Latvijā elektroauto skaits turpina pieaugt eksponenciāli

0

Lai gan šobrīd elektroauto sastāda vien 1% no autoparka, ar šādiem tempiem var prognozēt, ka 2030. gadā Latvijā katra piektā mašīna būs pilnīgi elektriskā.

Eleport uzlādes stacija pie TC Damme

Eleport uzlādes stacija pie TC Damme (Publicitātes attēls)

Lai gan šobrīd elektroauto sastāda vien 1% no autoparka, ar šādiem tempiem var prognozēt, ka 2030. gadā Latvijā katra piektā mašīna būs pilnīgi elektriskā.

Jau 2 gadus ir spēkā valsts atbalsts elektroauto iegādei. Tas noteikti ir daļēji palīdzējis elektroauto izaugsmei Latvijā, sasniedzot 1% atzīmi no Latvijas autoparka. bet arī ļāvis skeptiķiem spekulēt, ka būs novērojams pieprasījuma kritums pēc subsīdiju izbeigšanās.

2024.g. 1. aprīlī Latvijā bija reģistrēti 6’873 elektroauto (BEV) (+58%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu (YoY)), 117 elektriskie autobusi (+89%), 231 elektriskie kravas transportlīdzekļi (+72%), 43 elektriskie kvadricikli (+2%), 869 elektriskie mopēdi (-14%) un 134 elektriskie motocikli (+49%). Kopā Latvijā ir reģistrēti 8’267 elektriskie transportlīdzekļi (+45%).

2024.g. 1. ceturkšņa jauno elektrisko automašīnu reģistrācijas izdalot sīkāk:

  • BEV: 272 reģistrācijas (-35% YoY, 6.9% ceturkšņa reģistrāciju) (+ 232 lietoti + 24 vieglie kravas (14 jauni + 10 lietoti))
  • PHICEV*: 113 reģistrācijas (+69%2.8%)
  • Kopā: 412 (-10%, 10.5%)

*PHICEV – (abreviācija no angļu valodas) plug-in hybrid internal combustion engine vehicle. Uzlādēts.lv nelieto vairs terminus PHEV vai HEV.

Uzlādējamo automašīnu īpatsvars starp jaunajām mašīnām līdz 2024.g.1.apr.
Uzlādējamo automašīnu īpatsvars starp jaunajām mašīnām līdz 2024.g.1.apr.

Iesprūduši pie 10%

Liekas, ka beidzot krīzes autonozarē ir aiz muguras. Kovid, pusvadītāji, karš Ukrainā un līdz ar to energoresursu, ekonomiskā krīze un tam sekojošā eiribor kāpšana viena otru nomainīja, nedodot atelpu autoražotājiem. Ja 2023. gada 2. ceturksnī tika reģistrēts rekordliels jauno automašīnu skaits, tad šobrīd tāpat kā vispār auto nozarē globāli ir vērojams, ka jaunās mašīnas tiek pirktas aptuveni 2019. gada apmēros un tiek prognozēts īslaicīgs noriets. Noriets raksturojams ar to, ka šobrīd esam pārmaiņu procesā no iekšdedzes uz elektrisko piedziņu.

Šobrīd var novērot, ka subsīdijas bija izveidojušas kupri uz eksponenciālās izaugsmes, ko steidza bremzēt dažādās krīzes, ko piedzīvojām kopš to izsludināšanas. Šī gada pirmā ceturkšņa reģistrācijas ir sliktākais rādītājs pusotra gada laikā (kopš 2022. gada 3. ceturkšņa). Kas cieši saskan ar subsīdiju izziņošanu un jaunu mašīnu piegādes laikiem. Ja paskatāmies dziļāk, tad esam atpakaļ pie situācijas, kurā jaunie un lietotie elektroauto nāk vienlīdz lielos apmēros, bet pieaugums kopš 2022.g. beigām bija balstīts pamatā tikai uz jaunajām mašīnām.

Latvijā reģistrēto jauno automašīnu sadalījums pēc patērētās enerģijas līdz 2024.g.1.apr.
Latvijā reģistrēto jauno automašīnu sadalījums pēc patērētās enerģijas līdz 2024.g.1.apr.

Ar galējo ES lēmumu par iekšdedzes dzinēju mašīnu aizliegšanu no 2035.g. un jaunajiem Euro 7 izmešu standartiem varam sagaidīt, ka elektroauto statistika arī Latvijā dažu gadu laikā uzleks līdz dominējošajam starp jaunajām automašīnām un ap 2030.g. būs interesantāk vērot benzīna (kā pēdējo iekšdedzes motora enerģijas pārstāvi) pazušanu no statistikas.

Pēc ACEA datiem 2023.g. pilnīgi elektriskās automašīnas (BEV) ieņēma 14.6% no Eiropas Savienības jauno automašīnu tirgus un spraudņu hibrīdi (PHICEV) – 7.7%, kopā – 22.3%. Ja vēl ieskaitām nelādējamos hibrīdus (HICEV), kopā ES elektrificētās automašīnas bija 48.1% no jauno automašīnu tirgus. Citiem vārdiem sakot, teju puse no mašīnām bija elektrificētas, vairāk nekā katra 5. mašīna bija uzlādējama un katra 7. mašīna bija tīri elektriskā. Tikmēr 2024.g. 1.cet. Eiropā BEV un PHICEV ieņēma attiecīgi 12.0% un 7.4% no jauno automašīnu reģistrācijas, bet HICEV – 28.9%.

Ceturkšņa jaunpienācēji

Šajā ceturksnī Latvijā tika reģistrēti vēl 5 līdz šim Latvijā neredzēti BEV – BMW iX2, GWM ORA 03, Opel e-Astra, Volvo EX30, Volkswagen ID.7.

Populārākais elektroauto Latvijā joprojām ir Nissan Leaf, kas šajā ceturksnī ieguva 22, ievietojot to kā 6. populārāko elektroauto šajā ceturksnī, atpaliekot no Tesla Model Y (47 reģistrācijas), Tesla Model 3 (46), BMW i3 (33), Audi Q8 e-tron (30) un GWM ORA 03 (28).

Tieši GWM ORA 03 būtu vērts izcelt. Tā pārdošana ir sākusies vien februārī un pēc pēdējās dzirdētās informācijas, ir noslēgti līgumi par vairāk nekā 100 vienībām, no kurām vairums jau ir uz Latvijas ceļiem. Ar šādiem tempiem ir iespējam iekļūt pat Latvijas Top 5 jauno automašīnu sarakstā.

Starp jaunajām automašīnām iepriekšējā ceturksnī benzīns joprojām dominēja ar 66.0% tirgus, dīzelis – 21.5%, elektrība – 6.8% (9.7% kopā ar PHICEV) un gāze ir 0.0% (2.8% kopā ar benzīna hibrīdu). Tomēr vieglajiem komerctransportiem ir jāsaņemas. Tur aina ir joprojām bēdīga – dīzelis dominēja ar 93.8% tirgus, benzīns ieņēma 4.7%, elektrībai – 1.2% un gāze ir 0.1% (0.2% kopā ar benzīna hibrīdu).

Šobrīd tas varbūt neizskatās reālistiski, bet, ņemot vērā, ka EK ir lēmusi, ka iekšdedzes dzinēju jaunas reģistrācijas netiks vairs atļautas, varam pieņemt, ka starp 2026. un 2030. gadu elektroauto dominēs gan vieglajās pasažieru, gan vieglajos komerctransportlīdzekļos.

Prognozes

Tā kā esam ļoti tuvu, lai teiktu, ka Latvijā elektroauto ir 1% no autoparka jeb ~7’300 elektroauto, tad varam jau skatīties uz nākamo smuko mērķi – 5% (36’500). Tendenču eksponenciālā līkne pāri iepriekšējo gadu datiem prognozē, ka 36’500 elektroauto būs 2028. gada beigās (visi elektriskie transportlīdzekļi (ETL) tobrīd būs aptuveni 48’000). Tāpat tā uzskata, ka šobrīd būtu jābūt mazākam skaitam…

Tomēr vēsturiski šāda prognoze bijusi ļoti pesimistiska. Ja eksponenciālajai līknei liek izmantot datus vien no 2018. gada, tad tā paredz, ka 5% slieksni sasniegsim 2027. gada vidū (ETL – 45’000), kas liekas daudz ticamāk. Salīdzināšanai – Lietuvā šobrīd ir 13’210 EV.

Latvijā reģistrētie elektroauto kopš 2018.g. un tendences līkne
Latvijā reģistrētie elektroauto kopš 2018.g. un tendences līkne

Varam tikai zīlēt, cik daudz elektroauto būs Latvijā reģistrēti 2030. gadā, bet zemāk esošajā sarakstā ir apkopoti daži no minējumiem:

  • Latvenergo – 60’000 (8.2%)
  • Eleport – 100’000 (13.7%)
  • Neste – 73’000 (10%)
  • Enefit – 16’000 (2.1%)
  • Auto Asociācija – 73’000 (10%)
  • Satiksmes ministrija* – 32’000 (4,4%) (*2022.g. prezentācija)
  • Latvijas nacionālais attīstības plāns* – 14’570 (2%) (*2027.g.)
  • Eksponenciāla līkne – 58’000 (7.9%)
  • Eksponenciāla līkne, kas ņem vērā datus sākot no 2018.g. – 150’000 (20.5%)
  • Nemainīgs 68% (pēdējo 4 ceturkšņu vidējais) pieaugums – 189’000 (26%)

Realitāte teju vienmēr ir labāka par to, ko eksponenciālā līkne prognozē. Piemēram, eksponenciālā līkne pirms gada paredzēja, ka 2030.g. būs 43’500 elektroauto, un vēl gadu iepriekš – 30’000. Izmaiņas gadu laikā ir ievērojamas. Kurai prognozei ticēt? Nemainīgs 68% pieaugums diez vai realizēsies, bet iepriekšējo gadu pozitīvās tendences liek domāt, ka būs labāk nekā Latvenergo prognozē un krietni labāk nekā Enefit izteikušies.

Uzlādēts.lv organizētajā aptaujā, par Latvijas gada elektroauto, 45% atbildēja, ka domā, ka 2030. gadā Latvijā būs starp 25’000 un 50’000 elektroauto. 22% domāja, ka būs starp 50’000 un 100’000 un vēl 16%, uzskatīja, ka būs vairāk nekā 100’000 elektroauto Latvijā tajā laikā.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: