Latvijā elektroauto skaits pieaudzis par 66%

0

Jau šobrīd teju katra simtā automašīna uz Latvijas ceļiem ir pilnīgi elektriskā. Līdz 2030.gadam – katra septītā.

Genesis GV60 pie Eleport uzlādes stacijas pie SKY Berģi

Genesis GV60 pie Eleport uzlādes stacijas pie SKY Berģi (Publicitātes attēls)

Jau šobrīd teju katra simtā automašīna uz Latvijas ceļiem ir pilnīgi elektriskā. Prognozes 2030. gadam – katra septītā.

Jau teju 2 gadus ir spēkā valsts atbalsts elektroauto iegādei. Tas noteikti ir daļēji palīdzējis elektroauto izaugsmei Latvijā, sasniedzot 1% atzīmi no Latvijas autoparka. Kopā ar elektroauto skaita pieaugumu arī uzlādes stacijas paliek strauji vairāk.

2024. g. 1. janvārī Latvijā bija reģistrēti 6’369 elektroauto (BEV) (+66%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu (YoY)), 112 elektriskie autobusi (+78%), 207 elektriskie vieglie kravas transportlīdzekļi (+90%), 43 elektriskie kvadricikli (+5%), 849 elektriskie mopēdi (-14%) un 128 elektriskie motocikli (+56%). Kopā Latvijā ir reģistrēti 7’708 elektriskie transportlīdzekļi (+51%).

2023. g. 4. ceturkšņa jauno elektrisko automašīnu reģistrācijas izdalot sīkāk:

  • BEV: 331 reģistrācijas (-11% YoY, 8.4% ceturkšņa reģistrāciju) (+ 280 lietoti + 27 vieglie kravas (24 jauni + 3 lietoti))
  • PHICEV*: 81 reģistrācijas (-1%2.1%)
  • Kopā: 412 (-10%, 10.5%)

*PHICEV – (abreviācija no angļu valodas) plug-in hybrid internal combustion engine vehicle. Uzlādēts.lv nelieto vairs terminus PHEV vai HEV.

Uzlādējamo automašīnu īpatsvars starp jaunajām mašīnām līdz 2024.g.1.jan.
Uzlādējamo automašīnu īpatsvars starp jaunajām mašīnām līdz 2024.g.1.jan.

10% jau 5 ceturkšņus pēc kārtas

Liekas, ka beidzot krīzes autonozarē ir aiz muguras. Kovid, pusvadītāji, karš Ukrainā un līdz ar to energoresursu, ekonomiskā krīze un tam sekojošā eiribor kāpšana viena otru nomainīja, nedodot atelpu autoražotājiem. Ja gada 2. ceturksnī tika reģistrēts rekordliels jauno elektrisko automašīnu skaits kopš 2015.g., kad Uzlādēts.lv sāka sekot līdzi statistikai. Tad šis daudz neatpalika, ierindojoties 3. vietā ar 611 reģistrācijām un 5. vietā, ja skaitām tikai jaunās automašīnas.

Citu enerģijas veidu patērējošo automašīnu statistikas uzlabošanās ir liegusi novērtēt pienācīgi elektrisko automašīnu kāpumu, kas, lai gan tikai 10% no ceturkšņa apjoma, turpina stabili audzēt skaitļus. Pēdējos piecos ceturkšņos jaunu BEV reģistrācijas ir bijušas garlaicīgi stabilas – 376 (8.9%), 416 (9.1%), 522 (8.7%), 412 (8.3%) un 331 (8.5%). Ja paskatāmies augstāk esošajā bildē, varam redzēt, ka pēdējie 2 ceturkšņi pat ir bijuši negaidīti ilgi gaidīti lejupslīdes brīži un nav nekas netipisks. Tagad būs interesanti, ko rādīs gada šis gads, jo 2023. gada pasaules pirktākā mašīna bija tieši elektroauto.

Kamdēļ uztraukumam nav īsti pamata, ir saskatāms zemāk esošajā bildē – tirgus stabilizēsies iepriekšējā kopējā līmenī, kas dos elektriskajiem vietu atkal vietu izaugsmei.

Latvijā reģistrēto jauno automašīnu sadalījums pēc patērētās enerģijas līdz 2024.g.1.jan.
Latvijā reģistrēto jauno automašīnu sadalījums pēc patērētās enerģijas līdz 2024.g.1.jan.

Ar galējo ES lēmumu par iekšdedzes dzinēju mašīnu aizliegšanu no 2035.g. un jaunajiem Euro 7 izmešu standartiem varam sagaidīt, ka elektroauto statistika arī Latvijā dažu gadu laikā uzleks līdz dominējošajam starp jaunajām automašīnām un ap 2030.g. būs interesantāk vērot benzīna (kā pēdējo iekšdedzes motora enerģijas pārstāvi) pazušanu no statistikas.

Pēc ACEA datiem 2023.g. pilnīgi elektriskās automašīnas (BEV) ieņēma 14.6% no Eiropas Savienības jauno automašīnu tirgus un spraudņu hibrīdi (PHICEV) – 7.7%, kopā – 22.3%. Ja vēl ieskaitām nelādējamos hibrīdus, kopā ES elektrificētās automašīnas bija 48.1% no jauno automašīnu tirgus. Citiem vārdiem sakot, teju puse no mašīnām bija elektrificētas, vairāk nekā katra 5. mašīna bija uzlādējama un katra 7. mašīna bija tīri elektriskā.

Ceturkšņa jaunpienācēji

Šajā ceturksnī Latvijā tika reģistrēti vēl 10 līdz šim Latvijā neredzēti BEV – Addax MTN, BMW i5, Cenntro Metro, Fiat e-Doblo, Fiat Ulysse, Honda e:NY1, Inzile Pro 4, KIA EV9, Opel e-Vivaro, Škoda Citigo.

Populārākais elektroauto Latvijā Nissan Leaf ieguva 49 reģistrācijas šajā laikā, kas tam ļāva būt 2. populārākajam elektroauto šajā ceturksnī, atpaliekot vien no Tesla Model 3 ar 78 reģistrācijām. Kā 3. populārākais elektroauto Latvijā pagājušajā ceturksnī bija Audi Q8 e-tron ar 46 reģistrācijām.

Tomēr gada griezumā ir nedaudz cita aina. Nissan Leaf atkāpjas uz 3. vietu ar 194 reģistrācijām, dodot 2. vietu Tesla Model Y ar 220. reģistrētām vienībām, kas atpalika no 1. vietas vien par 1 vienību. Latvijā 2023. gada populārākā automašīna bija Tesla Model 3 ar 221 reģistrāciju.

Starp jaunajām automašīnām iepriekšējā ceturksnī benzīns dominēja ar 67.4% tirgus, dīzelim – 19.4%, elektrībai – 8.4% (10.5% kopā ar PHICEV) un gāze ir 0.0% (2.7% kopā ar benzīna hibrīdu). Tomēr vieglajiem komerctransportiem ir jāsaņemas. Tur aina ir joprojām bēdīga – dīzelis dominēja ar 94.4% tirgus, benzīns ieņēma 2.8%, elektrībai – 2.4% un gāze ir 0.3% (0.4% kopā ar benzīna hibrīdu).

Šobrīd tas varbūt neizskatās reālistiski, bet, ņemot vērā, ka EK ir lēmusi, ka iekšdedzes dzinēju jaunas reģistrācijas netiks vairs atļautas, varam pieņemt, ka starp 2026. un 2030. gadu elektroauto dominēs gan vieglajās pasažieru, gan vieglajos komerctransportlīdzekļos.

Prognozes

Tā kā esam ļoti tuvu, lai teiktu, ka Latvijā elektroauto ir 1% no autoparka jeb ~7’300 elektroauto, tad varam jau skatīties uz nākamo smuko mērķi – 5% (36’500). Tendenču eksponenciālā līkne pāri iepriekšējo gadu datiem prognozē, ka 36’500 elektroauto būs 2029. gada sākumā (visi elektriskie transportlīdzekļi (ETL) tobrīd būs aptuveni 52’000). Tāpat tā uzskata, ka šobrīd būtu jābūt mazākam skaitam…

Tomēr vēsturiski šāda prognoze bijusi ļoti pesimistiska. Tomēr, ja eksponenciālajai līknei liek izmantot datus vien no 2018. gada, tad tā paredz, ka 5% slieksni sasniegsim 2027. gada sākumā (ETL – 40’000), kas liekas daudz ticamāk. Salīdzināšanai – Lietuvā šobrīd ir 11’487 EV.

Varam tikai zīlēt, cik daudz elektroauto būs Latvijā reģistrēti 2030. gadā, bet zemāk esošajā sarakstā ir apkopoti daži no minējumiem:

  • Latvenergo – 60’000 (8.2%)
  • Eleport – 100’000 (13.7%)
  • Neste – 73’000 (10%)
  • Enefit – 16’000 (2.1%)
  • Auto Asociācija – 73’000 (10%)
  • Satiksmes ministrija* – 32’000 (4,4%) (*2022.g. prezentācija)
  • Latvijas nacionālais attīstības plāns* – 14’570 (2%) (*2027.g.)
  • Eksponenciāla līkne – 55’000 (7.5%)
  • Eksponenciāla līkne, kas ņem vērā datus sākot no 2018.g. – 150’000 (20.5%)
  • Nemainīgs 75% (pēdējo 4 ceturkšņu vidējais) pieaugums – 183’000 (25%)
BEV attīstība Latvijā eksponenciāla līkne līdz 2030. gadam
BEV attīstība Latvijā eksponenciāla līkne līdz 2030. gadam

Realitāte teju vienmēr ir labāka par to, ko eksponenciālā līkne prognozē. Piemēram, eksponenciālā līkne pirms gada paredzēja, ka 2030.g. būs 38’000 elektroauto, un vēl gadu iepriekš – 23’000. Izmaiņas gadu laikā ir ievērojamas. Kurai prognozei ticēt? Nemainīgs 75% pieaugums diez vai realizēsies, bet iepriekšējo gadu pozitīvās tendences liek domāt, ka būs labāk nekā Latvenergo prognozē un krietni labāk nekā Enefit izteikušies.

Latvijas elektroauto parks pēc ražotāja brenda
Latvijas elektroauto parks pēc ražotāja brenda

Uzlādēts.lv organizētajā aptaujā, par Latvijas gada elektroauto, 45% atbildēja, ka domā, ka 2030. gadā Latvijā būs starp 25’000 un 50’000 elektroauto. 22% domāja, ka būs starp 50’000 un 100’000 un vēl 16%, uzskatīja, ka būs vairāk nekā 100’000 elektroauto Latvijā tajā laikā.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: