Latvijā ir pieejamas par 40 ātrajām uzlādes stacijām vairāk [papildināts]
Nesen zaļā gaisma tika dota valsts pārvaldītajam uzlādes tīkla e-mobi 2. kārtas uzlādes stacijām. Tagad Latvijā ir pieejamas par 40 ātrajām uzlādes stacijām vairāk.
Nesen zaļā gaisma tika dota valsts pārvaldītajam uzlādes tīkla e-mobi 2. kārtas uzlādes stacijām. Tagad Latvijā ir pieejamas par 40 ātrajām uzlādes stacijām vairāk.
Latvijā par ātrajām uzlādes iespējām nevar īpaši sūdzēties. Kur nu vēl tagad, kad valsts pārvaldē esošajā tīklā (e-mobi) ir pieejamas 112 ātrās uzlādes stacijas, kas ir izvietotas pa visu valsti. To ir vēl vairāk, ja skaitītu arī tās stacijas, kas nav no valsts puses uzstādītas,piemēram Elektrum uzlādes tīkla, un ja skaitītu arī tās, kas nav ātrās, bet ir publiski pieejamas, piemēram, IKEA.
Ilgi nedeva zaļo gaismu šīm stacijām. Privātajās sarakstēs noskaidroju, ka būtībā visa aizkave kopš tās bija uzstādītas bija būvvaldēs, kas nesteidzās ar apstiprināšanu.
Apskatam darbībā
Circontrol Raption 50 ir 50 kW stacija, kas piedāvā CCS, CHAdeMO un Type 2 (43 kW) uzlādes iespējas. Vienlaicīgi var izvēlēties tikai 1 uzlādes veidu. Priekšā atradīsiet līdzstrāvas uzlādes kabeļus, bet sānā ir novietots maiņstrāvas kabelis. Tas noteikti nenāks par sliktu, ņemot vērā, ka P. Timrots turpina putroties ar kabeļiem.
Autorizācija bija ļoti ātra. Kā redzams video, es nepabeidzu teikt “Notiek autorizācija”, kad jau autorizācija bija noslēgusies. Līdz ko komunikācija ar automašīnu bija noritējusi veiksmīgi, uz ekrāna varēja redzēt jaunu skatu ar informāciju par uzlādi – cik % uzlādēta ir baterija, cik kWh ir nodotas un cik ilgs laiks ir atlicis līdz uzlādes beigām. Papildus ir iespēja apturēt uzlādi. Ekrāns ar laiku nomainās uz dīkstāves režīmu, bet pieliekot atkārtoti kartiņu, tas uzrāda iepriekš minēto informāciju. Tas varētu radīt nelielu apjukumu, jo iepriekšējās stacijās, pieliekot kartiņu atkārtoti, tika pārtraukta uzlāde.
Konkrētā stacija atrodas Brīvības gatvē 255, kur atrodas Neste DUS un Omniva pakomāti. Citas ir atrodamas pa visu valsti. Ne visas šobrīd ir pieejamas, piemēram, Kolkā, bet arī tās drīzumā varēs izmantot. Noslēdzot 3. kārtu nākamgad, e-mobi tīklā būs 139 ātrās uzlādes stacijas.
Gala viedoklis
Valsts dara maz ko, lai samazinātu iekšdedzes auto skaitu uz Latvijas ceļiem, bet vismaz ir atrisinājuši vistas un olas jautājumu par elektroauto un uzlādes stacijām. Esot Brīvības ielā 255, 25 km rādiusā uzrādīja 32 uzlādes stacijas, no kurām 2 tobrīd bija aizņemtas.
Prieks, ka to skaits top aizvien kuplāks. Kad tā padomā, EUS skaits varētu diez gan strauji pārsniegt DUS skaitu. Kaut vai tā iemesla dēļ, ka tos var ātri un salīdzinoši lēti un ērti uzstādīt pie lielveikaliem. Saka, ka uz katriem 10 elektroauto vajag 1 publisko uzlādes staciju (nejaukt ar lokāciju). Ja šobrīd Latvijā ir nedaudz virs 1’000 elektroauto, tad šobrīd vajag 100 uzlādes stacijas. Mums ir vairāk. Mulsina gan, ka vairums ir līdzstrāvas jeb ātrās uzlādes stacijas, bet ar laiku situācijai vajadzētu mainīties.
Diez’, nākamgad tiks mainīts 1’000 km maršruts?
Preses relīze
Šajās dienās Latvijas elektroautomobiļu ātrās uzlādes tīklu “e-mobi” papildinās vēl 40 jaunas stacijas. Turpinot sistēmas attīstību, 12. novembrī darbu sāk 21 jauna stacija, bet līdz mēneša beigām tiks atklāti pārējie 19 uzlādes punkti. Tādējādi būs nodrošināta ērta elektromobiļu pārvietošanās visā Latvijas teritorijā – e-spēkratus varēs “uztankot” 112 “e-mobi” tīkla stacijās.
Jaunatvērtās stacijas ir izvietotas reģionālo ceļu tīklā un apdzīvotās vietās. Līdz šim visnoslogotākās bijušas Rīgas un Pierīgas uzlādes stacijas, tādēļ galvaspilsētā un tās apkārtnē līdz novembra beigām būs vēl 12 uzlādes punkti. Papildus jaunas stacijas tiks atklātas arī lielajās Latvijas pilsētās – Liepājā, Ventspilī, Jelgavā un Daugavpilī. Šī vasara pierādīja to, ka cilvēki aizvien biežāk kā ceļojuma transportu izmanto elektroauto. Par ko liecina būtisks uzlāžu skaita pieaugums “e-mobi” tīkla stacijās. Lai ceļojot ar elektromobiļiem būtu iespējams nokļūt tālākajos Latvijas punktos, vēl no šī rudens klientiem būs iespēja uzlādes veikt Rūjienā, Kolkā, Pāvilostā, Aucē un Subatē.
Valsts nozīmes ātrās uzlādes tīkls tapis Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) projekta “Elektrotransportlīdzekļu uzlādes infrastruktūras izveidošana” otrās kārtas ietvaros. Finansējuma saņēmējs ir Satiksmes ministrija un projekta īstenotājs ir Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD).
Informācija par uzlādes stacijām atrodama: http://portal.e-mobi.lv/lv/sakumlapa/.
“Izvēloties staciju vietas, ir padomāts arī par to, ko klientiem darīt 15-20 minūtes, kamēr notiek e-auto uzlāde. “e-mobi” uzlādes punkti atrodas vietās ar skaistiem skatiem uz jūru, to apkārtnē ir kultūrvēsturiski pieminekļi, muižas, baznīcas un pastaigu takas. Bet, ja šoferim nākas veikt auto uzlādi nogurušam, īpaši naktī, kad līdz mājām palicis vairs tikai nepilnu stundu garš ceļš, aicinām praktizēt “spēka snaudu”. 20 minūtes salds miegs un uzlādēts auto ir garants drošam mājupceļam,” stāsta CSDD Elektromobilitātes sistēmas attīstības daļas vadītājs Pauls Beinarovičs.
Darbs pie elektromobiļu uzlādes staciju tīkla tiks turpināts, un līdz 2021.gada beigām kopumā paredzēts uzstādīt līdz 139 ātrās uzlādes stacijām.
Klientu atbalstam darbojas informatīvie diennakts tālruņi: 1859 vai 22001859, var rakstīt e-pastu: info@e-mobi.lv.
Pats salaidu grīstē: kWh vietā izdomāju jaunu mērvienību; “kW/h”
Izlaboju, lai citiem nejūk
Jā, izskatās ka gan auto, gan uzlādes kaste slēpj no mums patiesību 🙂
Manā gadījumā auto rāda km/min. Ej nu sazini, kāda kWh/km vērtība tiek izmantota, tādēļ nevar pat pārrēķināt.
Šāds uzlādes ātruma attēlojums varētu būt ērtāks praksē cilvēkam, kuram kW un kWh ir viens un tas pats, bet drusku izglītotāki cilvēki gribētu redzēt momentāno uzlādes jaudu kW formā gan auto, gan uzlādes stacijā.
Varētu kāds notestēt vai otrajā kārtā tie uzlādes aparāti arī ir tik nespējīgi un nevar padot laukā tos 50kW. Cik skatījos kursora braucienus, tad visi auto, kuri bija spējīgi paņemt visu pretī realitātē to neizdarīja, kas liek domāt, ka tie aparāti nespēj nodrošināt to jaudu, kas būtu pēc papīra jānodrošina. Dīvaini kāpēc šo EV lietotāji neceļ augšā? Iedomājies kā būtu DUS’ā. Cenu nokāš par 50l, bet bākā ielej, piem., 43l. Ar visi būtu mierā?
Neceļ šo tematu augšā, jo tas ir atkarīgs no pārāk daudziem apstākļiem, tai skaitā, kā automašīna uzrāda uzlādes jaudu.
arī šie aparāti ir max 125A. tas nozīmē, ka 50kw jaudu saņemt var tikai tie auto, kuriem baterijas ir vismaz 400V. BMW I3 ir tikai 356V (pilnai). dēļ šī ierobežojuma arī sanākt tas 43KW apjājiens.
Jā, to es saprotu, bet kursors jau testēja visādus EV. Lūk šeit var aplūkot teslas model 3 uzlādi pie tādas pašas jaudas lādētāja (125A). https://www.youtube.com/watch?v=jTiy5Nse7jk
Baterijas pakas volti staigā no 350V (22%) līdz 400V (80%). Jo pilnāka baterija jo ātrāk lādējas. Tiesa tesla tur sākumā silda to bateriju un vēlāk arī, tāpēc lēkā tas uzlādes ātrums. Šo lēkāšanu pieminēja arī Kristaps. Bjorna video var redzēt, ka sildīšanai tesla tērē ~7kW. Tā kā Kristapam teslai baterijas atlikums bija uzlikts km nevis %, tad pagrūti salīdzināt. Rēzeknē varēja noķert momentu, kad pie 33% uzlādes ātrums bija ~29kW un kādu laiku pirms tam 35kW (brīdī kad sildīja un brīdī kad nesildīja baterijas). Saldū varēja redzēt, ka lādē ~41kW un Kristaps pieminēja, ka nokrīt uz ~34kW. Rēķini kā gribi, ja tās stacijas varētu padod laukā 125A, tad tik sūdīgiem uzlādes ātrumiem nebūtu jābūt. Rēzeknē izskatījās, ka tur kaut kādi knapi 100A varēja būt. Saldū mazliet vairāk. Varbūt kādi 116A.
model3 baterijas nomināls ir 350V, max 43KW. bjornam ir dual motor, kas spēj labāk sasildīt bateriju, tas iespējams, ka dod iespēju pacelt līdz 400V.
The Model 3 has the ability to put a non-motive power waveform to the motors in order to generate heat in the Stator(motor). The maximum amount of power applied to each motor is approx 3.5kW.
jebkurā gadījumā automašīna diktē uzlādes parametrus atbilstoši saviem apsvērumiem.
Kristapam bija tāda pati dual motor tesla. Kādi max. 43kW? Nomināl vērtība ir vidējā vērtība. Maksimālo rēķina pie maksimālā, kas teslas gadījumā ir 400V pakai. Tātad max. uzlādes jauda būs ~50kW pie 125A lādētāja. Tas auto var diktēt tajās robežās, ko dod lādētājs. Paskaties kā lādējas tā Bjorna tesla pie tādas pašas jaudas lādētāja un kā Kristapam tā tesla mokās Rēzeknē.
no fitek rēķiniem:
ventspils 14.90kwh 20min 44.7kw
liepaja 18.39kwh 25min 44.1kw
rēzekne 20.6kwh 30min 41.2kw
ods 15.60kwh 20 min 46.8kw
bērzkrogs 14.80kwh 20min 44.4kw
saulkrasti 14.4kwh 20min 43.2kw
jelgava 23.70kwh 32min 44.4kwkw
salacgrīva 18.80kwh 26min 43.3kw
kandava 25.00kwh 35min 42.8kw
kuldīga 7.9kwh 11min 43.0kw
ikšķile 14.6kwh 20min 43.8kw
eižensteina 15.33kwh 20min 45.9kw
tukums 14.40kwh 20min 43.2kw
bmw i3 uzlāde ir stabila virs 40kw diapazonā no dažiem procentiem līdz pat 89%. teslai ir savādāks funktieris, kaut gan burkas sērijā tik pat-96gab. arī bjornam pie 30% nekāda 50kw jauda nespīdēja. kā jau teicu, automašīna izvēlas to, cik ņipri lādēt.