Kāpēc subsīdiju izziņošana kaitēs elektroauto tirgum?

6

VARAM informēja, ka plāno 4’500 € lielu subsīdiju jaunu elektroauto iegādei privātpersonām. Atbalsts paredzēts arī lietotiem elektroauto un plug-in hibrīdiem. Tomēr ir šaubas, vai tas panāks vēlamo efektu.

Kia e-Niro & Hyundai Ioniq

Kia e-Niro & Hyundai Ioniq

VARAM informēja, ka plāno 4’500 € lielu subsīdiju jaunu elektroauto iegādei privātpersonām. Atbalsts paredzēts arī lietotiem elektroauto un plug-in hibrīdiem. Tomēr ir šaubas, vai tas panāks vēlamo efektu.

26. maija tiešsaistes seminārā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) paziņoja, ka plāno jaunu elektroauto (EV) iegādei piešķirt atbalstu 4’500 eiro apmērā, lietotiem EV un tā saucamajiem “plug-in” hibrīdiem (PHEV) – 2250 eiro. Atbalstam varēs pieteikties, ja to iegādāsies privātpersonas, pašvaldības iestādes vai valsts iestādes.

Transporta sektors ir viens no lielākajiem piesārņotājiem Latvijā. Vieglās automašīnas (M1 un N1 klase) vien atbild par vairāk nekā 1/5 no visām emisijām. To skaits koncentrējas pilsētās, kur tās rada ievērojami vairāk kaitīgo izmešu nekā pārvietojoties ārpus tām.

VARAM Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) ietvaros plānots sniegt atbalstu mazemisiju un bezemisiju automobiļu iegādei ar mērķi veicināt siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu.

Plānotais atbalsts mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādei
Plānotais atbalsts mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādei
Plānotais atbalsts mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādei
Plānotais atbalsts mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādei

Granta tiešais saņēmējs jaunu EV un PHEV gadījumā būs komersants jeb pārdevējs, kas ir oficiāli pilnvarots izgatavotāja pārstāvis. Savukārt lietotu elektromobiļu segmentā tie būs komersanti, kas ir iekļauti CSDD reģistrētās transportlīdzekļu tirdzniecības vietas reģistrā. Kopumā šī atbalsta mehānisma apjoms ir 10 miljoni eiro un tas būs pieejams no 2022.g. līdz 2023.g.

Joprojām tiek strādāts pie niansēm, piemēram, vai ierosināt arī norakstīšanas shēmu, kā tas ir Lietuvā, un dīlera/tirgotāja atlaidi, kā tas ir Vācijā.

Nav pirmais mēģinājums

Latvijas vēsturē jau ir viens gadījums, kad ir izstrādāts atbalsta mehānisms elektroauto iegādei. Pirms trīs gadiem to izstrādāja CSDD un paredzēja nedaudz vairāk par 3 miljoniem €, ko iztērētu 3 gadu laikā. To bez jel kādas minstināšanās noraidīja. Tagad VARAM bravūrīgi ir paziņojuši, ka 2 gadu laikā ir jāiztērē 10 miljoni. Vienīgais, kas ir mainījies, ir tas, ka tagad ir pilnīgi skaidrs, ka transporta emisiju mērķu izpilde ne 2030.g., ne 2050.g. nebūs iespējama ar pašplūsmu.

Ir trīs scenāriji, kas tagad var notikt jūnijā, kad valdība lems par šo:

  1. Valdība noraida risinājumu
  2. Valdība apstiprina risinājumu bez izmaiņām
  3. Valdība apstiprina risinājumu ar izmaiņām

Ja valdība to noraidīs, tad dzīvojam kā dzīvojuši. Situācija diži nemainās, lai gan pāris dienas bija cerība. Nav arī skaidrs kādas izmaiņas varētu valdība veikt šajā plānā – apcirpt apjomu gan viena pirkuma ietvaros, gan kopējo? Tomēr vistrakākais scenārijs notiks, ja to apstiprinās tādu, kāds tas ir tagad.

Pāragri izziņots

Iedomājamies, ka tagad cilvēki jūnijā uzzina, ka subsīdijas būs no janvāra. Vai kāds vēlēsies pirkt sev EV vai PHEV līdz janvārim? Ticu, ka jau daudzi ir atcēluši savas rezervācijas tieši šī iemesla dēļ. Pagaidot pāris mēnešus, EV būs daudz pieejamāks. Piemēram, Renault Zoe bāzes modeļa cena samazinātos par 17%.

Par laimi vai nelaimi, EV pārsvarā pērk uzņēmumi, kuriem šis atbalsts iet secen. Arī valsts un pašvaldību sektoram šīs ziņas īpaši neko nemainīs, jo budžets tiek plānots viena gada ietvaros, t.i., piešķirtie līdzekļi jāiztērē līdz gada beigām neatkarīgi no tā, kas notiek nākamgad, jo uzkrāt tos nevar.

Par īsu

Divi gadi ir ļoti īss posms. Pieņemot, ka vidējais atbalsta apmērs būs 3’000 €, nauda pietiek 3333 EV/PHEV. Līdz šim statistiski labākajā ceturksnī tika reģistrēti 195 EV. Pat ja šo 2 gadu laikā būtu 2x labāka statistika, tad tiktu iegādāti vien 1560 EV. Neapgūtu pat pusi no paredzētās naudas. Izklausās pēc 2014.g. scenārija, kad bija ievērojami lielākas subsīdijas, bet pieteikšanās birokrātijas slogs un īpašs izredzēto loks, kas vispār var pieteikties tām, rezultējās tanī, ka pusi no paredzētā apjoma nemaz neiztērēja un atdeva atpakaļ ES budžetā.

Latvijā reģistrēto elektroauto skaits no 2018. g.
Latvijā reģistrēto elektroauto skaits no 2018. g.

Optimistiskākais scenārijs kāds līdz šim prognozēts (eksponenciāla līkne no 2018.g.) paredz, ka, noslēdzot 2023.g., Latvijā būtu aptuveni 4’500 EV, kas ir nedaudz mazāk par to, cik ir saskaitot esošo skaitu – 1’349 – ar 3’333 (4’682).

Tomēr var sagaidīt, ka statistika tiks iedragāta līdz nākamā gada sākumam, kad tā piedzīvos zināmu kāpumu. Tad sekos nākamais jautājums – kas notiks pēc subsīdiju beigām? Vai cilvēki gaidīs nākamo subsīdiju, kā tas ir Igaunijā?

Trūkumi esošajam atbalstam

Ir daudz neskaidrību par paredzēto atbalstu un noteikti jūnijā būs lielāka saprašana. Tomēr ir daži jautājumi, kas uzreiz parādās.

Vai atbalsts tiks sniegts pirms vai pēc PVN piemērošanas. Iepriekš minētā Renault Zoe maksā 26’990 € ar PVN jeb 22’305 € bez PVN. Piemērojot subsīdiju cenai ar PVN galā sanāk 22’490 €, bet to pašu piemērojot cenai bez PVN sanāk, ka ar PVN galā ir 21’545 €. Teju 1’000 € starpība un ieguvums procentos sanāk attiecīgi 17% vai 21%. Nemaz nerunājot par Dacia Spring Electric un Dartz Freze Nikrob, kuri tad maksātu attiecīgi 12’400 € (11’455 €, ja subsīdija ir cenai bez PVN) un 5’490 € (4’545 €).

Dartz FreZe Nikrob EV
Dartz FreZe Nikrob EV

Vai visi EV kvalificētos? Nav noteiktas prasības, pēc kurām gan EV, gan PHEV tiktu dots atbalsts. Ķīnā atbalsts ir tikai tad, ja konkrētais EV spēj veikt noteiktu distanci NEDC ciklā. Vairumā valstu vispār cērt nost atbalstu PHEV, jo nevar garantēt, ka cilvēki tos izmantos pareizi. VARAM arī nepateica, vai iegādei ir paredzēti kādi griesti. Vai tie, kas pērk Porsche Taycan jaudīgāko versiju ar ekskluzīvāko salonu arī pretendēs uz šiem 4’500 €? Viņiem šāds atbalsts būtu vismazāk vajadzīgs.

Vai motocikli, mopēdi, kvadricikli, bulku vāģi arī tiks pie atbalsta? Precīzie vārdi, kas tiek lietoti, min transportlīdzekli nevis noteiktas kategorijas autotransportlīdzekli.

Pozitīvais no atbalsta esamības

Daudzi ražotāji piedāvā savus EV vispirms tur, kur ir dāsnākās subsīdijas. Līdz šim Latvija bija viena no piecām ES valstīm, kas neparedzēja iegādes subsīdijas. Tāpēc mums arī nebija pieejama Renault Zoe līdz Fiqsy pasūtīja veselus 100 tādus EV. Joprojām daudzi EV un pat to brendi pie mums nav nemaz tik viegli pieejami. Piemēram, Smart EQ, MG, Renault Twingo, VW e-up! un citi.

Tomēr vajadzētu uzmanīties, lai dīleri neceļ mākslīgi EV cenas. Šobrīd Lietuvā tā pati Renault Zoe maksā 32’265 €, kas ir dārgāk par aptuveni atbalsta summas tiesu.

Varbūt pat gudrāk ir iet tagad pie dīleriem un kaulēties par cenu, jo diez vai būs jel kāda iespēja kaulēties brīdī, kad subsīdijas būs pieejamas un cenas būs mākslīgi paceltas.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

4.6 5 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
6 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Haralds
28/05/2021 15:15

Kāpēc vajag obligāti starpniekus?

Iegāde tikai no plača vai dīlera ir ierobežojoši.
Ja obligāti vajag izmantot starpnieku un nevar atbalstu iegūt, ja legāli darījums notiek pa tiešo.
Latvijas auto tirgus ir ierobežots, daudzi var gribēt auto nopirkt kaimiņzemēs un braukt pats mājās. Bet ja vajag iesaistīt placi, tad tas noteikti nevajadzīgi paaugstinās auto iegādes izmaksas.
Pie tam, arī Latvijas tirgū daudzos gadījumos auto pircējs var atrasts auto bez starpniekiem.

Ja atbalstu paredz, tad to vajag piešķirt tad, kad auto tiek reģistrēts CSDD.

Droši vien tāpat diez vai ļaus vienai personai saņemt šo atbalstu n-tās reizes gadā.

Janis
Janis
Viesis
Atbilde  Haralds
28/05/2021 21:01

Nu atļaut pirkt no privātpersonas paver daudz risksus shēmām. Piemēram, es nopērku lietotu auto no brālēna, savācam 2250 eur, sadalām uz pusēm, bet brālēns turpina braukt kā iepriekš. Izķert šādus gadījumus neiespējami.

Par ārzemēm gan piekrītu, varēja jau ļaut nopirkt auto placī Vācijā, piemēram.

Māris
28/05/2021 14:19

Ja pareizi saprotu, tad pirmajā variantā es varētu pats atvest vāģi no ārzemēm un vienalga saņemt subsīdiju.
Otrajā variantā manas izvēles iespējas tiek aprobežotas ar vietējiem auto tirgotājiem.

Jēkabs
Jēkabs
Viesis
28/05/2021 11:58

Nav subsīdiju – slikti.
Plānotas subsīdijas – atkal slikti.

Riepa
Atbilde  Jēkabs
28/05/2021 15:24

Tirgotājiem tirgotāju tiesa. Nopērc un reģistrē auto, iesniedz dokumentus un dienakts laikā subsīdiju ieskaita kontā. Un tādas sistēmas jau citur labi darbojas!

6
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: