Pirkt jaunu vai lietotu elektroauto?

7

Pērkot automašīnu, viens no primārajiem jautājumiem ir tas, vai pirkt jaunu vai lietotu. Elektroauto ir joma, kurā lietoto auto tirgus tikai tagad sāk attīstīties. Kādi ir plusi un mīnusi abiem no šiem variantiem?

Hyundai Kona un BMW i3 pie mājas ar saules paneļiem

Hyundai Kona un BMW i3 pie mājas ar saules paneļiem

Pērkot automašīnu, viens no primārajiem jautājumiem ir tas, vai pirkt jaunu vai lietotu. Elektroauto ir joma, kurā lietoto auto tirgus tikai tagad sāk attīstīties. Kādi ir plusi un mīnusi abiem no šiem variantiem?

Uzreiz varu pateikt, ka viss ir atkarīgs no iecerēm un budžeta.

Izvēloties jaunu

Jaunu elektroauto joprojām nav padsmit tūkstošu cenās un šobrīd pat nav tāda, kas maksātu mazāk par 30 tūkstošiem. Šobrīd lētākais ir Nissan eNV200, kas maksā 33’227 €, kam seko vecais Hyundai Ioniq ar 34’990 € cenu birku (jaunais – 38’990 €). Lai gan augstāka cena daudziem nav šķērslis, jo ar mašīnu viss ir perfektā kārtībā un tā ir bez nolietojuma, kas radies no iepriekšējā īpašnieka. Jauno modeli var aprīkot pēc saviem ieskatiem ar ekstrām, kas lietotam varētu būt jau novecojušas.

VW ID.3
VW ID.3

Jaunie elektroauto par to pašu summu, kāda bija lietotajiem, kad tie bija jauni, piedāvā ievērojami lielāku autonomiju. Ņemsim par piemēru pasaulē populārāko elektroauto Nissan Leaf, kas oriģināli maksāja ap 35’000 € un iespēja 117 km (EPA), bet 2018. g. Leaf maksā 35’900 € un iespēj 243 km (EPA). Cena nav mainījusies, bet autonomija vairāk kā dubultojusies.

Šobrīd pieci pie Latvijas dīleriem atrodamie elektroauto spēj veikt vairāk par 300 km ar vienu uzlādi. Pirms pieciem gadiem to iespēja vien pie dīleriem nepieejamā Tesla. Ar to ir pietiekami, lai vidējais latvietis vairāk kā nedēļu nemeklētu iespēju uzlādēties. Līdz ar autonomijas palielināšanos uzlādes jauda ir sekojusi. Lai gan Latvijā šobrīd ir tikai viena vieta, kur var lādēties ar lielāku jaudu par 50 kW (~310 km/h), kas ir e-mobi un Latvenergo tīklā, un tā pati ir pagaidu, jau nākamgad ienāks Ionity tīkls, kas piedāvās 350 kW (~2’200 km/h) lielu jaudu (sākotnēji 150 kW).

Jaunām mašīnām līdzi nāk pilna garantija. Vispatveroša garantija svārstās no 3 līdz 7 gadiem, atkarībā no markas un modeļa, bet baterijām parasti dod 8 gadu garantiju. Arī operatīvo līzingu ir vienkāršāk noformulēt jaunai mašīnai, bet ar tādu līdzi nāk nobraukuma ierobežojumi un sodi par bojājumiem.

Valdība jau ilgstoši plāno atbalstu personām, kas iegādāsies elektroauto. Šobrīd runa iet tikai par atbalstu jaunu elektroauto iegādei un ir liela varbūtība, ka, pērkot lietotu, šis atbalsts ies secen.

Izvēloties lietotu

Izvēloties lietotu elektroauto, var iztērēt ievērojami mazāku naudas summu, bet ir jārēķinās ar īsāku autonomiju un potenciāli sliktāku tehnoloģiju.

Lietots 2012. g. Nissan Leaf maksā ap 11’000 €. Tomēr lietotu elektroauto cenas mainās līdz ar gadalaikiem. Cena tiek veidota no vairākiem faktoriem, piemēram, nobraukuma, tehniskā stāvokļa un esošā pieprasījuma.

VW eUp!
VW eUp!

Lai gan tirgus attīstās, joprojām Latvijas sludinājumu portālos elektroauto ir retums, starp kuriem nereti ieplūst auto, kas atrodas kaimiņzemēs. Tas ir arī izskaidrojams ar to, ka vecākajiem modeļiem vēl pat nav 10 gadi.

Faktors, kas negatīvi ietekmē lietoto elektroauto izvēli, ir mazāka autonomija. Lai gan ar 100 km autonomiju, vidējais latvietis varētu vairākas dienas neuztraukties par uzlādi, tieši brīvdienu maršruti, kas pārsniedz šo mašīnu autonomiju, atbaida potenciālos pircējus.

Vecākie elektroauto, kas bija aprīkoti ar mazākiem akumulatoriem kā ierasts mūsdienās, ir biežāk izlādēti līdz pēdējiem procentiem, kas nenāk par labu baterijām. Tieši šis faktors, ja neskaita dažus izņēmumus, ir galvenais, kas sekmē bateriju degradāciju. Lai noskaidrotu oriģinālo autonomiju, ieteiktu skatīties lapā fueleconomy.com, kur ir datubāze ar visām ASV pārdotajiem elektroauto un to autonomijām. Lai noskaidrotu mašīnas esošo stāvokli, var izmantot dažādas aplikācijas, piemēram, LeafSpy, vai vest pie dīlera, lai diagnosticē to.

bmw i3 120 ah
BMW i3 izaugsme

Arī tehnoloģija šīm mašīnām nekļūs labāka. Agrīnajiem elektroauto siltumsūkņi nebija ne tuvu tik efektīvi kā mūsdienu un arī uzlādes jauda būs ierobežota, nemaz nerunājot par to, ka šīs mašīnas netika ražotas tik lielos apjomos, lai katrs servisa centrs uzreiz saprastu, ko ar tādu iesākt.

Jebkuras lietotas automašīnas pirkšana ir ar risku, jo tiek pārdota automašīna tāda, kāda tā ir. Ir vēlams pirms pirkšanas pārbaudīt mašīnu pie uzticama mehāniķa. Var būt, ka vietējais mehāniķis nepārzina elektroauto, bet vismaz ritošās daļas nolietojumu būs iespējams pārbaudīt.

Visbeidzot, ir svarīgi pārliecināties par auto vēsturi, lai nenonāktu kādā negaidītā un nepatīkamā situācijā.

Kuru tad izvēlēties?

Mans personīgais viedoklis ir tāds, ka nav jābaidās no lietotajiem elektroauto. Kā nekā, pats tādu pirku.

Citroen C-Zero
Citroen C-Zero

Ir jābūt nedaudz uzmanīgam un, ja ir iespēja, jāpārbauda svarīgākais aspekts – baterijas stāvoklis. Tomēr vispirms ir jāsaprot savas vajadzības – ja mašīna dienā veiks mazāk kā 20 km, vai tad ir jēga no tādas, kas spēj 500 km ar vienu uzlādi. Ja ir kur uzlādēt pa dienu (darbā) vai nakti (garāžā) un autonomija ir pietiekoša, lai bez raizēm veiktu šo ceļojumu arī tad, ja kādu reizi zūd elektrības pieslēgums, vai ir nepieciešams piemaksāt daudz vairāk par to, ko reāli izmantosi varbūt reizi 2 gados? Vai tad, ja nereti brauc tālus gabalus, esi gatavs apstāties ik pēc noteikta laika, lai mašīnu uzlādētu?

Protams, katram vajadzības ir savas un personīgas. Citam varbūt ļoti nepatīk kā izskatās pirmās paaudzes elektroauto. Kādam automašīna ir veids, kā palielīties sabiedrībā un lietots auto neskaitās prestiži. Varbūt šobrīd lietoto tirgū nav piemērota piedāvājuma, bet vajadzība ir jau tagad?

Galu galā, drošāk būs pirkt jaunu, bet konta stāvoklis var likt skatīties lietoto auto tirgū. Galvenais ir apzināties savas vajadzības un varēšanas.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
7 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Kristaps Liepa
Kristaps Liepa
Viesis
05/04/2021 13:04

Kamēr ir jāiegulda tik šausmīgs penteris (finanses/laiks) electro auto, vidējais latvietis viņu točna nepirks.
Un ar 300km nedēļā, par to cenu, paldies nē.

Hibrīds ir labākā opcija vidējai Latvijas ģimenei ar vidējiem ienākumiem.

Bet parastais hibrīds, ne plug in.

Raitis
Raitis
Viesis
18/10/2019 14:11

Es lietotos elektroauto (diemžēl pagaidām tikai) skatos: https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&sales_form=1
Norvēģijas sludinājumu portāls, tur zināmu iemeslu pēc vislielākais piedāvājums. Neesmu gan tur nevienam vēl neko prasījis, bet principā, kādēļ gan lai nevarētu tur nopirkt. Varbūt kādam ir pieredze?

Raitis
Raitis
Viesis
Atbilde  Kārlis Mendziņš
18/10/2019 18:05

Paldies!

Edgars
Edgars
Viesis
11/10/2019 17:29

Ļoti interesants raksts. Gribu elektroauto tēmu papētīt tālāk, it īpaši attiecībā uz tehnikas darbību latvijas apstākļos un ladesanas infrastruktūru. Kur var atrast pārskatu par uzladesanas ierīcēm, varbūt tieši jauda, baterijas ietilpība, atļaujas?

Edgars
Edgars
Viesis
Atbilde  Kārlis Mendziņš
11/10/2019 17:48

Kā ar tevi vislabāk var sazināties?

7
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: