Elektrotransportlīdzekļu Latvijā

Ātrās uzlādes stacijas

Uzlādēts

Tavs ceļvedis atjaunīgajā enerģijā

Iveta Vītola ar Kia Soul EV

Elektromobiļu pieredze: Esmu atradusi savu ideālo auto

2019. gada 8. marts

Iveta Vītola ir profesionāla psiholoģe, autovadītāja ar 28 gadu stāžu un plašākai sabiedrībai zināma kā Misis Latvija ’98. Nu jau kādu laiku Iveta ikdienā pārvietojas ar elektrisko auto. Portāls emobilitate.lv uzdeva viņai dažus jautājumus par iegūto pieredzi e-auto iegādē un ekspluatācijā.

Kā tu nonāci pie izvēles – elektriskais auto?

Pagājušajā gadā man bija jāizvēlas jauna automašīna, tad arī sāku skatīties, kāds ir piedāvājums. Man vispār labāk patīk tā saucamie “pilsētas džipiņi”, kas ir salīdzinoši augstāki, pietiekami ietilpīgi un ērti bērnu pārvadāšanai. Man ikdienā jābrauc ap 20 km no mājām uz pilsētas centru, jāved bērni un mazbērni, jāiegādājas pārtika un jāveic citi saimnieciskie darbi.

Iveta Vītola ar Kia Soul EV
Iveta Vītola ar Kia Soul EV. Avots: emobilitate.lv

Apskatīju un izmēģināju praktiski visus tirgū pieejamos šāda veida benzīna modeļus, gandrīz jau biju izdarījusi savu izvēli, kad kāds draugs man pajautāja vai negribu izmēģināt Teslu. Kā jau teicu, man labāk patīk cita tipa automašīnas, tomēr nolēmu pamēģināt. Veicu testa braucienus ar vairākiem e-auto – Tesla, BMW i3 un tad nāca piedāvājums izmēģināt arī KIA Soul.

KIA Soul izskats sākumā mani pilnīgi neuzrunāja, tomēr piekritu to izmēģināt vienas dienas garumā. Biju patīkami pārsteigta cik tā ir dinamiska, viegli vadāma un novietojama stāvvietā, īpaši Rīgas ielu ierobežotajos apstākļos, kas man ir ļoti svarīgi. Un vispārsteidzošākais bija, kad vakarā pārsēdos savā mīļajā un pierastajā BMW X3, sajutu cik tā ir salīdzinoši smaga un grūti vadāma. Līdz ar to lēmums par KIA Soul iegādi bija pieņemts. Es ļoti novērtēju arī dažādas nelielas ērtības, ko šī mašīna piedāvā, piemēram, durvju atslēgšanu un iedarbināšanu bez atslēgas, kas ļoti atvieglo dzīvi, kad rokas pilnas iepirkumu maisiem.

Cik ilgi tu jau brauc ar šo mašīnu un cik daudz esi nobraukusi?

Ir pagājis pusgads, esmu nobraukusi apmēram 6’000 km, tātad ap 1’000 km mēnesī. Uz Rīgas centru, kas ir ap 20 km no mājām, braucu vidēji četras reizes nedēļā. Akumulatoru pārsvarā lādēju naktīs, vidēji reizi trijās dienās.

Iveta Vītola ar Kia Soul EV
Iveta Vītola ar Kia Soul EV. Avots: emobilitate.lv

Kāds ir ražotāja solītais un kāds ir reālais nobraukums ar vienu uzlādi?

Teorētiskais nobraukums vasaras periodā ir 250 km, realitātē ap 210 km. Tas ir ļoti atkarīgs no braukšanas stila un apstākļiem. Lai palielinātu nobraukumu, pie tā jāpiedomā un mazliet jāapgūst ekonomiska braukšana. Ziemas periodā reālais nobraukums ir apmēram 140-150 km. Ņemot vērā manus braukšanas paradumus, tas ir pilnīgi pietiekami un mani neierobežo. Protams, akumulatora uzlādes līmenim ir regulāri jāseko un jāplāno savi braucieni.

Kas ir tavi galvenie ieguvumi pēc pārejas no iekšdedzes dzinēja uz elektrisko auto?

Pirmkārt, man ļoti svarīga ir iespēja izmantot stāvvietas Rīgā bez maksas, pusgada laikā šādi esmu ietaupījusi jau kādus 500 eiro. Otrkārt, sastrēgumstundās dzīvi ļoti atvieglo iespēja braukt pa sabiedriskā transporta joslām. Esmu novērojusi arī to, ka braucot pa bruģi, amortizācija strādā labi, sajūta ir ļoti komfortabla, tas man ir svarīgi. Un, protams, tas, ka mašīna ir dinamiska, viegli vadāma. Īpaši to novērtēju, veicot apdzīšanas manevru, agrāk vairāk piedomāju vai laikā paspēšu pabeigt apdzīšanu, tagad tāds jautājums pat nerodas.

Iveta Vītola ar Kia Soul EV
Iveta Vītola ar Kia Soul EV. Avots: emobilitate.lv

Kādi, tavuprāt, ir elektroauto trūkumi?

Protams, braucot ar e-auto, ir jāmaina domāšana. Izbraucot no mājas, jāpievērš uzmanība akumulatora uzlādes līmenim, bet atgriežoties – jānovērtē vai nepieciešams pievienot mašīnu uzlādei. Dažreiz kad veicu lielākus attālumus, piemēram, uz Valmieru, auto jālādē katru dienu un rodas sajūta – tagad to vien daru kā pievienoju un atvienoju uzlādes kabeli. No otras puses, šo var uztvert arī kā sava veida spēli ar mašīnu – gandarījumu rada tas, ka, ekonomiski braucot, varu palielināt nobraukumu.

Kaut arī KIA Soul displejā vienmēr ir info par tuvākajām uzlādes vietām un pats auto arī seko līdzi akumulatora līmenim un to atgādina, ja nokrīt zem 25%, tomēr pilsētas telpā ir apgrūtinoši tas, ka trūkst informācijas par publisko e-auto uzlādi un varētu to vēlēties arī ērtāku un elastīgāku. Reiz nonācu situācijā, kad Rīgas centrā biju palikusi ar enerģiju kādiem 10 km un nolēmu iebraukt ātrās uzlādes stacijā pie CSDD. Tā kā iepriekš to nebiju izmantojusi, e-mobi kartes man nebija, bet norēķini ar bankas karti nav iespējami. Tikai pateicoties cita e-auto vadītāja atsaucībai varēju ātri veikt uzlādi un turpināt ceļu. Rīgā pieejamas arī lēnās uzlādes vietas, kur pieslēdzoties pie parastās rozetes, iespējams, piemēram, laikā kamēr iepērkos lielveikalā, mazliet pielādēt akumulatoru, lai tiktu līdz mājām. Tādas ir vairumā Europark stāvvietu, tikai diemžēl pat to personāls nav informēts kur tās atrodas, klientam pašam tās jāsameklē.

Kia Soul EV priekšējais panelis
Kia Soul EV priekšējais panelis. Avots: emobilitate.lv

Kādi būtu tavi ieteikumi tiem, kas domā par elektroauto iegādi, bet vēl nav pārliecināti?

Vispirms noteikti būtu jāpamēģina pašam pabraukt ar noskatīto auto, lai sajustu atšķirību un saprastu vai konkrētā mašīna ir tev piemērota.

Jābūt arī gataviem mainīt savus paradumus un apgūt jauno. Kā katra jauna lieta, pāreja uz elektroauto nes sev līdzi nezināšanu un zināmas bailes, kas cilvēkus attur, tomēr ieguvumi noteikti ir tā vērti.

Lielākā daļa auto tirgotāju piedāvā testa braucienus. Noteikti iesaku katram pamēģināt un atrast savu ideālo auto.

Kia Soul EV
Kia Soul EV
  • Iespējamais nobraucamais attālums starp uzlādēm – 250 km (EPA)
  • Bateriju pakas lielums – 27 kWh
  • Lēnās uzlādes max jauda – 6.6 kW (33 km/h)
  • Ātrās uzlādes max jauda – 100 kW (360 km/h)

Oriģināli publicēts emobilitate.lv

3. paaudzes Kia Soul spēs nobraukt 300 km starp uzlādēm

Kārlis Mendziņš

Atrasts mētājamies pie elektroierīcēm. Mīlestība pret jaunajām lietām izaugusi kopā ar bakalaura grādu elektroinženierzinātnēs. Brauc ar elektromobili kopš 2017. gada bargās ziemas (-30°C) un kopš tā laika ne reizi nav noslāpis.
Kārlis Mendziņš
Patika raksts? Atbalsti Uzlādēts iekš Patreon!
Elektromobiļu pieredze: Esmu atradusi savu ideālo auto 1
  • 11
    Shares

Komentāri

avatar
  Pieraksties  
Paziņojums no