā bija reģistrēti 3’832 elektroauto (BEV) (+82%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu (YoY)), 63 elektriskie autobusi (+54%), 109 elektriskie vieglie kravas transportlīdzekļi (+60%), 41 elektriskie kvadricikli (+3%), 991 elektriskie mopēdi (+29%) un 82 elektriskie motocikli (+95%). Kopā Latvijā ir reģistrēti 5’118 elektriskie transportlīdzekļi (+67%).
2022. g. 4. ceturkšņa jauno elektrisko automašīnu reģistrācijas izdalot sīkāk:
- BEV: 376 reģistrācijas (+141% YoY, 8.9% ceturkšņa reģistrāciju) + 94 lietoti + 3 vieglie kravas (3 jauni + 0 lietoti)
- PHEV: 82 reģistrācijas (+74%, 1.9%)
- Kopā: 458 (+126%, 10.9%)
2022.g. elektrisko automašīnu reģistrācijas:
- BEV: 1104 reģistrācijas (+130% YoY, 6.5% gada reģistrāciju) + 622 lietoti + 41 vieglie kravas (35 jauni + 6 lietoti)
- PHEV: 306 reģistrācijas (+99%, 1.8%)
- Kopā: 1410 (+123%, 8.3%)
10% – nu jau ir nopietni
Ja mēs skatāmies tīri no lielo notikumu skatu punkta, šajā gadā mēs piedzīvojām to, ka Latvijā ir pieejamas subsīdijas elektroauto iegādei un parādījās jauns koplietošanas pakalpojums, kas piedāvā tikai Tesla automašīnas. Tomēr parādīt abus notikumus reģistrāciju statistikā ir grūti, jo izskatās, ka elektroauto reģistrācijas ir iegājušas jau inerces kustībā, kur šādi notikumi vairs nespēlē lielu lomu.
Ja vajag tam apstiprinājumu, tad tālu nav jāmeklē – pasaules statistika rāda, ka elektroauto 2022.g. ieņēma 10.6% pasaules jauno automašīnu tirgus, ja ieskaitam PHEV un xHEV reģistrācijas, tad 26.1% pasaules automašīnu jau ir elektrificēti.
Nemaz nerunājot par to, ka Tesla Model Y bija Eiropas vispārdotākā automašīna septembrī un novembrī. Ne tikai starp elektroauto, bet vispār. Jā, tas ir noticis – elektroauto ir #1 izvēle. Tagad jāsagaida, kad mēs ko līdzīgu piedzīvosim Latvijā. Ja sekojam līdzi Eiropas trendiem, tad, ja tas nenotiks 2023.g., tad jau 2024.g. tam vajadzētu notikt.
Ceturkšņa un gada jaunpienācēji
Šajā ceturksnī Latvijā tika reģistrēti tikai 3 līdz šim Latvijā neredzēti elektroauto (gadā kopā 29 jauni modeļi) – Mercedes-Benz EQE, Mercedes-Benz E-Vito un Volkswagen ID. Buzz. Līdzšinējais topa līderis BMW i3 iekrājis vien 4 reģistrācijas pa šiem trīs mēnešiem, kas ļāvis Nissan Leaf (+79 reģistrācijas) pietuvoties tik tuvu, ka jau nākamajā ceturksnī varam sagaidīt līdera nomaiņu.
Tomēr lielākais pārsteigums ir par gada populārākajiem modeļiem. Šis gads noteikti bija gads, kurā uzvarēja tas, kurš spēja piegādāt, neskatoties uz to, kuram bija lielākais pieprasījums. Latvijas 2022. gada populārākie 5 elektroauto bija Nissan Leaf (+264 reģistrētas vienības), Tesla Model 3 (+165), Audi e-tron (+135), BMW i3 (+94) un Škoda Enyaq iV (+92).
Redzot, ka mašīnas ar dīzeļdegvielu turpina lejupslīdi (55% 2015. gadā), jautājums nu ir par to, kad elektroauto pārspēs dīzeli šogad vai nākamgad? Benzīns gan šobrīd izteikti dominē. Vienlaicīgi jau sāk parādīties prognozes, ka ne tikai cenu paritāte tiks sasniegta 2025. gadā, bet gan elektroauto dominēs 2025. gadā, izslēdzot pārējos 2026. gadā. Un beidzot arī vieglajiem komerctransportiem ir jāsaņemās. Tur aina ir pagalam bēdīga.
Šobrīd tas varbūt neizskatās reālistiski, bet, ņemot vērā, ka EK ir lēmusi, ka iekšdedzes dzinēju jaunas reģistrācijas netiks vairs atļautas, varam pieņemt, ka starp 2026. un 2030. gadu tā tas varētu būt. Pamazām un nu jau ar valsts atbalstu, ir iespēja sasniegt valsts uzstādīto 2020. gada mērķi Zaļā kursa ietvaros transporta sektorā (10% AER no patērētās enerģijas). Ļoti iespējams, ka Uzlādēts.lv sniegtā informācija un Kursors.lv rīkotie 1’000 km braucieni ar elektroauto palīdz izlabot to, ko nu jau bijušie politiķi (visas cerības uz jaunajiem) un vecie autožurnālisti sabojā.
Prognozes
Tendenču eksponenciālā līkne pāri iepriekšējo gadu datiem prognozē, ka 5’000 elektroauto būs 2024. gada beigās (visi elektriskie transportlīdzekļi tobrīd būs aptuveni 9’000). Tomēr, ja eksponenciālajai līknei liek izmantot datus vien no 2018. gada, tad tā paredz, ka 5’000 elektroauto būs 2023. gada vidū (ETL – 15’000), kas liekas daudz ticamāk. Salīdzināšanai – Lietuvā šobrīd ir 7’346 EV.
Varam tikai zīlēt, cik daudz elektroauto būs Latvijā reģistrēti 2030. gadā, bet zemāk esošajā sarakstā ir apkopoti daži no minējumiem:
- AS Latvenergo – 60’000 (8.2%)
- Latvijas nacionālais attīstības plāns* – 14’570 (2%) (*2027.g.)
- Eksponenciāla līkne – 38’000 (5.2%)
- Eksponenciāla līkne, kas ņem vērā datus sākot no 2018.g. – 130’000 (17.8%)
- Nemainīgs 78.76% (pēdējo 4 ceturkšņu vidējais) pieaugums – 399’526 (54.7%)
Tiem, kas seko līdzi Uzlādēts.lv publicētajai statistikai, jau zina, ka realitāte teju vienmēr ir labāka par to, ko eksponenciālā līkne prognozē. Piemēram, eksponenciālā līkne pirms gada paredzēja, ka 2030.g. būs 23’000 elektroauto, un vēl gadu iepriekš – 12’000. Izmaiņas gadu laikā ir ievērojamas. Kurai prognozei ticēt? Nemainīgs 79% pieaugums diez vai realizēsies, bet iepriekšējo gadu pozitīvās tendences liek domāt, ka būs labāk nekā Latvenergo prognozē.
Aptaujā, par Latvijas gada elektroauto, 40% atbildēja, ka domā, ka 2030. gadā Latvijā būs starp 25’000 un 50’000 elektroauto. 24% domāja, ka būs starp 50’000 un 100’000 un vēl 12%, uzskatīja, ka būs vairāk nekā 100’000 elektroauto Latvijā tajā laikā.
Esmu diezgan pārliecināts, ka elektroauto nepārspēs dīzeli no šogad, ne nākošgad. Tā ir mana prognoze.
Tad uzliekam atgādinājumu uz 1.jan. 2024.g. un 2025.g., lai pārliecinātos.