Elektrotransportlīdzekļu Latvijā

Ātrās uzlādes stacijas

Uzlādēts

Tavs ceļvedis atjaunīgajā enerģijā

Nissan Leaf saulrietā

Kā izvēlēties sev elektroauto?

2020. gada 16. janvāris

Pāriet uz elektroauto var būt biedējoši. Apkārt klīst daudz šaubu, baiļu un neskaidrību par šiem transportlīdzekļiem, kas kļūst aizvien populārāki.

2019. gadā Latvijā elektrotransportlīdzekļu skaits pieauga par 70%. Agrāk vai vēlāk lielai daļai no mums būs jāveic pāreja uz bezizmešu transportu. Fully Charged ir uzsākuši sešu video sēriju “Maddie Goes Electric” par to, kā viena no viņu personībām, Medija Moute (Maddie Moate), veic šo procesu.

Medija atzīstas, ka viņai nekad nav piederējusi mašīna, kas izmanto elektrību kā vienīgo enerģijas avotu. Kā vienai no Fully Charged personībām, tas varētu skatītājiem būt pārsteidzoši. Tagad viņa ir nonākusi līdz tam brīdim dzīvē, kad ir jāatbrīvo sevi no tā, ko viņa sauc par gas guzzler (degvielas rīma), lai aizstātu ar elektrisko.

Pirmā epizode šajā sērijā ir par to, kā atrast un saprast, kurš elektroauto ir piemērotākais. Lai atvieglotu izvēli, viņa izmanto GreenCarGuide mājaslapu, kurā var atrast noderīgu informāciju, un runā ar Electric Vehicle Experience Center ekspertiem.

Cena

Pirmais, par ko Medija vēlas plašāk runāt, ir elektroauto cena. Pat vislētākais variants ir salīdzinoši dārgs. Latvijā šobrīd vislētākais ir Volkswagen e-up!, kas maksā 20’000 € (visi Latvijā pieejamie elektroauto). No otras puses, lielākā daļa cilvēku jaunu mašīnu izvēlas pirkt ar līzinga palīdzību. Līzings ne tikai ļauj vieglāk iegūt mašīnu, bet arī nepiesien pie tās. Tehnoloģijas attīstās strauji un pēc dažiem gadiem varētu rasties vēlme pēc lielākas autonomijas vai cita veida uzlabojumiem, kas vairāk atbilstu tā brīža vajadzībām/vēlmēm. Izvēloties līzingu, aktuālākas ir mēneša izmaksas. Pamazām mašīnu abonēšana (ilgtermiņa īre) kļūst populāra.

Mēneša maksa par elektroauto līzingā būs lielāka, salīdzinot ar iekšdedzes līdzinieku, bet ar to mēneša izmaksas neaprobežojas. Elektrības izmaksas ir zemākas kā degvielas. Nodokļi mazāki. Arī līzinga procenti ir mazāki. Dažādas pašvaldību un valsts atlaides. Apkope ir lētāka, jo tā ir nepieciešama retāk. Saliekot visu kopā, elektroauto teju vienmēr ir lētāks.

Vajadzības

Medijai vajadzības ir samērā tipiskas – aizbraukt kādam pakaļ, dažreiz aizbraukt pie kāda, kas dzīvo stundas brauciena attālumā, un retu reizi aizbraukt kaut kur tiešām tālu. Aptuveni 25 km darba dienā vai 200 km nedēļā. Mašīnas izmēram ir jābūt kompaktam, bet pietiekami lielam, lai divi pieaugušie varētu ceļot ar zinātnisko ekipējumu (viņa un viņas dzīvesbiedrs ir pētnieki). Skatoties uz esošo piedāvājumu, visi jaunie elektroauto apmierina šīs prasības.

Viņa arī atzīst, ka vēl neizprot uzlādes procesu, bet vēlas, lai tas nebūtu ierobežojošs faktors. Lasot par to, kā uzlādēt Renault Zoe, Medija samulsa. Šīs mašīnas uzlādes process liekas vēl sarežģītāks kā citām. Ir jāsaprot, kādi ir uzlādes veidi un ko nozīmē kW (raksts par uzlādi). Novienkāršojot ir trīs uzlādes veidi – no mājsaimniecības rozetes (maiņstrāva (AC), 1.8 – 3.6 kW, uzlādē līdz 20 km/h), no mājas vai publiskās paātrinātās uzlādes stacijas (maiņstrāva (AC), 7 – 43 kW, līdz 270 km/h) un no ātrās uzlādes stacijas (līdzstrāva (DC), 50+ kW, 312+ km/h).

Izvēle

Brīdī, kad jāizvēlas sev piemērotākais elektroauto, Medija ātri vien nosliecas uz Hyundai Kona. Pēc brīža viņa aplūko Tesla Model 3 un nobrīnās, ka cena nav tik augsta, kā viņai likās, lai gan ir joprojām nedaudz par dārgu. Pēc tam viņa atcerās, ka ir arī Nissan Leaf. Galu galā, viņa atzīstas, ka izvēle ir pārāk liela. Lai labāk orientētos, viņa izmanto mājaslapu ev-database.org, kuru nereti lieto arī Uzlādēts.lv.

Pēc skautošanas internetā Medijas Moutes favorīti ir:

Viņai ir paveicies, ka viņai ir pieejams pieredzes centrs, kas dod iespēju izmēģināt daudz dažādus elektroauto, lai noskaidrotu, kādi tie patiesībā ir. Latvijā nav tādu pieredzes centru, bet dīleri ļauj mašīnas izmēģināt. Viņa izmēģina Hyundai Kona un Kia e-Niro. Pirmie iespaidi ir pāri pa jumtu. Smaids nenoiet no sejas.

Kopsavilkums

Vispirms ir jāsaprot savas vajadzības. Ne visiem vajag bezceļiem piemērotu un ne visiem der kompaktās klases mašīnu. Saprotot vajadzības, ir vieglāk izvēlēties starp nu jau krietni plašāko elektroauto klāstu. Lai neapmulstu piedāvājumā, var izmantot Uzlādēts.lv rakstu vai ev-database. Pirms lēmuma pieņemšanas ir vērts pārskatīt visas izmaksas mašīnas lietošanas laikā. Ļoti iespējams, ka samaksājot vairāk no sākuma, beigās izrādīsies, ka tas ir bijis izdevīgāk.

Kārlis Mendziņš
Patika raksts? Atbalsti Uzlādēts iekš Patreon!
Kā izvēlēties sev elektroauto? 1

10
Komentāri

avatar
7 Komentāru pavediens
3 Pavediena atbildes
5 Sekotāji
 
Komentārs ar visvairāk reakcijām
Karstākais pavediena komentārs
5 Komentāru autori
ReinisKārlis MendziņškrotowAgrismsh Neseno komentāru autori
  Pieraksties  
jaunākais vecākais visbalsotākais
Paziņojums no
Reinis
Biedrs
Reinis

EV 24 kWh baterija vidēji degradējas 4% gadā, Tātad pēc 10 gadiem bruto ietilpība būs 14,4 kWh.
Faktiski 20% ietilpības auto tur rezervē un neiesaka izmantot. Paliek 80% no ietilpības ko izmantot uzlādē/ izmanto utt.

Reinis
Biedrs
Reinis

Elektroautomobilim ir jāmaina eļļa reduktorā (pēc katriem 60 000 km) un bremžu sistēmā (100-120 tūkst.km).
Elektromotorā tas nav jādara 🙂

Reinis
Biedrs
Reinis

Labdien.

Ja trīs ekspluatācijas gados Nissan Leaf (24kWh) 4gadīgs (14kEUR) – 7gadīgs (9kEUR) cenas zaudējums = 5kEUR. Plus 500 EUR par elektrību >20000 km/gadā = 1,5KEUR.
Zolīds elektroautomobilis KOPĀ = ~60 000 km/trīs gados dalot ar 6500 EUR = 10,8 EUR/100km

Salīdziniet tagad ar līdzīgu iekšdedzes auto kopējām izmaksām ! Un klusi, tīri priekš mūsu bērniem un mazbērniem.

Reinis
Biedrs
Reinis

Latvijā vienkāršs mirstīgais var pāriet uz elektroauto, jo kopumā ņemot, ka tie ir lētāki par parastiem auto. Izrēķiniet paši, jo svešs aprēķins nekad nestrādā. Cilvēki tam netic, jo ir izplatīto melu varā par elektroautomobiļu briesmām. Daži iesāk rēķināt un netic saviem aprēķiniem, jo tie neatbilst mītiem.

Puse autopraucēju pat dzīvo privātmājā un speciālās rozetes var izbūvēt, ja grib.

krotow
Biedrs
krotow

Tikai nestāstiet ka Latvijā vienkāršais mirstīgais var tā vienkārši pāriet uz elektroauto. Ne var ne arī tuvākajos 10 gados varēs (un kāda trešdaļa braucēju vispār nevarēs) kaut vai cenas dēļ. Cik mums ir to, kuri var atļauties nopirkt auto par 30K eiro? Un cik ir to, kuriem ir iespēja lādēt auto mājās vai darbā? 2%? 5%? Kamēr nebūs jaunu elektrisko auto ar +/- 400km no 1 uzlādes attālumu (šeit ir arī rudens un ziema ar zemām gaisa temperatūrām), ar cenu ap 20K eiro un otrreizējā elektrisko auto tirgus ar 3x mazākām cenām un trūks publisko uzlādes vietu, tikmēr te viss būs pa vecam.

msh
Biedrs
msh

Trešā daļa varbūt arī dzīvo, tik neaizmirsti kur atrodas lielākā daļa šo iedzīvotāju…

Agris
Viesis
Agris

E-up cena ir sākot no 23368€

msh
Biedrs
msh

Vispār jau “gas guzzler” ir jātulko kā “degvielas rīma”

Man patīk sadaļa “cena”, kurā ar tādu kā patiku tiek aprakstīti veidi kā elektromobīli lietot pēc iespējas videi nedraudzīgāk… 🙂