Gaidot subsīdijas, lielākais EV pieaugums – 2021.g. 3. cet. statistika
2021. gada 3. ceturksnī tika reģistrēti 266 elektroauto un tie ieņēma 3.6% no jauno automašīnu reģistrācijām. Kopā Latvijā ir reģistrēti 1872 bateriju elektroauto.
2021. gada 3. ceturksnī tika reģistrēti 266 elektroauto un tie ieņēma 3.6% no jauno automašīnu reģistrācijām. Kopā Latvijā ir reģistrēti 1872 bateriju elektroauto.
Kopējais auto tirgus ir atgriezies pirms Covid pandēmijas līmenī. Šajā ceturksnī kopā bija 4020 jaunu transportlīdzekļu reģistrācijas, kas ir vienā līmenī ar 2018. un 2017. gada rādītājiem. Elektroauto reģistrācijas šajā ceturksnī bija par 154% vairāk nekā 2020. g. 3. ceturksnī. Kopējais elektroauto reģistrāciju skaits ceturksnī (266) ir lielākais Latvijas vēsturē.
2021. gada 1. oktobrī Latvijā uzskaitē bija 2’803 elektriskie transportlīdzekļi (ETL). Starp tiem ir 1’872 bateriju elektroauto (BEV) (+82%, salīdzinot ar pagājušo gadu (YoY)), 761 elektromopēdi (+53% YoY), 52 elektriskie vieglie kravas transportlīdzekļi (+189% YoY), 41 elektroautobusi (+413% YoY), 40 elektromotocikli (+90% YoY) un 37 elektrokvadricikli (+19%). Kopumā ETL pieaugums gada griezumā ir +74%.
Šajā ceturksnī EV pieaugums bija par 266 vienībām, kas ir lielākais līdz šim reģistrētais, un visiem ETL par 327 (otrs lielākais reģistrāciju pieaugums aiz pagājušā ceturkšņa). 108 BEV un 42 PHEV tika reģistrēti kā jauni, kas kopā veidoja 3.7% no jauno vieglo automašīnu ceturkšņa reģistrācijām.
- BEV: 108 reģistrācijas (-28%, salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni, 2.7% ceturkšņa reģistrāciju) + 158 lietoti
- PHEV: 42 reģistrācijas (+49%, 1.0%)
- Kopā: 160 (-16%, 3.7%)
Jaunpienācēji uz Latvijas ceļiem
Latvijā pirmo reizi tika reģistrēti sekojošie elektroauto: Audi e-tron GT, Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5, Mercedes-Benz EQA, Seat Mii un Tesla Model Y. Starp elektriskajiem vieglajiem kravas transportlīdzekļiem pirmā reģistrācija ir Maxus V80.
Visvairāk reģistrācijas šajā ceturksnī savāca BMW i3 (+92), Nissan Leaf (+35), Tesla Model 3 (+21), Porsche Taycan (+15), Audi e-tron (+12), Hyundai Kona (+12). Latvijas EV Top 5 kopš iepriekšējā ceturkšņa nav mainījies – BMW i3, Nissan Leaf, VW e-up!, Renault Zoe un Tesla Model 3, un šie pieci modeļi pārstāv vairāk nekā pusi no Latvijas EV.
Prognozes
Pēc visa spriežot 2000 EV būs nākamajā ceturksnī. Eksponenciālā līkne pāri iepriekšējo gadu datiem prognozē, ka 5’000 EV būs 2025. gada beigās, bet visi ETL šo atzīmi sasniegs 2024. gada vidū. Latvenergo prognozē, ka 2025. gadā būs 10’600 EV. Tomēr, ja eksponenciālajai līknei liek izmantot datus vien no 2018. gada, tad tā paredz, ka 5’000 elektroauto būs 2023. gada vidū, kas liekas ticami. Lietuvā jau šobrīd ir reģistrēti gandrīz 4’000 elektroauto.
Ir pāragri spriest par to, cik daudz elektroauto būs Latvijā reģistrēti 2030. gadā, bet zemāk esošajā sarakstā ir apkopoti daži no minējumiem.
- AS Latvenergo – 36’500 (5.01%)
- Latvijas nacionālais attīstības plāns* – 14’570 (2%) (*2027.g.)
- Eksponenciāla līkne – 20’000 (2.74%)
- Eksponenciāla līkne, kas ņem vērā datus sākot no 2018.g. – 87’000 (11.94%)
- Nemainīgs 85% (pēdējo 4 ceturkšņu vidējais) pieaugums – 477’150 (65.49%)
Tiem, kas seko līdzi Uzlādēts.lv publicētajai statistikai, jau zina, ka realitāte teju vienmēr ir labāka par to, ko eksponenciālā līkne prognozē. Piemēram, eksponenciālā līkne pirms gada paredzēja, ka 2030.g. būs 10’500 elektroauto. Izmaiņas gada laikā ir ievērojamas – prognoze pieaugusi divkārt. Kurai prognozei ticēt? Nemainīgs 85% pieaugums diez vai realizēsies, bet iepriekšējo gadu pozitīvās tendences liek domāt, ka būs labāk nekā Latvenergo prognozē.
Valsts virzība
Satiksmes Ministrija izteicās, ka, lai sasniegtu 2030. gada emisiju samazināšanas mērķi, Latvijā ir jābūt reģistrētiem 18’000 elektroauto. Iepriekš norādītās prognozes paredz, ka tas tiks sasniegts. Tomēr mērķis tagad tiks pacelts ievērojami, kas liek domāt, ka vienīgais scenārijs, kas palīdzētu, ir kaut kur starp nemainīgu 85% pieaugumu un eksponenciāla līkni, kas ņem vērā datus sākot no 2018. gada.
Tagad, kad Eiropas Komisija ir ierosinājusi aizliegumu tirgot jaunu iekšdedzes dzinēju automašīnas no 2035. gada, ir skaidrs, ka elektroauto popularitāte augs ne tikai globāli, bet arī Latvijā. Jāsaka gan, ka tas nav vietējo politiķu nopelns. Arī priekšlaicīgi izziņotās subsīdijas 4’500 € apmērā, kuras joprojām nav apstiprinātas, noteikti šobrīd nepalīdz.
Joprojām izskatās, ka valsts paļaujas uz pašplūsmu un lielāku varu, lai risinātu problēmu, kas skar visus.
Kaut kā neko nedzird vairs par subsīdijām. Ka tik beigās neizrādās, ka vienkārši parunāja un viss.
Kad lems par budžetu, tad arī šo pieņems.
Benzīna tanku ķēdes pašas tūlīt liks stacijas – ir jau skaidrs, ka degvielas tirdzniecība nebūs mūžīga…
Ka nav kazai piena, tad nav… Prognozes ka visi gaidīs subsīdijas un nepirks e-auto nepiepildījās, jo tā mazā naudiņa nav stimulējoša, bet ir labs kumoss pseidožurnālistiem no NA, kuri raksta virsrakstus: “Valsts pabalsta bagātos”.
Varbūt labāk par šo naudu subsidēt uzlādes stacijas pie tādem benzīna tankiem, kuros var aiziet uz tualeti un kaut ko iedzert un apēst?
Plānotā atbalsta programma būs lietderīga, jo dos paātrinājumu e-mobilitātes jomas – e-auto iegāde, uzlādes infrastruktūra, jaunu zinību apguve, remonta iespējas – attīstībai.