Ātrās uzlādes stacijas

Uzlādēts

Tavs ceļvedis atjaunīgajā enerģijā

Nissan Leaf pāri tiltam

Kā nobraukt ātrāk lielus attālumus ar elektroauto?

2020. gada 24. jūlijs

Nesenie 1’000 km ar elektroauto eksperimenti un to rezultāti pierāda, ka lieli attālumi ir veicami ne tikai ar jaunākajiem un prestižākajiem elektroauto. Noskaidrosim, kā šos attālumus veikt ātrāk un lētāk!

Ekonomija ir svarīgs faktors daudziem, kas izvēlas elektroauto. Elektroauto īpašnieku aptauju rezultāti liecina, ka elektroauto sniegtie ekonomiskie ieguvumi ir bijuši populārāki par ekoloģisko aspektu, to iegādē. Atbrīvojumi no nodokļiem, bezmaksas stāvvietas un mazākas ekspluatācijas izmaksas ir vērā ņemami aspekti.

Pārsvars uzlāžu tiek veiktas mājās vai darbā, bet brīvdienās un nedēļas nogalēs tiek izmantotas arī ātrās uzlādes stacijas, jo nereti tad tiek veikti garāki braucieni. Ātrā uzlāde ir obligāta ikvienam, kurš brauc lielākus attālumus ar elektrisko automašīnu. Bet, nepareizi plānojot, tā var izmaksāt vairāk kā gaidīts.

Es, kad veicu 1’000 km izaicinājumu ar savu Citroen C-Zero, zināju, ka, ja es vēlos neuzrādīt sliktāko rezultātu un neiztukšot savu bankas kontu, man ir jāplāno savas uzlādes gudri. Motor.no redakcija veica savu eksperimentu. Viņi vienlaicīgi nosūtīja trīs Nissan Leaf e+ braucienā no Oslo caur Numedal un Hardangervidda līdz Bergenai (nedaudz vairāk kā 500 km) ar norādījumiem uzlādēšanas punktos ievērot trīs dažādus scenārijus:

  1. Kad automašīna uzrāda 20% enerģijas atlikumu, uzlādēt to līdz 100 %. Pēc tam testa personai bija jābrauc bez apstāšanās uz Bergenu un pa nakti jāuzlādē stāvvietā.
  2. Kad automašīna uzrāda 20% enerģijas atlikumu, uzlādēt to līdz 80%. Šoferim bija arī jāveic viena papildus uzlāde pirms Bergenas.
  3. Viedais scenārijs: lādēt tik ilgi, kamēr automašīna uzņem lielu jaudu. Pēc iepriekšējiem testiem spriežot, Nissan Leaf e+ visefektīvāk lādējas līdz ~65-70%. Pēc tam jauda samazinās. Ja mašīnai ir pietiekami daudz enerģija palikusi, lai nokļūtu līdz Bergenai, testa personai jābrauc taisni uz viesnīcu bez pieturām.
  Secinājumi par pirmo 1'000 km ar elektroauto sezonu
Eksperimenta šoferi
Eksperimenta šoferi. Avots: Moto.no

Laiks. Nauda.

Šajā braucienā katrā scenārijā ir jāveic vismaz viena uzlāde, taču, braucot tikai 500 km, nav runa par lielām naudas vai laika starpībām. Pie lielākiem attālumiem vai bez iespējas uzlādēt pa nakti, laiks un nauda sāk spēlēt nozīmīgu lomu.

No sākuma punkta Oslo visi izbrauca ar pilnu akumulatoru. Autovadītāji ar norādījumiem par uzlādi attiecīgi līdz 100 un 80 procentiem veica uzlādi ātrāk, bet trešais devās 24 km tālāk līdz pirmajai uzlādei.

  • “Viedajam” akumulatorā bija palikuši 15%, viņš pirmajai uzlādei veltīja 39 minūtes un devās tālāk ar 70% uzlādes līmeni. Uzlādes izmaksas bija 120.90 NOK (11.45 €) par 29,55 kWh.
  • Vadītājs, kurš lādēja līdz 80%, sāka uzlādi pie 23%. Automašīna vienmērīgi uzlādējās ar jaudu 43–44 kW, pirms kritās pie 75%. Atlikušie 5% lādējās ar 37-38 kW jaudu. Kopumā uzlāde līdz 80% notika 43 minūtēs, par to samaksājot 133.30 NOK (12.34 €) par 30,45 kWh.
  • Vadītāja, kura gatavojās par 100% izbaudīt saulaino laiku, ieradās pirmajā uzlādes vietā ar 24% atlikumu, piefiksēja līdzīgu uzlādes līkni kā citiem, bet, kad kolēģis ar 80% jau devās prom, turpināja lādēt vēl divtik ilgi… Lai taupītu akumulatora resursus, automašīnas tiek programmētas tā, lai uzlādes ātrums būtu mazāks, kad akumulators ir teju *-pilns. Pēc 95 minūtēm bija sasniegts 100% uzlādes līmenis un rēķins bija 294.50 NOK (27.88€) par 41.80 kWh.
Saulaina uzlāde
Saulaina uzlāde. Avots: Motor.no

Nonākot galā

Visas trīs automašīnas veiksmīgi nokļuva Bergenā. Vadītājs, kurš uzlādējās līdz 80% uzlādēja mašīnu vēl vienu reizi, lai varētu pavadīt nakti, neliekot automašīnu uzlādēt. Šī pauze ilga 40 minūtes (117,90 NOK (11.16 €) par 27,9 kWh). Pārējiem nevajadzēja uzlādēties, jo viņi drīkstēja lādēt pa nakti viesnīcā.

  Ar elektroauto apkārt Lietuvai 22 stundās

Ne tikai autovadītājs, kura uzdevums bija uzlādēt līdz 100 procentiem, uzlādē pavadīja vairāk nekā divas reizes ilgāk nekā pārējie divi, arī izmaksas bija attiecīgi par 143% un 120% lielākas, jo maksāja par uzlādes laiku nevis uzlādēto enerģiju. Tieši tāpat notiek norēķināšanās šobrīd Latvijā lielākajā uzlādes tīklā e-mobi.

Īsa pamācība ātrajā uzlādē

  • Garākos ceļojumos, kuros tik vai tā būtu pauzes, ieplānojiet uzlādi efektīvi. Tā, lai tās neaizņemtu vairāk laika kā 10-30 minūtes atkarībā no izvēlētā transportlīdzekļa. Var, protams, ilgāk lādēt, ja ir vajadzība.
  • Iepazīstiet savu automašīnu. Uzziniet, cik daudz enerģijas automašīna var uzņemt un kur jūs faktiski varat uzlādēt. Ja jums ir Nissan Leaf, kas var saņemt maksimāli 50 kW jaudu, nebūtu jēgas stāvēt pie uzlādes stacijas ar 150 kW jaudu (drīzumā arī Latvijā būs tādas un pat jaudīgākas), kur cena ir augstāka. Audi e-tron, kas var uzlādēt ar līdz 150 kW lielu jaudu, ietaupītais laiks pie šīs stacijas būtu vērā ņemams, par to samaksājot nedaudz vairāk. Turklāt automašīnām ir dažādi uzlādes spraudņi: CCS vai CHAdeMO. Otrais tipiski nespēj uzņemt vairāk kā 50kW.
  • Lādēšanas laikā pārliecinieties, vai akumulators nav karsts. Pastāv liela atšķirība starp to, cik ātri akumulators tiek uzlādēts, ja tā temperatūra nav optimāla. Ja nav iespējams noteikt tā temperatūru, tad uzlādes jauda ļaus to noprast.
  • Pirms izbraukšanas uzlādējiet automašīnu pilnībā no mājas vai viesnīcas uzlādes stacijas. Un neaizmirstiet uzlādes kartiņu/aplikāciju.
Nissan Leaf un Nissan eNV200 uzlādes grafiks
Nissan Leaf un Nissan eNV200 uzlādes grafiks

Kā nepārmaksāt arī Latvijā?

Pirmkārt, ja izmantosi e-mobi tīklu, noslēdz līgumu ar e-mobi (Fitek), lai izvairītos no 80€ rezervācijas summas katrā uzlādes reizē. Ar e-mobi aplikāciju/karti būs izdevīgāka maksa (0.15 €/min), kā citiem pakalpojumu sniedzējiem, kas arī piedāvā uzlādes no šīm stacijām. Otrkārt, uzzini savas mašīnas uzlādes raksturības, lai zinātu, kurā brīdī uzlādes jauda krītas, jo e-mobi tīklā maksā par uzlādes laiku nevis patērēto enerģiju, atšķirībā no Elektrum. Treškārt, ja ir iespējams, pirms izbraukšanas pilnībā uzlādē mašīnu mājās vai darbā.

  1000km brauciens ar 2012.g. Citroen C-Zero elektroauto (+video)
Nissan eNV200 0% uzlāde
Uzlādes sākšana ar 0%

Šajā un citos eksperimentos iegūtie rezultāti var atšķirties atkarībā no izvēlētās mašīnas, laikapstākļiem un braukšanas manieres, bet tie parāda relatīvās atšķirības un pierāda, ka piedomājot pie uzlādēm var ietaupīt gan laiku, gan naudu.

Tieši tāpēc, ka veltīju ekstra 5 minūtes pirms izbraukšanas savā 1’000 km piedzīvojumā, es varēju uzrādīt labāku laiku kā jaunākais VW elektroauto.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

Kārlis Mendziņš
5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Patika raksts? Atbalsti Uzlādēts iekš Patreon!
Kā nobraukt ātrāk lielus attālumus ar elektroauto? 1
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x
()
x

Teksta kļūdas atskaite

Sekojošais teksts tiks nosūtīts mūsu redaktoriem: