Kāpēc lietus laikā nevajag braukt ar elektroauto?
Dažreiz liekas neticami, kādiem mītiem cilvēki tic, kad runa ir par elektriskajām mašīnām. Šajā rakstā apkopoti daži no populārākajiem mītiem.
Elektromobilitāte mainīs mūsu dzīves. Daudzas lietas varēs paveikt vieglāk, gudrāk un ilgtspējīgāk. Tomēr joprojām eksistē daži nepareizi priekšstati. Dažreiz liekas neticami, kādiem mītiem cilvēki tic, kad runa ir par elektriskajām mašīnām. Šajā rakstā apkopoti daži no populārākajiem mītiem.
Elektroauto kļūst aizvien populārāki arī tādās eksotiskās zemēs, kur cilvēki, divreiz nedomājot, izvēlas automašīnas, kas ir ievērojami kaitīgākas par citām, piemēram, Latvijā. Vienlaicīgi pastāv ļoti daudzi mīti par tiem. Kādā no Lielbritānijas aptaujām noskaidrojās, ka 12% no aptaujātajiem uzskata, ka elektriskās mašīnas nedrīkst braukt lietus laikā.
Elektroauto ir lēnāki un nav tik jaudīgi
Elektriskais motors, salīdzinot ar iekšdedzes, spēj dot pilnu jaudu uzreiz. Tāpēc nav brīnums, redzot, kā Tesla Model S, kas ir piecvietīgs sedans nevis sacīkšu mašīna, izgriež pogas uzlabotiem Dodge Demon.
Volkswagen šobrīd ar ID R lauž visus rekordus, ko uzskata par gana cienīgiem. Sāka ar Pikes Peak, kur rekordu pārspēja ar pirmo rezultātu zem 8 minūtēm, un nesen pārspēja Nirburgringas trases rekordu par veselām 40 sekundēm.
Baterijas ātri mirst
Joprojām mums grauž, ka telefonu un portatīvo datoru baterijas pēc gada lietošanas vairs ne tuvu nav tik labas, kā tās bija pirmajā dienā. Tāpēc nav brīnums, ka šis mīts ir aktuāls.
Tesla, Volkswagen, Hyundai un citi ražotāji baterijām dod garantiju, kas ir ievērojami lielāka par to, ko esam pieraduši redzēt automašīnām. Nissan apgalvo, ka viņu baterijas kalpos pat par 10 gadiem ilgāk kā mašīnas.
Gari pārbraucieni nav iespējami
Dažiem nespēja nobraukt 1’000 km bez apstāšanās ir šķērslis, lai nepirktu elektrisko mašīnu. Pat Tesla nesniedz tik lielu autonomiju. Arī uzlādes ātrums nav tik ātrs kā degradētu dinozauru sulas liešana bākā. Tomēr daudzi patiešām gari ceļojumi pierāda to, ka tas nav neiespējami.
Ar katru gadu ceļošana paliek aizvien ērtāka. Piemēram šobrīd Latvijā ir 72 ātrās uzlādes stacijas. Jau pavisam drīz to skaits dubultosies. Ja neesi īpaši apveltīts ar formu neatšķiršanu, tad nokļūt galamērķī noteikti varēsi.
Ir vērts pieminēt, ka jaunās elektriskās mašīnas piedāvā no 250 līdz 480 km lielu autonomiju, bet Tesla Model S piedāvā līdz 610 km lielu autonomiju. Līdz ar to, par garu pārbraucienu iespējamību atkrīt jautājumi.
Palikšana nekurienes vidū
Elektromobilis savlaicīgi brīdina, kad sāk beigties elektroni. Tas arī automātiski pārslēdz enerģijas taupīšanas režīmu. Pieskaitot to, ka uzlādes staciju tīkls strauji palielinās, un to, ka navigācijas sistēmas ir aprīkotas ar to lokācijām, var neuztraukties par palikšanu nekurienē, ja vien tas nav darīts ar nodomu. Daudzi ražotāji arī piedāvā avārijas dienesta pakalpojumus, lai palīdzētu to reto reizi tikt līdz galamērķim.
To lietošana ir krietni dārgāka
Cilvēki neapzinās, cik ļoti elektrība ir lētāka, jo to var efektīvāk izmantot. Ja apskata, cik daudz enerģijas glabā viens litrs degvielas, tad sanāk, ka degviela ir nedaudz lētāka, bet iekšdedzes dzinējs ir tikai ar 20% efektivitāti. Tāpēc sanāk, ka izmaksas uz 1 km, var sanākt pat 5 reizes dārgākas, kā braucot, izmantojot elektrību.
Izmantot ātrās emobi uzlādes stacijas ir dārgāk kā lādēt mājās, bet, ja neskaita dažus gadījumus, tas joprojām būs lētāk kā braukt ar dīzeļdegvielu, kuras cena jau drīzumā atkal kāps. Tipisks elektroauto patērē 16 kWh/100 km, t.i., 2.56 €/100 km. Pielīdzinot to ar 7 l/100 km pie šodienas cenas (1.29 €/l), iznāk 9.03 €/100 km. 3.5 reižu atšķirība. Tas ir vēl nerēķinot to, ka elektrību var arī pats ģenerēt (saules paneļi) vai ka darbā, pie kafejnīcas vai kur citur var iegūt to bez maksas.
Tie ir pārāk dārgi
Tiesa, paskatoties uz jaunu elektroauto cenu, var likties, ka tie reti kuram ir pa kabatai. Tomēr jaunākie piedāvājumi būs krietni lētāki. Ja vēl tic baumām, ka būs valsts atbalsts to iegādei, tad pat jau tuvākā gada vai divu laikā var rēķināt, ka tie būs vienā cenu līmenī.
Paskatoties uz cenām bieži piemirst paskatīties, kas nāk līdzi komplektācijā. Ja izlīdzinātu komplektācijas, tad tā starpība bieži vien nemaz nav tik liela un atsevišķos gadījumos elektriskais variants pat varētu būt lētāks jau salonā.
Uzlāde ir pārāk sarežģīta
Būtībā pietiek ar elektrības pieslēgumu un uzlādes kabeli, lai varētu lādēt elektroauto. Process diži neatšķiras no telefonu uzlādes. Tomēr pat tad dažiem nav skaidrs, kā to lietot.
Vienkāršākais veids, kā sākt dienu ar uzlādētu elektromobili, ir ierīkot uzlādes staciju pie mājas durvīm. Tāda iespēja ir ne tikai privātmājām, bet arī garāžām un daudzdzīvokļu namiem. Ir iespējams uzstādīt uzlādes kasti, un tad jums būs nepieciešams tikai uzlādes kabelis, lai pievienotu automobili.
Piebraucot pie ātrās uzlādes stacijām Latvijā, pretim jau būs nepieciešamais aprīkojums. Viss, kas ir jādara, ir tā jāaktivizē un jāpievieno pie tās esošais kabelis mašīnas uzlādes portam.
Uzlāde prasa pārāk ilgu laiku
Pilnīgas uzlādes laiks ir atkarīgs no uzlādes stacijas veida un bateriju lieluma. 40 – 80 kWh lielu bateriju paku (270 – 510 km autonomija) lādēšana ar 11 kW Wallbox ulādes iekārtu mājās vai darbā, tipiski aizņem 4-8 stundas. Mazāk par to, cik darbā vai mājās tiek pavadīts laiks.
Atkarībā no braukšanas paradumiem pēc tam automobilis ir jālādē tikai vienu vai divas reizes nedēļā vai arī jāveic īsākas uzlādes katru dienu. Ātrās uzlādes stacijās akumulatoru līdz 80% var uzlādēt 30 minūšu laikā.
Strāvas noplūde
Dažreiz gadās, ka kāds pajautā, vai ar elektriskajām mašīnām var braukt lietus laikā. Vai tad mašīnu, kas darbojas ar elektrību vispār drīkst mazgāt? Vai to drīkst lādēt lietus vai sniega laikā? Jau kopš bērnības mums māca, ka elektrība ir bīstama, jo īpaši apvienojumā ar ūdeni.
Ja elektriskās mašīnas nebūtu ūdensizturīgas un laikapstākļu drošas, tad to adoptācija tādās zemēs kā Norvēģija, Lielbritānija un Nīderlande nenotiktu.
Vai Tu zini vēl kādu mītu? Droši raksti komentāros!