Tesla tagad ir seksīga. Model Y ir prezentēts
Starptautiskajā pi dienā Tesla prezentēja savu jaunāko elektromobili, noslēdzot daļu no sava super slepenā plāna, ko izstrādāja pirms vairākiem gadiem, ar 4 elektromobiļiem – S, 3, X un Y.
Daudzi cilvēki par Tesla un elektromobiļiem uzzina tikai tagad, bet elektromobiļi reiz bija populārākais mehāniskais transportlīdzeklis pasaulē. Vēl pirms kādiem 10 gadiem elektriskās automašīnas likās kā muļķīgas iedomas. Mūsdienās veidot automašīnu uzņēmumu ir ļoti sarežģīti, daži pat teiktu, ka tas ir stulbi. Veidot automašīnu uzņēmumu, kas specializējas tikai uz elektromobiļiem, varēja likties kā visneprātīgākā lieta, ko darīt. Tomēr Tesla pierādīja pretējo.
Īlons Masks 2006. gadā publiski paziņoja par super slepeno plānu, kura pamatdoma bija sekojoša:
- Uztaisīt limitētu automašīnu
- Izmantot no tās iegūtos līdzekļus, lai taisītu lētāku automašīnu lielākā kvantitātē
- Izmantot no tās iegūtos līdzekļus, lai taisītu vēl lētāku automašīnu milzu kvantitātē
- Piedāvāt saules enerģijas risinājumus
2016. gadā tapa šī plāna otra daļa:
- Radīt ģeniālu saules paneļu jumtu ar viegli integrējamu enerģijas uzglabāšanas sistēmu
- Paplašināt elektrisko transportu produktu klāstu, lai tiktu nosegti visi lielākie segmenti
- Izstrādāt autonomo braukšanas funkcionalitāti, kas, izmantojot lielu mācību floti, nodrošinās 10x drošāku pārvietošanos kā manuāla braukšana
- Iespējot privātajām mašīnām pelnīt naudu īpašniekiem, kad tā netiek izmantota
Iepazīstieties – Tesla Roadster
Tesla radās tanī laikā, kad par elektromobiļiem neviens no autoražotājiem nebija gatavs runāt nopietni. 2008. gadā sabiedrībai tika atrādīts Tesla Roadster. Maza izmēra sporta mašīna, kas lika visiem uz to atskatīties. Ar to varēja 100 km/h lielu ātrumu no dīkstāves sasniegt 3.7 sekundēs. Tiem laikiem pat ļoti ātri. Kopā tika pārdoti 2’450 modeļi līdz 2012. gadā to pārstāja ražot. Tieši 11 gadus vēlāk šis uzņēmums ir pārdevis vairāk kā 550’000 elektromobiļus.
Roadster uzdevums bija lauzt stereotipus par elektromobiļiem. Līdz 2008. gadam tie vairāk atgādināja tostermaižu iepakojumus kā automašīnas, ar ko cilvēki vēlētos braukt. Roadster bija glīts, ātrs un piedāvāja lielu autonomiju. Pilnīgs pretstats tostermaizēm. Jau ar šo elektromobili Tesla piedzīvoja lielāks pieprasījumu par piedāvājumu. Uzņēmums ķērās klāt nākamajam stereotipam.
Uzmanieties – Tesla Model S
Pēc izskatīgas sporta mašīnas, ar ko lepojās bagātie savās rotaļu kastēs, tapa sedans. Model S uzdevums bija pierādīt, ka elektrisks luksusa sedans ir pārāks par iekšdedzes līdziniekiem. Šim elektromobilim tika un joprojām tiek pievērsta liela sabiedrības uzmanība. Radās daudzi jautājumi – kur ir motora skaņa? kur ir dūmi? kur ielej benzīnu?
Model S pirmās skices radās SpaceX ražotnē. Blakus kosmosa kuģiem 2012. gadā tapa viens no pasaulē pieprasītākajiem sedaniem, kas gadījuma pēc ir pilnīgi elektrisks. Model S izgrieza pogas visiem saviem konkurentiem. Tas piedāvāja milzīgu skārienjutīgu ekrānu, atjauninājumi to padarīja aizvien labāku un tam līdzi nāca bezmaksas uzlādes staciju lietošana. Internetā var redzēt daudzus video, kur šis sedans, kas ir paredzēts, lai pārvietotu ģimenes, sacenšas ar labākajām sporta mašīnām.
Vēl viens elektromobilis – Tesla Model X
Ja Roadster tika tā nodēvēts, jo tā dēvē šāda veida sporta mašīnas, un Model S ir saīsinājums priekš sedana, tad Model X savu nosaukumu ieguva, jo krosevera pirmā vārda daļa ir krusts. Iekš Model X Tesla ielika visas tehnoloģijas, kuras vien varēja iedomāties ielikt. Tas bija tehniski sarežģīts uzdevums un joprojām dažas problēmas tiek risinātas.
Par spīti problēmām, Model X, ko sāka ražot 2015. gadā, arī ieguva milzu popularitāti. Tikai pagājušajā gadā tam sāka parādīties konkurence. Pirmais konkurents bija Jaguar I-Pace un tagad ir arī Audi e-tron quatro.
Nākotne ir tapusi – Tesla Model E
Sākotnēji Tesla vēlējās savu lēto sedanu dēvēt par Model E, bet Ford piedraudēja, ka iesūdzēs tiesā, ja tiks lietots šāds nosaukums.
“Ford nogalināja seksu [SEX]!” Īlons Masks Model Y prezentācijas laikā
Tesla nākamais elektromobilis tika nodēvēts par Model 3, jo 3 izskatās pilnīgi citādāk kā E. Pirmajās dienās kopš rezervāciju atvēršanas, Tesla saņēma vairāk kā 400’000 depozītus. Tas autoindustrijai bija kas neredzēts. Kā automašīnai, kas vēl nav uz ražošanas līnijas un ar kuru vēl neviens nav braucis, var būt tik liels pieprasījums par spīti tam, ka depozīts ir 1’000 € liels? Pēc vairāku ražošanas un piegādāšanas problēmu pārvarēšanas Tesla Model 3 ir populārākais elektromobilis pasaulē. Nissan Leaf joprojām ir vispārdotākais elektromobilis, bet tuvākā gada laikā Model 3 paņems šo titulu sev.
Jauns Tesla Roadster un Tesla Semi
Tesla teju visus pārsteidza ar ziņām, ka taisīs kravu pārvadātājus. To prezentācijas pasākuma noslēgumā tika prezentēts 2020. gada Tesla Roadster. Tesla Semi sola 800 km lielu autonomiju un 36 tonnu kravnesamību. Jaunais Roadster sola 0-100 km/h lielu paātrinājumu mazāk kā 2 sekundēs.
Tesla kļūst seksīga – Tesla Model Y
2019. gada 14. februārī, starptautiskajā π (pi) dienā Tesla prezentēja Model Y. Līdzīgi kā Model 3, Tesla sagaida, ka Model Y iegūs augstākos drošības novērtējumus. Šis elektromobilis piedāvās krosovera praktiskumu un sporta mašīnas sajūtas. Tiek paredzēts, ka tam būs lielāks pieprasījums kā S,3 un X kopā ņemot. Komplektāciju atšķirības var aplūkot zemāk esošajā galerijā.
Salīdzinot ar Model 3, autonomija ir mazāka, vietas ir vairāk, izskats nedaudz citādāks, bet viss pārējais būtībā ir tāds pats.
- 0-100 km/h – 3.5 sek
- Aerodinamikas koeficients 0.23 Cd
- Autonomija – 370 -482 km
- Līdz 7 vietām
- 1.9 kubikmetru ietilpība
- Panorāmas stikla jumts
- Autopilot, kas šī gada beigās būs attīstīts pietiekami, lai varētu pats braukt no punkta A līdz punktam B
- Cena – 39’000 – 60’000 $
- Pieejams Eiropā no 2022. gada
Tagad amerikāņu uzņēmuma elektromobiļu klāsts, ņemot vērā arī tos, kas ir tapšanas stadijā, veido vārdu/burtu/ciparu salikumu Semi-S-3-X-Y-R (R – Roadster).
Bez mašīnām ir vēl daudz kas cits
Bez mašīnām Tesla piedāvā arī baterijas, bateriju sistēmas (Powerwall un Powerpack) un saules paneļus (Solar Roof). Tanī brīdī, kad prezentēja Solar Roof, zaļās enerģijas mājaslapas uzsprāga – beidzot ir pieejami saules paneļi, kas neizskatās, kā uz jumta uzlikta melna kaste. Šie saules paneļi bija integrēti jau jumta dakstiņos un piedāvāja jumta mūža garantiju.
Tesla vairākkārtīgi ir izteikušies, ka 2019. gada uzsvars ir un būs uz Powerwall, Powerpack un Solar Roof. Model 3 ražošanas problēmas bija tik lielas, ka Tesla bija spiesti teju visus savus resursus veltīt tam. Tagad, kad problēmas ir lielākoties atrisinātas, uzsvars būs uz citām lietām.
Saules enerģija, baterijas un elektriskā automašīnas ir ilgtspējīgas nākotnes vīzija, kas ir jau pavisam reāla. Model Y prezentācijas laikā Īlons Masks teica, ka kopš 2008. gada februāra Tesla automašīnas nav izlaidušas atmosfērā 4 miljonus tonnas CO2, kas citādāk būtu izlaistas, ja tiktu braukts ar iekšdedzes līdzinieku.
“Tesla misija ir paātrināt pasaules pāreju uz ilgtspējīgu enerģijas izmantošanu.” Avots: tesla.com
Piedāvājumā ir arī uzlādes stacijas – Superchargers. 2010. gadā nebija nevienas ātrās uzlādes stacijas. Tobrīd ceļošana ar elektromobili bija ļoti laikietilpīgs process. Šobrīd pasaulē ir vairāk kā 12’000 Tesla Superchargers. Salīdzināšanai, Eiropā ir mazāk kā 7’000 CCS Combo uzlādes stacijas un Latvija atrodas 16. vietā Eiropā pēc CCS Combo uzlādes staciju skaita. Drīzumā (visdrīzāk, 2020. gadā) Latvijā plānojas 2 Tesla uzlādes stacijas. Ar jaunāko Supercharger Model 3 var lādēties ar ātrumu 1600 km/h.