Cik ilgi kalpo elektroauto baterijas?

3

Interneta dzīlēs klejo mīti, ka elektroauto baterijas ir jāmaina ik pa diviem gadiem. Vai tiešām tik kritiska un dārga šo mašīnu daļa ir ar tik īsu mūžu? Statistika rāda pretējo.

VW ID.3 uz MEB platformas

VW ID.3 uz MEB platformas

Interneta dzīlēs klejo mīti, ka elektroauto baterijas ir jāmaina ik pa diviem gadiem. Vai tiešām tik kritiska un dārga šo mašīnu daļa ir ar tik īsu mūžu? Statistika rāda pretējo.

Daudzos veidos elektriskais auto ir mehāniski vienkāršāks par ierastajiem iekšdedzes transportlīdzekļiem. Elektromotorā ir daudz mazāk kustīgu detaļu nekā benzīna vai dīzeļa motoram, elektriskais automobilis izmanto tikai viena ātruma transmisiju un tanī nav vairāku simtu iekšdedzes automobiļu sastāvdaļu, kas galu galā sabojājas un ir jāmaina.

Tomēr viena no bažām, kas arvien parādās patērētāju aptaujās un sarunās, attiecas uz elektromobiļa akumulatora darbības laiku. Nesenā pētījumā, ko veica Cox Automotive, 46% no tiem, kas apsver iespēju izmantot elektrisko automašīnu, baidās, ka akumulatora baterija ilgs tikai 100’000 km vai mazāk. Protams, elektriskā transportlīdzekļa akumulatora nomaiņa ir dārgs piedāvājums. Piemēram, tiek ziņots, ka jauna Nissan Leaf akumulatora cena ir ap 5’000 €, un tajā nav iekļautas darbaspēka izmaksas.

Tomēr, kaut arī elektriskā auto akumulators galu galā zaudēs savu enerģijas ietilpību, tas, visticamāk, nenotiks vienas dienas laikā – tas gadu gaitā to zaudēs pakāpeniski. Vēl nav redzēti ziņu virsraksti par vecākiem elektroauto, kas devušies uz auto kapsētu, jo viņu akumulatori ir zaudējuši savu darba spēju.

Nissan Leaf
Nissan Leaf

Par akumulatoriem

Litija jonu akumulatoru paketes, ko izmanto elektriskajās automašīnās, ir vizuāli līdzīgas tām, ko izmanto mobilajos tālruņos un klēpjdatoros, tikai to izmēri un skaits atšķiras. Nejauciet šos akumulatorus ar svina-skābes akumulatoriem, ko izmanto iekšdedzes automašīnās. Salīdzinot ar tādiem, litija jonu baterijām ir lielāks enerģijas blīvums, nav “atmiņas” un ievērojami zemāka pašizlāde. Elektroauto akumulatori parasti ir virknē savienoti atsevišķi elementi un izvietoti pa lielu daļu no automašīnas grīdas.

Elektromobiļa akumulatora enerģiskā ietilpība tiek izteikta kilovatstundās (kWh). Jo vairāk kWh, jo tālāk varēs nobraukt ar vienu uzlādi. Jāņem vērā, ka elektromobiļa vadības sistēma novērš akumulatora patiesu 100% uzlādi un izlādi, lai saglabātu efektivitāti un pagarinātu ekspluatācijas laiku.

bmw i3 120 ah
BMW i3 bateriju paka

EPA (ASV) un WLTP (Eiropa un lielākā daļa pasaules) elektromobiļus vērtē pēc to energoefektivitātes un aplēš katra modeļa vidējo autonomiju ar pilnu uzlādi. Tomēr, ja konstatējat, ka netuvojaties aptuvenajai autonomijai, tas nebūt nenozīmē, ka automašīnas akumulators ir nopietni nolietojies.

Braucot ar lielāku ātrumu (piemēram, uz šosejas), parasti tiek patērēts vairāk enerģijas, nekā stāvot uz vietas un braucot pa pilsētu. Daudziem cilvēkiem tas ir mulsinoši, jo tas ir pretēji tam, kā darbojas auto ar iekšdedzes motoru, kurš, braucot pa šoseju, patērē mazāk degvielas kā pilsētā. Kā arī vajag vairāk enerģijas, lai pārvietotu automašīnu, kas ir pilna pasažieru un kravas, nekā tādu, kurā atrodas tikai vadītājs.

Svarīgi ir tas, ka temperatūras, it īpaši aukstums, var ietekmēt gan akumulatora ietilpību, gan tā spēju uzlādēties. Izmantojot sildītāju vai gaisa kondicionētāju, akumulatora enerģija tiek patērēta vairāk. AAA veikts pētījums atklāja, ka tad, kad apkārtējās vides temperatūra pazeminās līdz -7 °C vai zemāka, un tiek izmantots transportlīdzekļa sildītājs, elektromobiļa autonomija samazinās pat par 41%. Kad ārā ir 35°C un tiek izmantots gaisa kondicionieris, var gaidīt, ka nobraukums samazināsies par 17%.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric

Akumulatora mūžs

Lai arī daži elektromobiļu pircēji pagarina garantijas, lai mazinātu bailes no pārāk lielas akumulatora degradācijas, tas nav īpaši nepieciešams. Jāņem vērā, ka akumulatoru garantija un mašīnas garantija ir divas dažādas lietas. Teju visām elektriskajām mašīnām akumulatoru garantija ir lielāka par mašīnas garantiju (akumulatoram tipiski ir 5 – 8 gadu garantija) un, nopērkot pagarināto garantiju, tas var neattiekties uz akumulatoru.

Gadījumā ja garantijas laikā akumulatora veiktspēja samazinās līdz noteiktam procentam, kas parasti ir 60–80 procenti, tad autoražotājs ir apņēmies nomainīt to vai tā bojāto daļu.

Bet cik ilgs laiks būs pagājis, pirms elektriskais automobilis zaudēs spēju būt lietderīgs? Kā minēts iepriekš, elektriskā transporta līdzekļa akumulatoram ir tendence nedaudz pasliktināties ar laiku, bet tas ir pakāpenisks process. Piemēram, saskaņā ar organizācijas Plug In America apkopotajiem datiem, Tesla Model S akumulatora bloks zaudēs aptuveni 5% no sākotnējās ietilpības pirmajos 80’000 km, un nākamie procenti kritīs vēl lēnāk. Pats autoražotājs apgalvo, ka Model S saglabās 80% sākotnējās kapacitātes pēc 800’000 km.

Tesla Model S
Tesla Model S

Sagaidāms, ka karstākā klimatā turētie elektromobiļi nedaudz ātrāk zaudēs akumulatora ietilpību nekā tie, kas atradīsies mērenākos apgabalos. Liels karstums ir litija jonu ķīmijas ienaidnieks, tāpēc daudziem elektromobiļiem ir akumulatori ar šķidruma dzesēšanu. Elektromobiļi, kuru autonomija ir salīdzinoši neliela (līdz 150 km), var ātrāk izjust akumulatora degradāciju. Tas ir tāpēc, ka, biežāk izmantojot visu akumulatora enerģiju, tas ātrāk degradējas. Šī problēma iet secen mūsdienu elektroauto, kas piedāvā ievērojami lielāku autonomiju.

Baumo, ka pārmērīga ātrās uzlādes staciju izmantošana (tādu, kas var uzlādēt elektroauto minūšu laikā) var arī ietekmēt akumulatora ilgtermiņa darbību. Tas ir tāpēc, ka, jo ātrāk tiek uzlādēts akumulators, jo karstāks tas kļūst, un karstums, kā jau esam noskaidrojuši, akumulatoram nav draugs. Tomēr Aidaho Nacionālās laboratorijas veiktajā pētījumā secināja, ka efekts nav īpaši izteikts. Laboratorija pārbaudīja divus pārus 2012. gada Nissan Leaf modeļus. Viens pāris izmantoja tikai mājas uzlādi, bet otrs tikai ātro uzlādi. Pēc tam, kad katrs bija nobraucis 80’000 km, atšķirība starp abiem pāriem bija tikai 4% robežā, kas var tikt norakstīta uz ražošanas kļūdu.

Galvenais ir pareizi attiekties pret elektriskā auto akumulatoru. Tad 100’000 un vairāk kilometru ar pirmās paaudzes elektroauto nav neiespējami, nemainot akumulatoru. Consumer Reports lēš, ka vidējais EV akumulatora mūža ilgums ir aptuveni 320’000 km, kas ir gandrīz 16 gadi, ja gadā nobrauc 20 000 km.

Citroen C-Zero
Citroen C-Zero

Nākotne

Raugoties nākotnē, Tesla saka, ka tā strādā pie tehnoloģijām, kas ļautu tās elektrisko automašīnu akumulatoriem izturēt 1’600’000 km, kas, iespējams, ir izturīgāk par jebko citu šajās automašīnās.

Ko darīt ar nolietotajiem akumulatoriem, kad to mūžs ir galā? Tas ir pavisam cits stāsts, bet uz atkritumu poligoniem tos neved.

Avots: myev.com

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
3 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Arnis
Arnis
Viesis
15/12/2019 00:27

Milions km ar Teslu nav nekāda utopija, bet fakts. Pameklējiet youtubē. Ir pat vairākas. Protams, visām baterijas nomainītas uz 350 – 400 t km. Galvenokārt pa garantiju.
Par G1 Leafiem runājot. Tos pērk no ASV vidēji ar 40 – 80 % baterijām. Maina bojātos elementus, kurus izņem no lietotām batterijām, kas tiek tirgotas uz rezerves daļām. Pārsvarā bateriju ietilpība tiek atjaunota līdz 80-90%. To visu var atrast resursos no Ukrainas.
Diemžēl par ātro uzlādi nav taisnība, citos pētījumos var redzēt daudz lielāku baterijas degradāciju starpību. Tā pat baterijas mūžu ietekmē reģenerācijas izmantošana max režīmā un sportiska braukšana. Kā arī lādēšana līdz 100% un izlādēšana līdz minimumam. Ja gribas ar EV braukt ilgi un laimīgi, tad diemžēl šie fakti jāņem vērā.

Raimonds Millers
19/10/2019 09:27

Nissan Leaf baterija nemaksā 5000 Eur. Tā bija īslaicīga akcija un laikam tikai Japānā. Tās nomaiņa maksā 8-10000 Eur atkarībā no kw. Un parasti lielākā daļa cilvēku pērk mašīnas ap 10 gadu vecas un ar aptuveni 200000 km pa aptuveni 4000 Eur. Rēķinot, ka baterija Leaf tur 240 000 km (pie kam pie 240000 km var nobraukt tikai 50 %) līdz 350000 km jaunajiem LEaf, tad baterijas nomaiņa uz jaunu ir neizbēgama. Raksts ir vairāk domāts priekš jaunu automašīnu pircējiem, kas tāpat īpaši par naudas patēriņu nedomā. Pie tagadējām cenām tiek pazaudēti 30000 eur tikai vien uz mašīnas vērtības zuduma, kas jaunas mašīnas pircējus īpaši neuztrauc.

msh
msh
Viesis
17/10/2019 12:51

Statistika rāda pretējo, jo to interpretē parastie cūkmena tipa patērētāji, tie kam 5 gadus veca mašīna skaitās “veca”, un 10 gadus veca mašīna “aizvēsturiska”. Bet pat šodienas mašīnas spēj kalpot kādus 20 gadus – ja tās būtu uzbūvētas kvalitatīvāk, varētu arī 30. Tas ir galvenais iemesls, kāpēc autoražotāji neizmanto savu jaudīgo lobiju lai piebeigtu elektromobīļus, kā tas notika kalifornijā šī gadsimta sākumā [skatīt GM EV1] – automašīnu tirgus ir piesātināts, un elektromobīļi rada iespēju ražot īsmūžīgas mašīnas, nevis kā parastās, kurām ir netikums kalpot pārāk ilgi. Piemēram var paņemt to pašu LEAFu – 10 gadus veca micra maksā 3k; es neticu ka desmitgadīgs leafs būs dārgāks – jauns akumulators dārgāks nekā mašīna; cik daudzi to atļausies? 🙂

Īpatnēji ka rakstā kārtējo reizi akumulatoru darbamūžs ir izteikts tikai kilometros, tādu akumulatoriem “nesvarīgu” parametru kā gadi īpaši nepieminot. Nu ko, masks sola 1,6 miljonus kilometru teslas aķiem, un Endziņš sola ka tesla izturēšot 5x ilgāk nekā parasta mašīna – man vajag gadā 20k km, sanāk ka manām vajadzībām teslas aķi pietiktu 80 gadiem un pārējā mašīna izturēs vismaz 100 gadi – jāpērk nost, pietiks man, maniem bērniem un maniem mazbērniem; re kāda forša mašīna ir tesla… 🙂

P.S. Par to ka mašīnas dodas uz šrotiem, ziņas neraksta, jo tas nav nekas īpašs.

3
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: