Tīra enerģija priekš tava elektroauto | Maddie goes electric
Turpinot izglītojošo video ciklu par pāreju uz elektroauto, kas daudziem var būt biedējoši, Medija no Fully Charged izklāsta savu pieredzi par izvēli starp elektroenerģijas piegādātājiem un saules paneļu uzstādīšanu viņas dzīvesvietā.
Turpinot izglītojošo video ciklu par pāreju uz elektroauto, kas daudziem var būt biedējoši, Medija no Fully Charged izklāsta savu pieredzi par izvēli starp elektroenerģijas piegādātājiem un saules paneļu uzstādīšanu viņas dzīvesvietā.
Iepriekšējās epizodēs Medija apskatīja pieejamos elektroauto, pastāstīja par uzlādes iespējām un kā uzstādīt mājas uzlādes staciju (wallbox). Šajā epizodē viņa turpina iedziļināties un uz savas ādas izjust pārmaiņas, kas saistās ar pāreju uz elektroauto – šoreiz runa ir par elektroenerģijas izvēli.
Elektroauto īpašnieki pārsvarā ir izvēlīgāki starp elektroenerģijas piegādātājiem, dodot priekšroku tiem, kas piedāvā atjaunīgo elektroenerģiju. Latvijā nu jau vairākus gadus ir pieejami vairāki elektroenerģijas pakalpojuma sniedzēji. Lai gan Latvenergo ar preču zīmolu Elektrum ir bez šaubām lielākais Latvijā elektroenerģijas ražotājs un tam pieder Daugavas HESi un vairākas koģenerācijas stacijas (TECi), tas nav vienīgais, kas piedāvā tā saucamo zaļo enerģiju. Saviem klientiem to piedāvā arī Enefit un AJ Power.
Latvenergo jau vairākus gadus piedāvā zaļo enerģiju saviem biznesa klientiem un elektrouzlādes stacijas izmanto tikai zaļo elektroenerģiju. Latvenergo ir viens no zaļākajiem ražotājiem Eiropā, tādēļ iegādājoties elektroenerģiju no mums, tiek nodrošināts atbalsts gan mūsu esošajām zaļajām ražotnēm, gan nākotnes attīstības projektiem, par ko klientiem nav papildus jāpiemaksā.
Uldis Mucinieks, Elektrum Pārdošanas direktors
Runājot ar ekspertu no which.co.uk Medija noskaidro, ka Lielbritānijā ir daudz elektroenerģijas pakalpojumu sniedzēju un vairāk kā puse piedāvā dažāda līmeņa zaļo enerģiju. Ne visi ražo vai pērk pa taisno no vēja/saules parkiem vai HES-iem. Daži pakalpojumu sniedzēji mānās, sakot, ka tas atjaunīgās enerģijas daudzums, kas pieejams tīklā, ir līdzvērtīgs viņu klientu patēriņam. Klientam ir jānoskaidro, vai pakalpojuma sniedzējs tiešām piedāvā zaļo enerģiju, nevis zaļi skalo smadzenes.
Tipiski tie tarifi, kas piedāvā zaļo enerģiju, ir dārgāki un tas izskaidrojams ar to, ka šie operatori tiešā veidā atbalsta atjaunīgo energoresursu ražošanu, kas ietver arī infrastruktūras attīstīšanu.
Šobrīd Lielbritānijā ir daži piedāvājumi, kas paredz lietošanas laika tarifa izmaiņas. Novienkāršojot, naktī un brīvdienās elektrība ir lētāka. Latvijā no šī gada 1. janvāra Sadales Tīkls ieviesa to, ka pakalpojuma maksa 3 fāžu pieslēgumiem ar mainīgo tarifu naktīs un brīvdienās ir lētāka. To patērētājs visefektīvāk var izmantot, ja ir jaudīgs elektrības patērētājs (elektroauto, veļas mašīna u.c.), kas ieregulēts, lai patērētu elektrību naktī/brīvdienās.
Daudzi nemaz neaizdomājas par to, ka elektroauto var lādēt arī mājās. Vēl mazāk cilvēku aizdomājas par to, ka tas var būt par brīvu. Tā tas var būt, ja ir uzstādīti saules paneļi. Tas ir ne tikai EKOnomiski, bet arī EKOloģiski prātīgs lēmums.
Tipiskais saules paneļu atmaksas periods ir 8-10 gadi. Izmantojot paneļu ražoto elektrību, var būt pārliecināts par tās izcelsmi. Galu galā nav tā, ja kādam ir zaļās enerģijas tarifs, tā elektrība atšķiras no kaimiņa elektrības. Atšķirība ir naudas plūsmā. Ja saules paneļi ir uzstādīti kopā ar kopējo elektrības pieslēgumu, tad ir iespējams palīdzēt tīklam kļūt tīrākam.
Novērtējot Medijas jumtu, eksperts no electriccarhome.co.uk atzina, ka uz tā vienas puses var uzstādīt 5 paneļus un vēl tik pat uz otras ar kopējo jaudu 3 kW. Ar tādu jaudu var droši darbināt tējkannu, ja saule spīd tajās nepieciešamajās 3-5 minūtēs. Protams, naktī saules paneļi neražos elektrību.
Elektrība, kas tiek ražota no saules paneļiem ir bez maksas, bet paši saules paneļi maksā noteiktu summu. Starp piedāvājumiem Latvijā, kas atrodami internetā var minēt, ka Elektrum veikals piedāvā 3.6 kW sistēmu par 6’390 €, solenergo piedāvā 3.7 kW sistēmu par 5’405 €. Pēc pieprasījuma pēc piedāvājuma izteikšanas, Enefit piedāvā 3.8 kW sistēmu par 4’506 €. Šīs cenas iekļauj teju visu, ieskaitot PVN un uzstādīšanu.
Visizdevīgāk ir patērēt visu saražoto elektrību uzreiz no saules paneļiem. Tādā veidā nebūs jāmaksā ne tikai par elektrību, bet arī par ST pakalpojumu un OIK, kas saistīts ar patērēto enerģiju. Tomēr, ja saražo vairāk kā patērē, tad ir iespējams tīklu izmantot kā akumulatoru vai vienoties ar elektroenerģijas pakalpojuma sniedzēju par tās pārdošanu. Ir jāņem vērā, ka ņemot atpakaļ ieguldīto enerģiju no tīkla, ir jāmaksā par ST pakalpojumu un līdz 1. aprīlim jāmaksā arī OIK. Ja atdošana tīklam neliekas gana apmierinoša, ir alternatīva ar mājas baterijām, kas uzkrātu nepatērēto enerģiju, lai to vēlāk izmantotu.
Mediju no saules paneļu uzstādīšanas attur tas, ka viņa neuzskata pašreizējo vietu kā to, kurā dzīvos līdz mūža beigām. Iespējams, pat ne tik, lai saules paneļi atmaksātos. Tomēr eksperts viņu mierina ar to, ka mājai būs lielāka pievienotā vērtība dēļ uzstādītajiem saules paneļiem. Tie ir ļoti ilgtspējīgi, jo tie kalpo 25-35 gadus. NASA tādus izmanto, lai darbinātu kosmosa stacijas un robotus uz citām planētām.
Nav arī noslēpums, ka ar laiku elektriskās mašīnas būs spējīgas ne tikai paņemt elektroenerģiju, bet arī dot atpakaļ. Tādā veidā tās varētu palīdzēt tīklam tikt galā ar pīķa pieprasījumu.
Nākamajā epizodē Medija dosies ceļojumā ar savu Kia e-Niro, kas tagad ir pieejams arī Latvijā.
Kā Latvenergo nodrošina “elektrouzlādes stacijas izmanto tikai zaļo elektroenerģiju.”? Vadi iet tieši no HES uz uzlādes staciju?
Viņu rīcībā ir Daugavas HESi. Pieļauju, ka doma ir tāda, ka viņi to nodrošina ar to, ka nepieciešamā kvantitāte, tiek tobrīd ielaista tīklā. Ne jau palielina HES jaudu.
Protams, ka kabeļi nav speciāli vilkti uz tām lokācijām.
No otras puses – “meh!”
Izcelsmes apliecinājuma sertifikāts, kas apliecina, ka viņi ir nopirkuši attiecīgo apjomu zaļās elektroenerģijas. Visi pērk un pārdod elektroenerģiju biržā. Vados to nav iespējams sašķirot 🙂
Super, laba doma rakstā, ko jau īstenoju reālajā dzīvē – Saules sistēmas kombinācija ar akumulatoru, kas pēc būtības ir elektroauto. Elektro auto – braukājošs akumulators. Saistībā ar izmaiņām NETO norēķinu sistēmā no 1mā aprīļa, OIK nemaksašanu par tīklā nodotās elektroenerģijas saņemšanu no tīkla atpakaļ, motivē uzstādīt saules sistēmu, kā arī tiem kam jau tādas ir domāt par elektroauto iegādi. Lai izvēle būtu jēgpilna ir pareizi, gudri jāizvēlās Saules sistēma, ņemot vērā ikstundu patēriņus, garantijas u.c., tāpat izlietojot šo enerģiju efektīvs elektroauto…