Pieprasījums pēc naftas vairs neatgūsies
Šis ir bijis grūts gads daudzām nozarēm visā pasaulē. It īpaši tas ir ietekmējis naftas nozari. Ar neskaitāmiem pārvietošanās un pulcēšanās ierobežojumiem, daudziem braucot un lidojot mazāk, degvielas patēriņš vēl nekad nav bijis tik zems.
Šis ir bijis grūts gads daudzām nozarēm visā pasaulē. It īpaši tas ir ietekmējis naftas nozari. Ar neskaitāmiem pārvietošanās un pulcēšanās ierobežojumiem, daudziem braucot un lidojot mazāk, degvielas patēriņš vēl nekad nav bijis tik zems.
Globālais pieprasījums pēc naftas ir samazinājies par aptuveni 4 miljoniem tonnu dienā, ziņo Bloomberg. Lielbritānijas naftas gigants BP paredz, ka naftas izmantošana nekad nepiedzīvos vairs 2019. gada līmeni, jo COVID-19 ir “paātrinājis ilgtermiņa tendences”, piemēram, darbu mājās un strauji augošo elektrisko transportlīdzekļu popularitāti, kuru pārdošanas apjomi šogad “ir debesīs”.
Pirms gada, ja kāds naftas biznesā būtu ierosinājis, ka naftas pīķis jau ir pagājis, viņi būtu izsmieti. Tad iestājās 2020. gads.
Lidmašīnas pārtrauca lidot. Darbinieki strādāja attālināti. “Zoom ar mazbērniem” aizstāja braukšanu, lai redzētu ģimeni. Globālā mājās palikšana rezultējās visstraujākajā naftas patēriņa kritumā, kopš Henrijs Fords uzmeistaroja pirmo Model T. Globālais pieprasījums pēc degvielas samazinājās par 4 miljoniem tonnu dienā.
Lielbritānijas naftas milzis BP septembrī nāca klajā ar paziņojumu, kas vēstīja to, ka pieprasījums pēc naftas vairs nekad neatgriezīsies iepriekšējā līmenī. Tādējādi pasludinot 2019. gadu par naftas pīķa gadu. Arī OPEC piebalso šai ziņai. Covid-19 ir paātrinājis ilgtermiņa tendences.
Pīķis, kuru nepamanīja
Enerģētikas analītiķi parasti piedāvā vairākus scenārijus. Atšķirība starp katru prognozi ir saistīta ar atšķirīgiem pieņēmumiem par valdību lēmumiem, ekonomiskajiem apstākļiem un patērētāju vēlmēm, piemēram, jauni elektriskie automobiļi un saules baterijas. Biznesa bāzes scenārijā politikas maiņai vai jaunajām tehnoloģijām ir maza ietekme.
Lielākā daļa analītiķu prognozēja pieprasījuma pēc naftas samazināšanos tikai neiespējami zaļos scenārijos, kurus varēja panākt tikai ar daudz spēcīgāku globālo klimata politiku. Tagad naftas milži ir iekļāvuši šo punktu savos bāzes scenārijos.
Tāpat kā ar jebkuru prognozi, tikai laiks rādīs, vai naftas pīķis jau ir aiz mums. Tas varbūt ir pat mazāk svarīgi par to, ka ir noticis iepriekš neticamais – tas ir iekļauts bāzes scenārijā. Piemēram, Equinor paredz, ka tas būs 2027.g. vai 2028.g., Rystad Energy – 2028.g., Total SA – 2030.g., McKinsey – 2033.g., Bloomberg NEF – 2035.g., Wood Mackenzie – 2035.g., bet OPEC to paredz 2040.g., piebilstot, ka šī prognoze ir optimistiska par labu naftas industrijai.
Par spīti COVID, elektroauto turpina uzvaras gājienu
Teju visi autoražotāji piedzīvoja strauju pieprasījumu kritumu šī gada pirmajos 3 ceturkšņos. Vienīgais izņēmums starp lielajiem ražotājiem bija Tesla, kas pārdeva vairāk kā jel kad iepriekš. Par spīti grūtajiem laikiem, Tesla pierādīja, ka var būt peļņu nesoši 5 ceturkšņus pēc kārtas un tika iekļauti S&P 500 sarakstā.
Tomēr ne tikai Tesla ražotie elektroauto izcēlās. Elektroauto kā tādi labāk pārdzīvo šo situāciju labāk. Gan Volkswagen, gan Daimler mašīnu pārdošanas apjomi kritās ievērojami, bet pārdoto elektroauto skaits pieauga.
Elektrisko automašīnu atbalstītājiem 2020. gads bija ugunskristības. Šis gads varēja būt katastrofāls. Daži no līdz šim svarīgākajiem elektroauto modeļiem kļuva pieejami pandēmijas vidū, tostarp VW ID.3. Ja patērētāji tos noraidītu, tas varētu atmest progresu daudzus gadus atpakaļ. Notika pretējais.
Laikā, kad pasaules autotirgus piedzīvo lielāko kritumu tā vēsturē, elektromobiļu pārdošanas apjomi ir debesīs. Eiropas naftas lielvalstī Norvēģijā elektroauto ieņem 80% no jauno mašīnu tirgus. Elektroauto Eiropā nu jau ieņem 11% no tirgus, kas ir divreiz vairāk kā Ķīnā, kas līdz šim bija līderis elektroauto adopcijā.
Automobiļu ražotāji strādā pie 35 jauniem pilnīgi elektroauto, kas tiks izlaisti nākamgad, liecina BNEF apkopojums. 2020. gadā Tesla Ķīnas ražotne sāka darbu un uzņēmums uzsāka celtniecību divām rūpnīcām – Teksasas štatā, ASV un Berlīnē, Vācijā. Labi finansēti EV jaunizveidotie uzņēmumi Rivian un Lucid Motors pieliek gala pieskārienus saviem pirmajiem modeļiem. Volkswagen pārdeva pirmās automašīnas no jaunās modulārās platformas, kas ir desmitiem nākotnes elektrisko modeļu pamatā. Ķīniešu autoražotāji gatavojās debijai sev jaunajos Eiropas tirgos: BYD Tang EV600, Geely Polestar 2, Xpeng’s P7.
Lai pilnībā iznīdētu nezāles Eiropa plāno ieviest jau 2025.g. jauno izmešu standartu Euro7, kas būtībā aizliegtu ražot mašīnas ar iekšdedzes dzinēju.
Palīdziet lūdzu ar skaitļiem saprast, kādu daļu no naftas patēriņa aizņem vieglie auto?
Intuitīvi šķiet ka elektroauto ieviešana šajā kategorijā būs “spļāviens okeānā”. Vai kravas auto, kuģi, vilcieni un lidmašīnas, neveido pamata naftas patēriņu?
Vai kritums nav uz tā rēķina ka cilvēki tagad neceļo?
“2018.gadā energoresursu patēriņš autotransportā veidoja 82,6% no kopējā transportā izmantoto energoresursu apjoma, 11,9% veidoja starptautiskais gaisa transports un 4,8% – dzelzceļa transports, 0,5% – ūdens transports, bet atlikušos 0,2% – iekšzemes gaisa transports un cauruļvadu transportā izmantotā enerģija.” (NEKP2030 128.lp.). “Lielākā daļa no kopējā enerģijas patēriņa autotransportā ir pasažieru automašīnas. 2015.gadā tie bija apmēram 57%, bet vieglās kravas un kravas automašīnas patērēja apmēram 37%.” (PWC pētījums 2018.g., 41.lp.). Protams, enerģijas apjomā bez naftas produktiem ir elektrība un biodegviela.
Paldies, mana intuīcija bija kļūdaina.
Precizējot: rakstā domāts “pieprasījuma pīķis”. Attiecībā uz naftas tirgu tika prognozēts arī viegli iegūstamās naftas “ieguves pīķis”, kas, saskaņā ar Starptautiskās Enerģētikas Aģentūras novērtējumu tika sasniegts, cik atceros, 2011. vai 2013.gadā.