Elektroauto ir vairāk kā jelkad – 2023.g. 2. ceturkšņa statistikas analīze
Automašīnu tirgus atkopšanās ir liedzis elektroauto sasniegt procentuālo rekordu no jauno automašīnu tirgus un elektroauto joprojām ieņemt 10% starp jaunajām automašīnām.
Automašīnu tirgus atkopšanās ir liegusi elektroauto sasniegt procentuālo rekordu no jauno automašīnu tirgus un elektroauto joprojām ieņemt 10% starp jaunajām automašīnām.
Jau vairāk nekā gadu ir spēkā valsts atbalsts elektroauto iegādei. Tas noteikti ir daļēji palīdzējis uzturēt augšanas tempus, kas jau atkal ir augstāki nekā iepriekš prognozēts. Kopā ar elektroauto skaita pieaugumu arī uzlādes stacijas paliek strauji vairāk.
2023. g. 1. jūlijā Latvijā bija reģistrēti 5’101 elektroauto (BEV) (+79%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu (YoY)), 62 elektriskie autobusi (+5%), 151 elektriskie vieglie kravas transportlīdzekļi (+66%), 43 elektriskie kvadricikli (+13%), 1046 elektriskie mopēdi (+10%) un 104 elektriskie motocikli (+70%). Kopā Latvijā ir reģistrēti 6’507 elektriskie transportlīdzekļi (+61%).
2023. g. 2. ceturkšņa jauno elektrisko automašīnu reģistrācijas izdalot sīkāk:
- BEV: 522 reģistrācijas (+96.2% YoY, 8.7% ceturkšņa reģistrāciju) (+ 218 lietoti + 17 vieglie kravas (13 jauni + 4 lietoti))
- PHEV: 114 reģistrācijas (+40.7%, 1.9%)
- Kopā: 636 (+126%, 10.6%)
10% jau 3/4 gada
Automašīnu tirgus Latvijā ir beidzot atkopies no Covid-19 un Krievijas kara Ukrainā. Šajā ceturksnī ir reģistrēts rekordliels jauno automašīnu skaits kopš 2015.g., kad Uzlādēts.lv seko līdzi statistikai. Kopā ir reģistrētas 6017 jaunas automašīnas, kas ir par 18% vairāk nekā 2019. gada 2. ceturksnī, kad bija reģistrētas 5097 automašīnas.
Citu automašīnu statistikas uzlabošanās ir liegusi novērtēt pienācīgi elektrisko automašīnu kāpumu, kas, lai gan tikai 10% no ceturkšņa apjoma, ir turpina stabili audzēt skaitļus. Pēdējos četros ceturkšņos jaunu BEV reģistrācijas ir bijušas sekojošas – 297 (6.5% no ceturkšņa jauno automašīnu reģistrācijām), 376 (8.9%), 416 (9.1%) un 522 (8.7%).
“Tipiskā” ceturksnī 522 BEV būtu aptuveni 13%, piemetot vēl klāt 3% dēļ 114 PHEV, mēs iegūtu vairāk nekā 15% no reģistrācijām, kas mūs sagaida ja ne nākamajā ceturksnī, tad aiznākamajā.
Ar galējo ES lēmumu par iekšdedzes dzinēju mašīnu aizliegšanu no 2035.g. varam sagaidīt, ka elektroauto statistika arī Latvijā dažu gadu laikā uzleks līdz dominējošajam starp jaunajām automašīnām un ap 2030.g. būs interesantāk vērot benzīna (kā pēdējo iekšdedzes motora enerģijas pārstāvi) pazušanu no statistikas. Pēc ACEA datiem 2023.g. 1. pusgadā pilnīgi elektriskās automašīnas (BEV) ieņēma 12.9% no Eiropas Savienības jauno automašīnu tirgus un spraudņu hibrīdi (PHEV) – 7.4%, kopā – 20.3%. Ja vēl ieskaitām nelādējamos hibrīdus, kopā ES elektrificētās automašīnas bija 45.2% no jauno automašīnu tirgus.
Ceturkšņa jaunpienācēji
Ir reģistrēts pirmais smagais! Volvo FH Electric! Šajā ceturksnī Latvijā tika reģistrēti vēl 4 līdz šim Latvijā neredzēti BEV – Cenntro Logistar, Garia Melex N50, Lexus RZ450E un Toyota BZ4X. Līdzšinējais topa līderis BMW i3 iekrājis 35 reģistrācijas pa šiem trīs mēnešiem, kas ļāvis Nissan Leaf pietuvoties līdz 1 reģistrācijas attālumam, bet Tesla Model 3 strauji tuvojas, neļaujot Leaf justies gana komfortabli populārākā elektroauto titulā.
Ja Eiropā Tesla Model Y ir vispopulārākā mašīna (ne tikai elektriskā) gada pirmajā ceturksnī un pirmajā pusgadā, tad Latvijā neviens elektroauto vēl netuvojas topa virsotnei. Toties starp pašiem elektroauto ir skaidrs līderis – Tesla Model Y ar 82 reģistrācijām ir populārākais elektroauto šajā ceturksnī. Tam seko Tesla Model 3 ar 69 reģistrācijām, Škoda Enyaq iV – 53, Volkswagen ID.4 – 50, Hyundai Kona un Nissan Leaf abi iespēja 43 reģistrācijas, dalot 5. populārākā EV titulu šajā ceturksnī.
Lai gan mašīnas ar degvielu ir piedzīvojušas pieaugumu popularitātē, kopainā tas ir noticis uz benzīna automašīnu rēķina. Starp jaunajām automašīnām šobrīd benzīns dominē ar 69.4% tirgus, dīzelis ieņem 18.0%, elektrība ir 8.7% (10.6% kopā ar PHEV) un gāze ir 0.0% (2.0% kopā ar benzīna hibrīdu). Tomēr vieglajiem komerctransportiem ir jāsaņemas. Tur aina ir pagalam bēdīga – dīzelis dominē ar 95.1% tirgus, benzīns ieņem 3.8%, elektrība ir 1.0% un gāze ir 0.0% (0.1% kopā ar benzīna hibrīdu).
Šobrīd tas varbūt neizskatās reālistiski, bet, ņemot vērā, ka EK ir lēmusi, ka iekšdedzes dzinēju jaunas reģistrācijas netiks vairs atļautas, varam pieņemt, ka starp 2026. un 2030. gadu elektroauto dominēs gan vieglajās pasažieru, gan vieglajos komerctransportlīdzekļos.
Prognozes
Tā kā esam sasnieguši 5000 elektroauto robežu, kas tika līdz šim prognozēta, ir jāsāk mest acis uz nākamo atskaites punktu 1% no autoparka jeb 7300 elektroauto. Tendenču eksponenciālā līkne pāri iepriekšējo gadu datiem prognozē, ka 7’300 elektroauto būs 2025. gada vidū (visi elektriskie transportlīdzekļi tobrīd būs aptuveni 12’000). Ņemot vērā, ka pietiktu ar 3 labiem ceturkšņiem, lai sasniegtu šo skaitli, tad varam teikt, ka šī prognoze ir ļoti pesimistiska. Tomēr, ja eksponenciālajai līknei liek izmantot datus vien no 2018. gada, tad tā paredz, ka 2025. gada vidū būs 18’000 elektroauto (ETL – 20’000), kas liekas daudz ticamāk. Salīdzināšanai – Lietuvā šobrīd ir 9’538 EV.
Varam tikai zīlēt, cik daudz elektroauto būs Latvijā reģistrēti 2030. gadā, bet zemāk esošajā sarakstā ir apkopoti daži no minējumiem:
- AS Latvenergo – 60’000 (8.2%)
- Eleport – 100’000 (13,7%)
- Latvijas nacionālais attīstības plāns* – 14’570 (2%) (*2027.g.)
- Eksponenciāla līkne – 46’000 (6.3%)
- Eksponenciāla līkne, kas ņem vērā datus sākot no 2018.g. – 145’000 (19.8%)
- Nemainīgs 81.3% (pēdējo 4 ceturkšņu vidējais) pieaugums – 246’911 (33.8%)
Tiem, kas seko līdzi Uzlādēts.lv publicētajai statistikai, jau zina, ka realitāte teju vienmēr ir labāka par to, ko eksponenciālā līkne prognozē. Piemēram, eksponenciālā līkne pirms gada paredzēja, ka 2030.g. būs 30’000 elektroauto, un vēl gadu iepriekš – 18’500. Izmaiņas gadu laikā ir ievērojamas. Kurai prognozei ticēt? Nemainīgs 81% pieaugums diez vai realizēsies, bet iepriekšējo gadu pozitīvās tendences liek domāt, ka būs labāk nekā Latvenergo prognozē.
Un izskatās, ka infrastruktūra būs vietā. Šobrīd izskatās, ka gan vista, gan ola (mašīnas un uzlādes infrastruktūra) ir ieradušās Latvijā. Tagad ir lielais jautājums, kad elektroauto iekaros Latvija pārdotāko automašīnu virsotnes. Vajag tikai nedaudz vairāk nekā 500 reģistrācijas kādam no modeļiem iekrāt gada laikā, kas būtu aptuveni 1/6 no šogad sagaidāmajām elektroauto reģistrācijām. Šobrīd izskatās, ka pa spēkam tas būtu Tesla Model Y, bet ne šogad vai nākamgad.