Ziemas EV pusmaratons ar Tesla Model 3, Hyundai Ioniq un Renault Zoe
Uzlādēts.lv ziemas apstākļos rīkoja sacensības starp 3 elektroauto. Maršrutā Rīga-Ventspils-Liepāja-Rīga sacentās Tesla Model 3, Hyundai Ioniq un Renault Zoe.
Uzlādēts.lv ziemas apstākļos rīkoja sacensības starp 3 elektroauto. Maršrutā Rīga-Ventspils-Liepāja-Rīga sacentās Tesla Model 3, Hyundai Ioniq un Renault Zoe.
Pirms vēl pavasaris bija iestājies, Kursors.lv nolēma veitk kārtējo 1000 km EV izaicinājumu, bet šoreiz ziemas apstākļos. Tikai jau brauciena laikā tika konstatēs, ka konkrētais eksemplārs ir tehniski nepilnīgs, ko vēlāk apstiprināja izplatītājs. Par spīti tam, raksts tapa un rezultāti tika publicēti. Tas Latvijas EV komūnu uzkurināja un Uzlādēts.lv nolēma, ka situācija ir jālabo, bet tas ir jādara ar odziņu.
Jau no paša sākuma tika nolemts, ka:
- Viss maršruts netiks braukts. Tas prasa pārāk daudz laika un enerģijas.
- Tās būs sacensības, kurās vienlaicīgi startēs vairāki EV. Sākotnēji likās, ka sacentīsies Renault Zoe, ar kuru Kursors.lv brauca, bet salabota, un vecais Hyundai Ioniq. Pēdējā brīdī pievienojās Tesla Model 3.
- Salonā tiks uzturēta komfortabla temperatūra.
Ar šīm sacensībām tika mērķēts uz vairākiem zaķiem ar vienu šāvienu:
- Pierādīt, ka Renault Zoe ir labāka nekā to attēloja Kursors.lv
- Parādīt, ka vecais Hyundai Ioniq nav sliktāks par jauno
- Noskaidrot, vai uzlādējoties traucēsim viens otram
- Noskaidrot, kurš ātrāk veiks šo maršrutu
- Papildināt sarakstu ar EV, kas veikuši braucienus uz laiku Latvijā
Starts sirdssiltajā Valentīndienā
Kad tika norunāts šī pusmaratona sacensību datums, laika prognoze rādīja, ka 14. februārī būs -10°C, kas to padarītu par nu jau Latvijai netipiska aukstuma cienīgām sacensībām. Tomēr dzīve piespēlēja ko citu. Vēl 13. februārī vietām temperatūra bija pat zemāka par -10°C, bet jau 14. februāra rītā bija vien -2°C.
-2°C ir normāla ziemas temperatūra, bet nav iepriekš gaidītie -10°C. Tas lika gan vilties, gan priecāties. Sacensības sākās 7:45 no Strēlnieku laukuma Rīgā ar naivu cerību būt atpakaļ 15:00. ABRP ziņoja, ka šis maršruts priekš Renault Zoe būtu pieveicams 8h un 8min, bet Hyundai Ioniq to veiktu 10 minūtes vēlāk. Tātad, nepārkāpjot satiksmes noteikumus, finišs būtu ap 16:00.
Renault Zoe ir ar 52 kWh (neto) bateriju un bija uzlādēta līdz 87%, solot veikt 272 km pirms izlādēsies, Telsa Model 3 SR+ (70 kWh) bija ar 95% uzlādētu bateriju, kas dotu 380 km, un Hyundai Ioniq (28 kWh) bija ar 88% (155 km). Zinot to, ka mašīnas šo aprēķināja pēc iepriekšējās nesenās pieredzes, kas šoreiz bija braukšana pa pilsētu, un to, ka ceļš uz Ventspili ir augšup, tad tika paredzēts, ka Renault ZOE pirmā uzlāde būtu Ugālē vai Ventspilī, Tesla Model 3 – Jūrkalnē, bet Hyundai Ioniq – Kuršu krogā.
Cīruļputenis pirms Ventspils
Starp Tukumu un Ventspili visus braucējus pārsteidza cīruļputenis. Hyundai Ioniq tobrīd jau lādējās Kuršu krogā, bet Renault ZOE un Tesla Model 3 tobrīd bija uz ceļa. Ja līdz šim patēriņš Renault ZOE un Tesla Model 3 turējās ap 20 kWh/100 km, tad tagad Tesla Model 3 patēriņš bija ap 30 kWh/100 km, bet Renault ZOE, kas drošības apsvērumu dēļ ātrumu bija samazinājis līdz 70 km/h, noturēja 20 kWh/100 km. Hyundai Ioniq tikmēr nedaudz iesniga pie lādētāja un to vajadzēja izstumt, lai turpinātu ceļu, bet patēriņš pēc tam turējās ap 17 kWh/100 km.
Spriežot pēc patēriņa rādītājiem visām mašīnām un vadītāju personīgās iepriekšējās pieredzes, cīruļputenis ir sliktāks priekš patēriņa, kā liels sals. Tas gan mazāk ietekmēja uzlādes ātrumus. Tāpēc uzskatām, ka šie rezultāti ir pielīdzināmi tiem, kādi būtu iegūstami -15°C dienā.
Ņemot vērā apstākļus, Zoe pirmā uzlāde bija Ugālē. Teorētiski varēja nokļūt līdz Ventspilij, bet tika nolemts neriskēt. Kamēr Zoe lādējās, tikmēr Ioniq to panāca un apdzina, bet uzlādes beigās Tesla Model 3 sasniedza Jūrkalni. Baterijas atlikums vēl bija pietiekami liels, lai varētu aizbraukt uz Pāvilostu vai Liepāju, bet vadītājs nolēma, ka, iebraucot Pāvilostā, zaudēs lieku laiku, tāpēc lādēsies Jūrkalnē.
Tanī brīdī, kad Zoe pabeidza uzlādi Ugālē, Hyundai Ioniq iebrauca Ventspilī, kur lādēsies, bet Tesla Model 3 vēl lādējās Jūrkalnē. Lai gan Ventspilī izdevās apsteigt Ioniq, Model 3 tikmēr jau bija beidzis uzlādi un teicās jau doties uz Rīgu. Tanī brīdī kļuva skaidrs, ka Tesla uzvarēs. Jautājums – ar cik lielu starpību.
Apmaldīšanās Liepājā un nolādētie hibrīdi
Zoe nākamā uzlāde bija paredzēta Liepājā. Kad Zoe iebrauca Liepājā, Tesla Model 3 bija aptuveni 50 km priekšā, bet Hyundai Ioniq atpalika par kādiem 20 km. Diemžēl, navigācijā bija uzlikta nevis uzlādes stacija, kas ir pie pilsētas robežas (loģiskākā izvēle), bet gan pašā centrā. Liepājā ir 4 ātrās uzlādes stacijas. Aizbraucot uz izvēlēto uzlādes staciju, atklājās, ka priekšā jau ir kāds kas lādējas. Tas kāds bija lādējamais hibrīds (PHEV).
Ja tu, lasītāj, esi PHEV īpašnieks – neizmanto šīs ātrās uzlādes stacijas! Ņemot vērā, ka e-mobi tīklā ir jāmaksā par izmantošanas laiku un ka uzlāde PHEV ir ar mazu jaudu, izņemot Mitsubishi Outlander PHEV, tas izmaksās pašam dārgi un uzlādes staciju nevarēs izmantot to, kam to vajag vairāk.
Kārlis Mendziņš (Uzlādēts.lv)
Kopumā Liepājā tika zaudētas aptuveni 20-25 minūtes, bet pa to laiku Hyundai Ioniq jau pabrauca garām Liepājai un devās uz Durbi uzlādēties. Tesla Model 3 tikmēr saprata, ka patēriņš ir lielāks kā gaidīts (ceļš sasnidzis, ik pa laikam puteņo), tāpēc vajadzēs vēl vienu uzlādi, ko nolēma veikt Bikstos, kur ir kafejnīca, kurā ieturēt pusdienas.
Ioniq pret Model 3
Ņemot vērā, ka Ioniq uzlādējas ātrāk kā Model 3, parādījās maza cerība, ka Ioniq varētu vismaz panākt Model 3 Bikstos. Tajā brīdī noteikti Model 3 beigtu uzlādi, bet Ioniq tieši sāktu uzlādēties. Gandrīz tā arī bija. Kad Model 3 izbrauca no Bikstiem, Ioniq bija ceļā uz turieni, bet Renault Zoe tikmēr lādējās Kalvenē.
Šajā brīdī bija jau patiesi skaidrs, ka Tesla Model 3 būs pirmais, kas finišēs, Hyundai Ioniq būs otrais, bet nu jau jautājums bija par to, cik ļoti atpaliks Renault Zoe. No Kalvenes Zoe izbrauca tajā pašā brīdī, kad Ioniq izbrauca no Bikstiem. Vienīgā cerība uz laika starpības samazināšanu būtu, ja Ioniq negaidītu apstākļu dēļ vajadzētu vēl vienu reizi uzlādēties. Nevajadzēja.
Finišs
Tesla Model 3 finišēja pirmais precīzi plkst. 15:00. Stundu vēlāk finišēja Hyundai Ioniq. Renault ZOE līdz finišam tika vēl stundu vēlāk. 500 km maršruts prasīja attiecīgi 7h 15min, 8h 15min un 9h 23min. Acīgie YouTube komentētāji pamanīja, kaut kas nesakrita ar tempiem, kādos Tesla Model 3 brauca. Google Maps saka, ka ceļā vajag 6h 40min, bet bez uzlādes Model 3 ceļā pavadīja 6h. Ja mēs piekoriģējam šo, tad sanāk, ka Tesla Model 3 finišēja vien par 20 minūtēm ātrāk nekā Hyundai Ioniq, kuram ir par 2.5 reizēm mazāka baterija.
Visām mašīnām galā bija 5-10% atlikuši, kas nozīmē, ka uzlādei līdz 80% vajadzētu vēl 1h priekš Model 3, 25min priekš Hyundai Ioniq un 1h priekš Renault ZOE. Ja mēs arī šo uzlādi ņemtu vērā, tad kopā ar iepriekšējo korekciju, sanāk, ka uzvar Hyundai Ioniq. Varētu arī noņemt tās 20 minūtes, ko Zoe savas kļūdas pēc maldījās Liepājā.
Gala rezultāti:
bez korekcijas:
- Tesla Model 3
- 7h 15 min
- 2 uzlādes (67.5 kWh)
- Hyundai Ioniq
- 8h 15min
- 4 uzlādes (74.4 kWh)
- Renault ZOE
- 9h 23min
- 3 uzlādes (71.5 kWh)
ar korekciju:
- Hyundai Ioniq
- 8h 40min (8h 15min + 25 min)
- 5 uzlādes (74.4 kWh + 20 kWh)
- Tesla Model 3
- 8h 55min (7h 15 min + 40 min + 1h)
- 3 uzlādes (67.5 kWh + 49 kWh)
- Renault ZOE
- 9h 58min (9h 23min + 1h – 25min)
- 4 uzlādes (71.5 kWh + 38 kWh)
Kopsavilkums
Sākoties sacensībām likās, ka Renault ZOE un Hyundai Ioniq būs ļoti cieši konkurenti. Vēl līdz Liepājai šī sajūta nepameta, bet realitātē izrādījās, ka Ioniq lādējas labāk. Pie tam tas ir vecais Ioniq, kas daudzu skatījumā ir vienlīdz labs, ja ne pat dažos aspektos labāks par jauno.
Ioniq sevi pierādīja kā tiešām pārsteidzoši labu elektroauto. No uzlādes sākšanas Ventspilī līdz Rīgai (325 km) tas ceļu veica par 30 minūtēm ātrāk kā Tesla Model 3 no uzlādes sākšanas Jūrkalnē līdz Rīgai (277 km). Sacenšoties ar elektroauto ir tiešām no svara tas, kāds ir patēriņš un kāds ir uzlādes ātrums.
Ja pielīdzinātu šos rezultātus ar citiem, kas veikuši 1’000 km (vasarā) nevis 500 km (ziemā) maratonu, tad teorētiski Tesla Model 3 ierindotos dalītajā 1. vietā (dalītajā 4. vietā pēc korekcijas), Hyundai Ioniq būtu dalītajā 4. vietā (par 1h apsteidzot jauno Hyundai Ioniq), bet Renault ZOE ierindotos 10. vietā. Salīdzinot ar Kursors.lv ziemas testu, Renault Zoe veica maršrutu par 4 stundām ātrāk.
Visa maršruta gaitā nelikās, ka kādā brīdī vajadzība pēc uzlādes šiem EV pārklātos. Vistuvāk tam bija brīdī, kad Tesla Model 3 izbrauca no Bikstiem, bet Hyundai Ioniq bija 10 km attālumā no tās vietas.
Visi EV šajās sacensībās ir labi. Ja būtu jāsacenšas, izmantojot tikai maiņstrāvas uzlādes iespējas, bez šaubām Renault Zoe uzvarētu. Kā arī šis EV ir piemērots pilsētai vairāk kā gariem braucieniem. Hyundai Ioniq uzvarētu bez jel kādām korekcijām, ja visi mēs būtu startējuši ar teju izlādējušos bateriju. Tesla Model 3 visus iekabinātu par vēl lielāku laika starpību, ja maršrutā būtu 150+ kW uzlādes stacijas, kādas šobrīd Latvijā nav, bet Lietuvā un Igaunijā ir.
Man personīgi (es braucu ar Renault Zoe), biežāk vajadzēja apstāties dēļ dabiskajām vajadzībām kā vajadzēja uzlādēties. Protams, ir cilvēki, kas ir gatavi vālēt visu dienu, lai tikai ātrāk būtu galā, bet ir jāsaprot, kas būt nekustīgam vairākas stundas un vēl noturēt uzmanību uz ceļa ir ļoti liels slogs ķermenim un prātam. Ne par velti kravu pārvadātājiem ir ik pēc noteiktām laika ir jāapstājas un jāatpūšas.
Starp citu, konkrētais Hyundai Ioniq, kas piedalījās šajās sacensībās šobrīd tiek pārdots. Tiem, kuri interesējas par to, rakstīt uz info@uzladets.lv.
Starp citu, raksta sākumā esošajā video var atrast pamācību, kā uzlādēt Renault Zoe. Ir dzirdēts, ka cilvēkiem ir problēmas ar uzlādes uzsākšanu.
Ja tik bieži nepieciešams nokārtot dabiskās vajadzības, bet bez apvainojumiem – aizej pie ārsta pārbaudies.
9.5h laikā 3 reizes vajadzēja. Uzskatu, ka tas ir normas robežās 😉
Vajadzēja ātrāk nekā bija paredzēta uzlāde.
no personiskaas pieredzes ar iipashumaa esosho Kona 64kwh, ziemaa pie -10, -20% no WLTP soliitaa, ko apstiprina Norveegjijas Ziemas testa brauciens.
Pastāsti, kādā režīmā dabūji tik labu skaitli?
nav nekaads iipashais rezhiims, viss standarta Eco iesleegts un viss.
Kad vizinos ar e-auto, tad nelietoju “eco” režīmu, jo piem. ZOE tas ierobežoja ātrumu. Pa šoseju braucu tā lai neķertu par ātruma pārkāpumu, ar 100km/h spidometra rādījumu, līdzīgi kā ar ICE auto.
Vai Tava braukšana ir pa pilsētu vai šoseju, ar kādu ātrumu?
lielaakaa dalja ir pilseeta ap 80%, ja shoseja, tad 110 – 115 km/h (nav pa LV celjiem).
Un vēl.
Ja gūgle sakaka ar ICE to loku var izbraukt 6:40, tad Tesla izbrauca 7:15
Tas nozīmē – diezgan skaudrā ziemā, 500 km braucienā tika zaudēta tikai 1/2 stunda !
Vasarā uz 500 km Tesla ies 1:1 pret ICE !
Un tā papildus korekcija “līdz pilnai bačai” nav godīgi. Hjundajam baigi mazā bača
Kāpēc Tesla laiku koriģējat ?
ja nobrauca mazliet ātrāk, nekā likumā paredzēts, tad par to samaksāja ar palielinātu patēriņu = papildus laiku pie čārdžera
Godīgi sakot, neredzu ka Kursora pieredze kaut kā tiktu labota. Viņiem bija problēma ar nosalšanu zem -10 grādiem.
Un tomēr vēlreiz par nobraukumu ziemā. Cik km tika nobraukts līdz pirmajai uzlādei + atlikušā nobraukuma rādījums, lai būtu kaut aptuvens novērtējums.
Diskusijās par to figurē stipri atšķirīgi skatļi. Esmu redzējis apgalvojumus par 20% kritumu, kam nekādi nepiekrītu. Mans vienkāršotais rēķins: ņemam ražotāja uzdoto WLTP nobraukumu, dalam ar divi un iegūstam reāli izmantojamu nobraukumu ziemā, ar kaut kādu minimālu rezervi, piemēram 20km, jo dzīvē neviens nebrauc līdz auto apstājas.
Renault Zoe pirmā uzlāde bija Ugālē (150km no starta). Tobrīd bija ~15%
150 km = 72% (87-15) ==> 100% = 208 km pa šoseju ziemā, kur pēdējie 30 km braukti pa sniegputeni. Te gan netiek ņemts vērā, ka tad, kad dators rāda 0%, vēl var nobraukt vairākus km.
WLTP kombinētajā ciklā (50/50 pilsēta/šoseja) sola 385 km.
385/208 = 1.85
Paldies, mans pieņēmums tika apstiprināts. Vēlreiz atkārtošu: jāatstāj rezerve, kādi 20km, tad sanāks 2x mazāks nobraukums kā WLTP. Tādu ekstrēmu, kā braukt ar 0% rādījumu, atļaujās tikai tad, kad notiek eksperimenti.
Šie skaitļi lai ir kā realitāte tiem, kuriem vēl nav pieredzes ar e-auto, un kuri plāno to iegādāties kādai konkrētai vajadzībai.
Muļķīgi ir rakstīt ka ZOE ir sū… ,aukstumā citi nav daudz pārāki.
Gan jau ka Teslai, no solītajiem 580km, ziemā reāli ir 300km, ko jau te rakstīja viens īpašnieks.
Vispārīgi ir jāsaprot, ka WLTP cikla rezultāti ir, braucot 50/50 pilsēta/šoseja bezvējainā vasaras dienā un ar kļūdas iespējamību 10% robežās.
Vai tad kāds reāli tic, ka Golf 8 tērē 3.5-4.9 l/100 km?
Tomēr labā ziņa ir tāda, ka EV vismaz šos WLTP ciparus var arī reāli iegūt. Norvēģu pieredze rāda, ka ziemā vidēji ir -18.5% salīdzinājumā ar WLTP. Viņiem Zoe iespēja 310 km. Protams citi apstākļi – nebraucu tikai augšup, nebija cīruļputenis un izbrauca ar pilnu bateriju, kā arī brauca līdz pēdējam.
Es teiktu, ka patiesība ir kaut kur pa vidu. Dalīt ar 2 būtu tā, ka nu noteikti trāpīsi, bet 70% no solītā liekas saprotami.
Jocīgi ka Tu tici “Norvēģijas ziemas testiem”, kur parādās ZOE nobraukums drusku virs 300km, lai gan pats pārliecinies par 208km savā praktiskajā testā. Atšķirība ir 30% ! Domāju ka Tavs tests ir daudz noderīgāks un tuvāks mūsu dzīvei.
Es tam ticu, jo apstākļi ļoti spēlē lomu. Norvēģiem, cik noprotu, maršrutā bija vairāk pilsētām jābrauc cauri. Ja būtu izdomājuši ņemt loku caur Latgali, būtu tuvāk 300 km.
Laikam ka jābeidz “noskaidrot patiesību” un jādzīvo tālāk paralēlajā realitātē, kas ir mana pieredze ar diviem e-auto un ziemas apstākļiem. Pieņemu ka šeit lielu lomu spēlē psiholoģiskais aspekts: “mans auto visforšākais”, kas veicina faktu “pieskaņošanu”. Mēģinu no šī distancēties un būt objektīvs.
tieši tā, tas Norvēģu tests nav objektīvs, jo testēja auto ece režīmā. Piem, eUP eco režīmā krāsns silda vien ar 1A jeb 0.3kW jaudu, kamēr normāli ziemā tā tērē līdz ~21-22A jeb 6kW, lai salonā nodrošinātu komfortablu temperatūru. Tajā eco režīmā var braukt tikai mazohists vai tāds, kurš pieradis pilnā ekipējumā sēdēt -30 uz ezera un bļitkot 🙂
Dabā man jāpiekrīt, ka ziemas reāls range 1/2 no WLTP, pirms auto pāriet forced eco mode, eUp tie ir ~15% baterijas līmeņa.