Latvijas uzņēmumu viedoklis par e-mobilitāti 2020. gadā

0

Par to, vai valdība dara pietiekami, lai atbalstītu e-mobilitāti, domas dalās. Pārsvaram Latvijas uzņēmumu e-mobilitāte nav prioritāte šim gadam, bet vienlaicīgi tiek atzīts, ka elektroauto ienākšana tirgū ir atbalstāma un nepieciešama.

Elektroauto burziņš

Elektroauto burziņš

Par to, vai valdība dara pietiekami, lai atbalstītu e-mobilitāti, domas dalās. Pārsvaram Latvijas uzņēmumu e-mobilitāte nav prioritāte šim gadam, bet vienlaicīgi tiek atzīts, ka elektroauto ienākšana tirgū ir atbalstāma un nepieciešama.

Klimata krīze šobrīd pasaulē ir aizvien aktuālāks temats un valstis un nevalstiskās organizācijas rīkojas dažādi, lai mitigētu sekas un cēloņus. Viens no veidiem, kā samazināt piesārņojumu dabā un pilsētās ir elektromobilitāte – auto, mopēdi, kravas, busi. Eiropas Komisija ir noteikusi regulu, kurā autoražotāji ir spiesti pārdot automašīnas ar tik zemiem izmešu daudzumiem, ka ne visi hibrīdi ir spējīgi izpildīt šīs prasības. Lai noskaidrotu, kā Latvijas uzņēmumi rīkosies šajā jautājumā 2020. gadā, Uzlādēts.lv aptaujāja vairākus uzņēmumus, lai noskaidrotu kopējo viedokli un plāniem saistībā ar elektromobilitāti.

Nesteidzas ar iegādi

Daļai no aptaujātajiem uzņēmumiem nemaz nav sava autoparka, bet tiem, kam ir, nesteidzas ar elektrotransportlīdzekļu iegādi. Ņemot vērā, ka dažos uzņēmumos darbiniekiem ir jāveic vairāki simti kilometru dienā, ne visiem der pašreiz pieejamie elektroauto par budžetu, ko uzņēmums ir gatavs veltīt. Tomēr tiem darbiniekiem, kam ikdiena ir pilsētā, elektroauto tiek nopietni apsvērts nākamā autoparka atjaunošanas ciklā.

2020. gadā esam plānojuši iegādāties jau pirmo elektrotransportlīdzekli – pētīsim iespējas, sekosim līdzi un nākotnē plānosim aizvien papildināt savu auto parku ar citiem elektrotransportlīdzekļiem.

SIA AJ Power

Uzņēmumi arī nopietni apsver lādējamo (plug-in) hibrīdu iespējas, jo tas ļautu pie nepieciešamības veikt veikt lielākus attālumus, neraizējoties par apstāšanos dēļ uzlādes. Protams, ar elektropiedziņu darbināmi kravas transportlīdzekļi ir aktuāli, bet šis segments ir vēl mazāk attīstījies par vieglo auto.

Runājot kopumā par tendencēm auto tirgū, redzam, ka šobrīd klientu pieprasījums pēc elektromobiļiem ir neliels. Galvenokārt tas skaidrojams ar šāda veida transportlīdzekļu cenu, kas ir būtiski lielāka, nekā transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinējiem. Taču, ņemot vērā Eiropas Savienības regulas prasības par CO2 izmešu apmēru, prognozējam, ka šo transportlīdzekļu skaits jau tuvākajā nākotnē varētu pieaugt.

AS SEB Banka

Enefit, piemēram, apsver iespēju atteikties no autoparka un izmantot carsharing iespējas, ja ir nepieciešamība pēc automašīnas, bet nelieliem attālumiem izmantot elektriskos skūterus un velosipēdus, kuri jau šobrīd ir uzņēmuma transportlīdzekļu sarakstā.

Ērtības klientiem un darbiniekiem

T/c Alfa ir speciāli atzīmētas stāvvietas priekš elektroauto, bet uzlādes staciju ierīkošanu uzskata par pārāk dārgu procesu. Citi uzņēmumi jau tās ir paredzējuši savos budžetos. Enerģijas uzņēmumi vēl nav paspējuši pielāgojušies, lai piedāvātu klientiem (privātpersonām vai uzņēmumiem) kādu īpašu elektromobilitātes risinājumu. Bankas aktīvi meklē saistošus risinājumus, lai rastu klientu vajadzībām atbilstošus risinājumus, piemēram, jau tagad ir pieejamas zemākas līzinga procenta likmes.

Latvenergo ir uzstādījis vairākas publiskās elektroauto uzlādes stacijas, un plāno tādas uzstādīt, gan savos objektos, gan palīdzēt tās uzstādīt citiem klientiem.

AS Latvenergo

Vienlaicīgi Enefit un Latvenergo ir iesākuši savas darbības uzlādes pakalpojumos. Latvenergo pagājušajā gadā atklāja savas ātrās un vidējās uzlādes stacijas Rīgā un Jūrmalā un vairākās uzlādes vietas uzņēmuma stāvvietās slēgtajās teritorijās, bet Enefit Igaunijā pārņēma esošo uzlādes tīklu un to uzlabo.

Šobrīd Tet izmanto trīs elektroautomobiļus operatīviem pārbraucieniem Rīgā – tos var automatizētā sistēmā rezervēt un lietot jebkurš uzņēmuma darbinieks. Izvērtējam, kā izveidot un uzturēt pēc iespējas efektīvāku autoparku, tādēļ darbiniekiem koplietošanā ir vairāki desmiti auto. Tāpat arī uzņēmuma darbiniekiem, sadarbībā ar Sixt, ir iespēja Rīgā uz ārpus biroja sanāksmēm doties ar koplietošanas velosipēdiem.

SIA Tet

Valsts un pašvaldību atbalsts varētu būt labāks

Elektroauto ienākšana tirgū ir atbalstāma un nepieciešama, domājot par vidi, tās ilgtspēju un sabiedrības dzīves kvalitāti ilgtermiņā. Valsts politikas īstenošana iet pareizā virzienā, atzinīgi vērtējama CSDD uzlādes staciju tīkla attīstība. Tirgū parādās arī jaunas iespējas uzlādēt auto par maksu, kas veicina elektromobilitāti valstī kopumā un norāda uz uzņēmumu centieniem vides aizsardzības jomā.

T/c Alfa

Lai gan daudz ir panākts ar uzlādes iespēju sniegšanu, daudzi uzņēmumi uzskata, ka valsts un pašvaldību atbalsts un uzmanība šim jautājumam ir minimāla. Pašvaldībām un valstij vajadzētu rādīt priekšzīmi sabiedrībai, bet tiek saņemti neskaidri signāli. Tiek skaidrots, ka atbalstam elektromobilitātei nav naudas, un vienlaicīgi milzīgs finansējums tiek novirzīts tehnoloģijās, kas nesamazina emisijas nopietnos apjomos.

Enerģētikas un transporta jomās, kur tiek radīts vislielākais siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju daudzums un, kur samazinājumu var panākt visvieglāk, valstij vajadzētu likt lielāku uzsvaru, kur enerģētikā jākoncentrējas uz atjaunojamajiem energoresursiem (AER) un energoefektivitāti, jo tur joprojām ir milzīgas rezerves, savukārt, transportā viennozīmīgi ir aktīvāk jāstrādā tieši pie elektrifikācijas.

SIA AJ Power

Transporta sektors, kā primārais piesārņotājs, ir pārāk ilgi atstāts bez uzmanības un ir nepieciešams veikt transporta sektora reformu. Ar esošajiem atbalsta mehānismiem ir par maz, lai veicinātu sabiedrību pietiekami ātri pārslēgties. Kā viens no iespējamiem virzieniem, lai palielinātu atbalstu elektromobilitātei tiek minēts nodokļu atvieglojumi no valsts puses, ja privātpersonas iegādātos elektrotransportlīdzeļus.

Ko darīs nākotnē?

Lai gan šobrīd piedāvājums un infrastruktūra nespēj apmierināt pilnīgi visu uzņēmumu autoparka vajadzības, uzņēmumi skaidri norāda, ka elektrotransports ir nozīmīga daļa no to un valsts nākotnes. Lielākie uzņēmumi ir apņēmušies pāriet uz oglekļa mazietilpīgu ekonomiku.

Viena no SEB Grupas darbības neatņemamām sastāvdaļām ir ilgtspēja, un tās prasības tiek iekļautas visā, ko darām, tostarp arī piedāvājot ilgtspējīgus finanšu pakalpojumu risinājumus. Līdz ar to turpināsim ilgtermiņā finansēt dabai draudzīgāku automašīnu iegādi ar zemākām procentu likmēm.

AS SEB banka

Elektromobilitāte kļūst aizvien nozīmīgāka tēma un tā nenoliedzami mainīs transporta nozari, jo attīstoties arī atjaunojamās enerģijas virzienam, kur ir saredzama liela sinerģija starp bezoglekļa mobilitāti un atjaunojamajiem energoresursiem (AER) – ir nepieciešams radīt labākus nosacījumus decentralizētai tās izmantošanai, ražojot tieši no AER, piemēram, ar saules paneļiem. Strauji pieaugot AER, tostarp saules elektroenerģijas izmantošanai pašpatēriņa vajadzībām ir iespējams iegūt arvien vairāk tīru elektroenerģiju, kuru izmantot arī transporta sektorā.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: