Jau 2 gadi nobraukti ar manu 2012. gada Citroen C-Zero. Atkārtošos un teikšu, ka šī mašīna ir mani un manu ģimeni ļoti mainījusi.
Pa šiem gadiem esmu nobraucis aptuveni 21’000 km. Mazāk kā vidējais latvietis būtu nobraucis, bet pietiekami, lai nobrauktu vairāk kā pusceļu apkārt Zemei (Zemes riņķa līnijas garums ir 40’075 km). Katrā gadā esmu ticis pie publikācijas lielajos medijos. Ja pirmajā gadā, bija raksts žurnālā Ir, tad otrajā gadā – laikrakstā Diena.
Šī gada laikā darbību uzsāka CSDD ātrās uzlādes staciju tīkls ar pirmajām 70 stacijām, kas nopietni atviegloja ceļošanu pa Latviju. Vismaz kamēr temperatūras ir virs +10°C šai mašīnai. Šogad arī darbību uzsāka kāda svarīga mājaslapa – uzlādēts.lv. Tas ir mans ilgi lolots sapņa piepildījums, kurā mēģinu apkopot svaigākās un aktuālākās ziņas par elektromobiļiem un atjaunojamajiem energoresursiem.
Mašīna ir mani izmainījusi tā, ka pamazām kļūstu par zerowaste-eri. Mēģinu pirkt produktus, kam ir mazāk iepakojuma, kas ir eko un ētiski pareizi ražoti, staigāt/braukt ar riteni vairāk un mazāk pakļauties impulsa pirkumiem. Galvenais, ko es sapratu ir tas, ka dzīvot videi draudzīgāk ir pavisam vienkārši. Var sākt ar mazumiņu. Vai arī uzreiz nocirpt vienu no lielajiem piesārņotājiem – transportu.
Statistika
Nobraukti 21’000 km
Lādēšanā iztērēti 2.3 MWh (2’285 kWh)
5x izbeigusies elektrība braucot
Izmaksas, kas saistītas ar automašīnu:
120 € par mašīnas aksesuāriem (lupatas, slotiņas, bērnu sēdeklis, u.c.)
30 € par mašīnas mazgāšanu
10 € par parkošanās sensoriem
40 € par pagarinātāju, kas ļauj lādēt mašīnu no dzīvokļa
51 € par tehniskajām apskatēm
40 € sods par stāvēšanu neatļautā vietā
15 € par savirzes regulēšanu
188 € par saplīsušas riepas labošanu un 2 jaunu riepu komplektu
166 € par uzlādi (gan no mājas rozetes – aptuveni 40 €, gan no publiskajām stacijām – 126 €)
Kopā 660 €
Kasko, OCTA un līzinga maksājumus ieskaitot, kopā sanāk 6’170 €
Pieņemot, ka Citroen C2 patērē 4 l / 100 km, tad 21’000 km pie 1.174 €/l degvielas cenas izmaksātu 986.16 €. Pirms aprēķiniem biju gaidījis lielāku starpību par 820 €. Tomēr ir jāņem vērā, ka no šiem 2 gadiem es vairāk kā 1.5 gadu dzīvoju centrā, kur man lētākā kaut cik tuvā stāvvieta izmaksātu 35 €/mēn, un pie darba man abus gadus būtu jāmaksā par stāvvietu aptuveni 30 €/mēn, kas būtu papildus 1’280 € lētākajā variantā + tās reizes, kad gribētu aizbraukt uz Vecrīgu, kino, pie draugiem vai kur citur, kur jāmaksā par stāvvietu. To ņemot vērā starpība ir 2’100+ € (elektromobiļiem RS stāvvietas ir bezmaksas lietošanai). Tie ir aptuveni 700 Happy Meal.
Tas vēl ir neņemot vērā to, ka man nav bijušas problēmas ar mašīnas tehniku, jo elektriskais motors sastāv tikai no 4 kustīgām daļām, kas nozīmē, ka ir ļoti maz kam noiet greizi. Arī atsauces no citiem elektromobiļi īpašniekiem liecina, ka izmaksas uz servisu ir teju nekādas, ja salīdzina ar iekšdedzes līdziniekiem. Renault gan apgalvo, ka ieguvums uz servisu ir tikai 25%. Starp citu, baterijām ir 10 gadu garantija, kas nozīmē, ka man vēl 3 gadi zem garantijas.
Kopumā var teikt, ka C-Zero patērējis man 0.78 € / 100 km, ja rēķina tikai maksu par elektrību, vai 3.14 € / 100 km, ja ņem vērā visas pārējās izmaksas, izņemot apdrošināšanu un līzingu. Ir jāpiemin, ka par publisko uzlādes staciju izmantošanu līdz 2018. gada jūlijam nebija jāmaksā. Tāpēc nākotnē izmaksas augs. Ja ņem vērā tikai to, cik daudz ir nobraukts kopš jūlija, tad izmaksas tikai par elektrību bijušas 2.23 € / 100 km. Tikmēr C2 man degvielā vien patērētu 4.69 € / 100 km. Pieļauju, ka, ja es sāktu uzskaitīt visas lietas, kas varētu būt jāmaksā C2 vēl papildus, piemēram, serviss, nodokļi, stāvvietas un mazgāšanas piederumi, tad izmaksas varētu dubultoties. Daži vēl ņem vērā to, kā mašīnas vērtība krītas. Man par laimi, vērtības kritums nav novērojams. Ne manās acīs, ne ss sludinājumos. Drīzāk pat audzis, bet ļoti iespējams, ka tanī brīdī, kad lietoto automašīnu tirgū ienāks ar KPFI atbalstu iegādātie elektromobiļi, cenas kritīs.
Ja salīdzina manus 21’000 km ar dīzeļdzinēja Citroen C2, tad neesmu izlaidis gaisā 2’373 kg CO2 tiešos izmešus. Par elektromobiļu tīrību var izlasīt šajā rakstā.
Citus manus personīgos piedzīvojumus ar šo mašīnu var izlasīt czerolv memuārā.
Pirmo reizi ierakstoties ar sociālo portālu kontu, mēs ievācam publiski pieejamo informāciju. Mēs arī iegūstam e-pasta adresi, lai varētu automātiski izveidot kontu šajā lapā. Līdz ko konts ir izveidots, jūs tiksiet ierakstīts.
NepiekristPiekrist
Pierakstīties ar
Es atļauju radīt kontu
Pirmo reizi ierakstoties ar sociālo portālu kontu, mēs ievācam publiski pieejamo informāciju. Mēs arī iegūstam e-pasta adresi, lai varētu automātiski izveidot kontu šajā lapā. Līdz ko konts ir izveidots, jūs tiksiet ierakstīts.
NepiekristPiekrist
16 Komentāri
jaunākais
vecākaisvisbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
nedarata
Viesis
09/03/2022 13:59
varbūt kāds, kuram ir vismaz 5 gadus vecs elektroauto varētu padalīties ar KASKO izmaksām. Leaf/e-up. Ka tik nesanāk, ka lielāko daļu lietota e-auto subsīdijas, jāatstāj par KASKO.
Iegādāties elektroauto ir bezatbildīgi 2 iemeslu dēļ-
* nav atrasts veids kā utilizēt šos auto gluži tā pat kā vēja ģenerātoru motorus;
* raktuvēs, kur iegūst kobaltu, kuprumu un grafītu (bez kā nevar uzbūvēt šo auto), tiek piesārņoti gruntūdeņi un daba. Sodu par šiem pārkāpumiem nav. Kā arī tālu pēc raktuvju reritorijām, kur atrodas ciemati – slimo vietējie.
Apziņa indivīdam, ka viņš ietaupa naudu un samazina izmešus ir forša, bet sekas ko nodarīs miljardiem cilvēku pāris desmit gadu laikā, kuri izvēlēsies iegādāties elektroauto būs katostrofālas.
Manuprāt, tikai pilsētas, kurās ir smogs, drīkst atļauties elektroauto.
Laura, paldies par komentāru un ka pacel šo 3 gadus jauno rakstu atkal uzmanības centrā.
Teikšu gan, ka esi kļūdījusies. Elektroauto utilizācijas veids ir atrasts – elektroniku pārstrādā kā elektroniku, korpusu kā citu mašīnu korpusu un baterijas pārstrādā bateriju pārstrādes rūpnīcās, bet pirms tam tām ir augsts pielietojums 2. un pat 3. dzīvē kā statiskam enerģijas uzkrājējam – https://uzladets.lv/renault-lietotas-elektroauto-baterijas-iegust-otru-dzivi/.
Vara (kuprums (kāpēc izvēlēties šo vārdu?)), grafīta un kobalta raktuves, protams, ir ar savu nospiedumu. Bez argumentiem. Gribu gan vērst uzmanību, ka neviens no šiem netiek īpaši priekš elektroauto izrakts. Jā, elektroauto ir palielinājis pieprasījumu. Pieņemu, ka nav jāskaidro, kur izmanto varu un grafītu, bet kobaltam ir viens liels cits pielietojums, kur tam mūžs ir ļoti īss – lai degvielu attīrītu no sēra. Pie tam, atšķirībā no telefonu, datoru vai citu elektroierīču baterijām, elektroauto kobalta saturs ir ļoti mazs un to drīzumā izskaudīs no baterijām kā tādām. Piemēram, aizvien lielāku popularitāti gūst dzelzs fosfāta baterijas, kurās vispār nav kobalts. https://uzladets.lv/zero-waste-baterijas/
Pēdējoreiz rediģēja 2 gadi atpakaļ Kārlis Mendziņš
Savu viedokli paužu balstoties uz LTV dokumentālās filmas satura: Atjaunojamās enerģijas ēnas puse / The dark side of Green energies // Francija, 2020.
Paldies, man jūsu domas un blogs vairs neinteresē.
Tad ir skaidrs, kāpēc tā uzskatiet. Diemžēl, tajā “dokumentālajā” filmā ir vairākas faktiskas kļūdas. Ieteiktu pētīt padziļināti šo tematu, ja vēlieties iegūt objektīvu viedokli.
Veloribs
Viesis
25/01/2022 18:52
Mani joprojām smīdina cilvēki, kas ir pārliecināti, ka elektroauto ir videi draudzīgāks. Nav. Reklamē to kā videi drošu. Bet kā var būt videi drošs, ja moderna dīzeļdzinēja efektivitāte pret nokurināto fosilo kurināmo ir apmēram 37%, kamēr elektroauto efektivitāte, attiecībā pret nokurināto fosilo kurināmo elektrības iegūšanai (jā, labrīt! atjaunojamā enerģija veido vien 1,8% no visa saražotā elektrības apjoma, plus zudumi – gaisā aizejošais siltums, zudumi pie pārvades vados (siltums), transformācija (siltums), tālākā piegāde pa vadiem līdz kontaktligzdai (siltums), akumulatora uzlāde (pareizi, siltums) – galējā elektroauto efektivitāte ir (veitforit!!!) 24%!!! (Karl). Un tas ir, ja pieņemam, ka elektroauto (šai aprēķina gadījuma Tesla model S)efektivitāte atbilst laboratoriju testiem 😀 Vai tiešām tā var būt, ka dīzelis ir “zaļāks” par elektroauto?! Nē, nu kas to būtu domājis!!!
Te svaigāks raksts https://uzladets.lv/patiesas-elektroauto-izmaksas-4-gados-tco/
Pirmajos gados man pat nenācās maksāt par elektrību, tāpēc var droši teikt, ka ir dārgāk. Cik dārgāk? Lādējoties tikai publiskajās uzlādes vietās, izmaksas ir ~4€/100 km.
Realitātē elektroautomobiļus lielākoties uzlādē izdevīgākās vietās un laikos. Ja norēķini ir par tirgus cenām (sludina, ka Latvijā ir tirgus ekonomika), tad mierīgi sanāk uzlāde par 0,10 EUR/kWh nevis 0,18 EUR/kWh un dārgāk.
Kaut kas no rakstā minētā “neiet kopā” – 21 000 km par EUR 166? Tas sanāk 0,79 EUR/100 km (kā pats raksti) jeb 0,073 EUR/kWh par elektrību? Ja par “patēriņu” neņemos spriest, tad elektrības cena gan šķiet neticami zema. “Parastā” elektrība mājas rozetē maksā ap 0,18 EURkWh. Vai tur iekļautas kādas bezmaksas kWh?
Pirmo 1.5 gadu lādējos būtībā tikai tur, kur deva bez maksas.
“Ir jāpiemin, ka par publisko uzlādes staciju izmantošanu līdz 2018. gada jūlijam nebija jāmaksā. Tāpēc nākotnē izmaksas augs.”
Starp citu, 0.18 €/kWh? Pārej uz citu elektrības pakalpojumu sniedzēju, ja vari. Tipiski ir 0.15 €/kWh, bet var arī lētāk.
Paldies, skaidrs. Elektrības cena 0,18 ir par 3F 32A pieslēgumu un noapaļota uz augšu., 0,15 uz to brīdi neviens nepiedāvāja – bet tā jau ir cita tēma:)
Mazliet pārfrāzējot teikto. “Pirmo 1.5 gadu lādējos būtībā tikai tur, kur par uzlādi maksāja citi. Ļoti iepatikās dzīvot uz citu rēķina!” Lielisks elektroauto fanu personības raksturojums.
Nu par to gan grūti kādam pārmest, jo sākotnēji elektro auto droši bija vienas vienīgas galvas sāpes, ļoti maz kur varēja garantēti aizbraukt utml. un bija ticība ka tā sanāk zaļāk, bet dzīve vienkārši ievieš savas korekcijas.
Lai varētu sniegt labu lietotāju pieredzi, mēs izmantojam risinājumus, kas ietver arī sīkdatnes, lai uzglabātu un/vai piekļūtu informācijai pie ierīci, kas lieto lapu. Piekrītot, mēs piekļūsim tādiem datiem kā pārlūkošanas pieredzei vai unikāliem ID šajā lapā. Nepiekrišana vai piekrišanu noņemšana var radīt neparedzētas problēmas lapas uzvedībā.
Funkcionālā daļa
Always active
Tehniskā uzglabāšana vai piekļuve ir nepieciešama juridiskajiem nolūkiem, iespējojot specifiskus pakalpojumus, kas nepieciešami lapas lietotājam, vai ar mērķi veikt saziņas pārraidi elektronisko sakaru tīklā.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Tehniskā krātuve vai piekļuve, kas tiek izmantota tikai statistikas nolūkiem.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Mārketings
Tehniskā krātuve vai piekļuve ir nepieciešama, lai izveidotu lietotāju profilus, lai nosūtītu reklāmu vai izsekotu lietotāju vietnē vai vairākās vietnēs līdzīgiem mārketinga mērķiem.
varbūt kāds, kuram ir vismaz 5 gadus vecs elektroauto varētu padalīties ar KASKO izmaksām. Leaf/e-up. Ka tik nesanāk, ka lielāko daļu lietota e-auto subsīdijas, jāatstāj par KASKO.
Manam 10 gadus vecajam EV Kasko ir 19€/mēn
Iegādāties elektroauto ir bezatbildīgi 2 iemeslu dēļ-
* nav atrasts veids kā utilizēt šos auto gluži tā pat kā vēja ģenerātoru motorus;
* raktuvēs, kur iegūst kobaltu, kuprumu un grafītu (bez kā nevar uzbūvēt šo auto), tiek piesārņoti gruntūdeņi un daba. Sodu par šiem pārkāpumiem nav. Kā arī tālu pēc raktuvju reritorijām, kur atrodas ciemati – slimo vietējie.
Apziņa indivīdam, ka viņš ietaupa naudu un samazina izmešus ir forša, bet sekas ko nodarīs miljardiem cilvēku pāris desmit gadu laikā, kuri izvēlēsies iegādāties elektroauto būs katostrofālas.
Manuprāt, tikai pilsētas, kurās ir smogs, drīkst atļauties elektroauto.
Laura, paldies par komentāru un ka pacel šo 3 gadus jauno rakstu atkal uzmanības centrā.
Teikšu gan, ka esi kļūdījusies. Elektroauto utilizācijas veids ir atrasts – elektroniku pārstrādā kā elektroniku, korpusu kā citu mašīnu korpusu un baterijas pārstrādā bateriju pārstrādes rūpnīcās, bet pirms tam tām ir augsts pielietojums 2. un pat 3. dzīvē kā statiskam enerģijas uzkrājējam – https://uzladets.lv/renault-lietotas-elektroauto-baterijas-iegust-otru-dzivi/.
Vara (kuprums (kāpēc izvēlēties šo vārdu?)), grafīta un kobalta raktuves, protams, ir ar savu nospiedumu. Bez argumentiem. Gribu gan vērst uzmanību, ka neviens no šiem netiek īpaši priekš elektroauto izrakts. Jā, elektroauto ir palielinājis pieprasījumu. Pieņemu, ka nav jāskaidro, kur izmanto varu un grafītu, bet kobaltam ir viens liels cits pielietojums, kur tam mūžs ir ļoti īss – lai degvielu attīrītu no sēra. Pie tam, atšķirībā no telefonu, datoru vai citu elektroierīču baterijām, elektroauto kobalta saturs ir ļoti mazs un to drīzumā izskaudīs no baterijām kā tādām. Piemēram, aizvien lielāku popularitāti gūst dzelzs fosfāta baterijas, kurās vispār nav kobalts. https://uzladets.lv/zero-waste-baterijas/
Savu viedokli paužu balstoties uz LTV dokumentālās filmas satura: Atjaunojamās enerģijas ēnas puse / The dark side of Green energies // Francija, 2020.
Paldies, man jūsu domas un blogs vairs neinteresē.
Tad ir skaidrs, kāpēc tā uzskatiet. Diemžēl, tajā “dokumentālajā” filmā ir vairākas faktiskas kļūdas. Ieteiktu pētīt padziļināti šo tematu, ja vēlieties iegūt objektīvu viedokli.
Mani joprojām smīdina cilvēki, kas ir pārliecināti, ka elektroauto ir videi draudzīgāks. Nav. Reklamē to kā videi drošu. Bet kā var būt videi drošs, ja moderna dīzeļdzinēja efektivitāte pret nokurināto fosilo kurināmo ir apmēram 37%, kamēr elektroauto efektivitāte, attiecībā pret nokurināto fosilo kurināmo elektrības iegūšanai (jā, labrīt! atjaunojamā enerģija veido vien 1,8% no visa saražotā elektrības apjoma, plus zudumi – gaisā aizejošais siltums, zudumi pie pārvades vados (siltums), transformācija (siltums), tālākā piegāde pa vadiem līdz kontaktligzdai (siltums), akumulatora uzlāde (pareizi, siltums) – galējā elektroauto efektivitāte ir (veitforit!!!) 24%!!! (Karl). Un tas ir, ja pieņemam, ka elektroauto (šai aprēķina gadījuma Tesla model S)efektivitāte atbilst laboratoriju testiem 😀 Vai tiešām tā var būt, ka dīzelis ir “zaļāks” par elektroauto?! Nē, nu kas to būtu domājis!!!
Aprēķinus studijā
https://uzladets.lv/cik-netirs-ir-mans-elektroauto/
A kas notiek tagad, ar jaunām 4x lielākām elektrības cenām, vai uzlāde kļūs/kļūva dārgākā?
Te svaigāks raksts https://uzladets.lv/patiesas-elektroauto-izmaksas-4-gados-tco/
Pirmajos gados man pat nenācās maksāt par elektrību, tāpēc var droši teikt, ka ir dārgāk. Cik dārgāk? Lādējoties tikai publiskajās uzlādes vietās, izmaksas ir ~4€/100 km.
Realitātē elektroautomobiļus lielākoties uzlādē izdevīgākās vietās un laikos. Ja norēķini ir par tirgus cenām (sludina, ka Latvijā ir tirgus ekonomika), tad mierīgi sanāk uzlāde par 0,10 EUR/kWh nevis 0,18 EUR/kWh un dārgāk.
Kaut kas no rakstā minētā “neiet kopā” – 21 000 km par EUR 166? Tas sanāk 0,79 EUR/100 km (kā pats raksti) jeb 0,073 EUR/kWh par elektrību? Ja par “patēriņu” neņemos spriest, tad elektrības cena gan šķiet neticami zema. “Parastā” elektrība mājas rozetē maksā ap 0,18 EURkWh. Vai tur iekļautas kādas bezmaksas kWh?
Pirmo 1.5 gadu lādējos būtībā tikai tur, kur deva bez maksas.
“Ir jāpiemin, ka par publisko uzlādes staciju izmantošanu līdz 2018. gada jūlijam nebija jāmaksā. Tāpēc nākotnē izmaksas augs.”
Starp citu, 0.18 €/kWh? Pārej uz citu elektrības pakalpojumu sniedzēju, ja vari. Tipiski ir 0.15 €/kWh, bet var arī lētāk.
Paldies, skaidrs. Elektrības cena 0,18 ir par 3F 32A pieslēgumu un noapaļota uz augšu., 0,15 uz to brīdi neviens nepiedāvāja – bet tā jau ir cita tēma:)
Mazliet pārfrāzējot teikto. “Pirmo 1.5 gadu lādējos būtībā tikai tur, kur par uzlādi maksāja citi. Ļoti iepatikās dzīvot uz citu rēķina!” Lielisks elektroauto fanu personības raksturojums.
Nu par to gan grūti kādam pārmest, jo sākotnēji elektro auto droši bija vienas vienīgas galvas sāpes, ļoti maz kur varēja garantēti aizbraukt utml. un bija ticība ka tā sanāk zaļāk, bet dzīve vienkārši ievieš savas korekcijas.