Elektrotransportlīdzekļu Latvijā

Ātrās uzlādes stacijas

Uzlādēts

Tavs ceļvedis atjaunojamajā enerģijā

Mini Electric

6 iemesli, kāpēc elektroauto klusām pārņem pasauli

2019. gada 30. jūlijs

Par to, vai elektroauto ir nākotne, jautājums ir skaidrs. Tagad aktuālais jautājums ir, kurā brīdī tie būs dominējošie. Šajā rakstā aplūkosim 6 veidus, kurus teju neiespējami aprēķināt un paredzēt kvantitatīvi.

Lai gan šobrīd valsts atbalsts elektroauto iegādei ir teju neeksistējošs, elektroauto ar katru gadu kļūst vairāk. Pēc 2014. g., kad bija KPFI līdzfinansējums, pieaugums katru gadu ir bijis stabils un liekas, ka šogad tas būs līdzvērtīgs 2014. g. pieaugumam vai pat labāks. Kāpēc cilvēki pērk šīs mašīnas par spīti tam, ka to iegādes cena ir lielāka?

Nerunāsim par ekonomiskajiem ieguvumiem, energoefektivitāti un vides ietekmi, bet aplūkosim konkrēti sociālo aspektu.

Ģimene

Kad visi radi sanāk pa ilgiem laikiem kopā un kāds ierodas ar elektroauto, tas noteikti kādā brīdī kļūst par galveno sarunu tematu. Elektroauto tik krasi atšķiras no pierastajām iekšdedzes mašīnām, ka jautājumi, aizspriedumi un mīti izraisa kvēlas diskusijas. Kaislīgāks elektroauto fans spēs atspēkot visus mītus un aizspriedumus, bet patiesā domu maiņa notiek brīdī, kad iedod izmēģināt izbraukt. Nebrīnieties, ja ģimenē, kurā pirms gada bija viens elektroauto, tagad ir vai drīzumā būs vairāki.

Mums personīgi ģimenē es šobrīd esmu vienīgais ar elektroauto, bet brīdī, kad būs jāmaina mašīna pārējiem ģimenes locekļiem, esmu pārliecināts, ka elektroauto iegāde tiks nopietni apsvērta.

Kolēģi

Kad darbā kāds ierodas ar elektroauto, visi pamana. Vai tas ir brīdī, kad iebrauc stāvvietā, kad brauciet ar kolēģiem pusdienās vai kad piedāvā izmēģināt braukt, cilvēki par to uzzina. Kopš esmu uzsācis strādāt jaunā darba vietā, jaunie kolēģi aktīvi meklē sev piemērotāko elektroauto.

Pie manas darba vietas ir stāvvieta aptuveni 50 mašīnām. Tā ir piemērota vieta, lai cilvēki var pievērst uzmanību citām mašīnām. Vairākas reizes cilvēki no citiem birojiem ir nākuši klāt un interesējušies par pieredzi un esmu devis izbraukt.

Citroen C-Zero
Citroen C-Zero

Protams, dažiem viņu mašīna ir sava statusa izrādīšana, tādēļ 50’000 € vērta Tesla Model 3 viņiem liktos par lētu, jo tagad brauc ar 70’000 € vērtu Audi, Mercedes vai BMW.

Draugi

Cilvēki, kam ir elektroauto, bieži vien lielās par to, cik viņi ir apmierināti ar tiem. To dara ne tikai ģimenes lokā, bet arī draugu un paziņu starpā. Tādā veidā elektroauto reklāma ātri pārvietojas no mutes mutē, jo ir uzticams vai vismaz pazīstams avots.

Bollinger B1
Bollinger B1

Ilgtspējība

Tesla lielās, ka Model 3 motoru dzīves ilgums ir 1.6 miljonus km un baterijas kalpos 800’000 km pirms kādu no četriem moduļiem varētu nākties aizstāt. Nissan paredz, ka baterijas kalpos par 12 gadiem ilgāk kā mašīna. Ja tic šiem skaitļiem, tad elektriskās mašīnas kalpos līdz pat 5 reizēm ilgāk kā iekšdedzes dzinēju mašīnas. Tādā veidā, nopērkot, piemēram, Tesla, citi ražotāji zaudē nevis 1, bet gan 5 potenciālās mašīnas.

Tesla Solar Roof, Powerwall un Model 3
Tesla Solar Roof, Powerwall un Model 3

Protams, sēdekļi, stūre, ritošā daļa un citas mašīnas daļas, var nenokalpot tik daudz, bet vismaz ir skaidrs, ka motors nav tā lieta, par kuru jāuztraucas pērkot elektroauto. Kā arī lietot šīs mašīnas ilgāk būs daudz vieglāk un labāk videi. Cilvēki noteikti negribētu atvadīties no savām mašīnām ilgāk, ja vienīgās problēmas, kas tām būs, būtu vizuālās.

Industrija

Tesla šobrīd dominē elektroauto tirgū. Nissan Leaf, kas tiek pārdots no 2010. gada, nesen sasniedza 400’000 pārdotas vienības, bet Tesla Model 3, kas ir pārdošanā kopš 2017. g., ir ļoti tuvu, lai drīzumā jau panāktu 500’000 pārdotas vienības.

Nissan Leaf uzlāde
Nissan Leaf uzlāde

Kad Tesla 2012. gadā izlaida Model S, pasaule ieraudzīja ko nebijušu. Tā vietā, lai piedāvātu automašīnu, kas ir nedaudz labāka vienā niansē par pārējām, tika atrādīta tāda, kas ir labāka kādās 30 lietās. Tesla kopš tā laika dominē segmentā.

Lai gan VW solās būt lielākais elektoauto ražotājs, vistuvāk Tesla šobrīd liekas ir Hyundai/Kia, kuru ražošanas kapacitāte ir tik maza, ka viņi, koncentrējoties tikai uz tām valstīm, kurās ir valsts atbalsts un līdz ar to lielākais pieprasījums pēc elektroauto, nespēj apmierināt pieprasījumu.

Apmierinātība

Elektroauto īpašnieki ir ļoti apmierināti ar saviem transportlīdzekliem un Tesla īpašnieki jo īpaši. Kad kāds pāriet uz elektroauto, viņš priekš iekšdedzes dzinēju piedāvātājiem ir zudis. Tanī brīdī, kad esi izmēģinājis elektroauto, ir ļoti liela iespējamība, ka vairs nespēsi iedomāties sevi citā mašīnā.

Jaunais VW e-up!
Jaunais VW e-up!

Noslēgumā

Iepriekš aprakstītie 6 aspekti ir tie, kurus ierasto dzinēju ražotāji nevēlas apzināt, jo tas nozīmētu to, ka kāds jaunuzņēmums, kam ir tikai dažu gadu pieredze, ir viņus apsteidzis par vairākiem gadiem un ka viņam tam nebija gatavi.

Elektroauto pieaugums visās valstīs, ieskaitot Latviju, ir eksponenciāls. To īpašnieki parāda savam lokam, cik tie ir pārāki par iekšdedzes dzinējiem, un pēc dažiem gadiem ievērojama daļa šī loka ir pārsēdušies uz šiem klusajiem transportlīdzekļiem. Tanī brīdī, paziņu loks sāk strādāt pie saviem individuālajiem lokiem un pēc pāris gadiem to loks ir pārsēdies.

2019. g. 2. ceturkšņa ETL kopskaits
2019. g. 2. ceturkšņa ETL kopskaits

Šādā veidā elektriskajām mašīnām nav nepieciešamas reklāmas vai pat valsts atbalsta, jo cilvēki tās iegādājas aizvien vairāk. Tikmēr iekšdedzes dzinējiem ir jātērē aizvien lielāki resursi reklāmām tirgū, kas sarūk, lai saglabātu savu daļu peļņas. Bet tērējot vairāk naudas reklāmām, paliek mazāk naudas jaunu produktu izpētei un izstrādei. Tikmēr uzņēmums, kam nav dīleru, kas nereklamējas tradicionālajos tīklos un kam ir nepilnu desmit gadu pieredze auto industrijā, ar katru gadu izrāda aizvien lielāku pārākumu pār pārējiem.

Kārlis Mendziņš

Atrasts mētājamies pie elektroierīcēm. Mīlestība pret jaunajām lietām izaugusi kopā ar bakalaura grādu elektroinženierzinātnēs. Brauc ar elektromobili kopš 2017. gada bargās ziemas (-30°C) un kopš tā laika ne reizi nav noslāpis.
Kārlis Mendziņš
Patika raksts? Atbalsti Uzlādēts iekš Patreon!
6 iemesli, kāpēc elektroauto klusām pārņem pasauli 1

6
Komentāri

avatar
1 Komentāru pavediens
5 Pavediena atbildes
2 Sekotāji
 
Komentārs ar visvairāk reakcijām
Karstākais pavediena komentārs
2 Komentāru autori
mshKārlis Mendziņš Neseno komentāru autori
  Pieraksties  
jaunākais vecākais visbalsotākais
Paziņojums no
msh
Viesis
msh

Šeit viss, kā parasti, rullē, un vēlamais tiek pasniegts par esošo visiem spēkiem… 😀 Ilgmūžības sadaļa ir komiska – masks var stāstīt kādus vien ciparus grib, realitāte rāda ka pat tām teslām, ar kurām tiek braukts ļoti daudz, akumulatori izvelk dažus simtus tūkstošu kilometru, lasīt – ne vairāk kā normāls iekšdedzes dzinējs, drīzāk mazāk – un te jau ir runa tikai par tiem, kas brauc ļoti daudz – ja teslas aķis novilks 4 gadus un 400 k km, tad iekšdedzes dzinējs var arī izturēt 25 gadus un 300 k km, kamēr elektrmobīļa akumulatoram šādā režīmā mūžs izbeigsies pie kādiem 150k km… Jā, mašīnas kuru lietderīgais darbamūžs ir max 10 gadi un kuras satur vairākus simtus kilogramu bīstamo atkritumu,, ir ļoti dabu saudzējoši. Par nissanu sasmējos; izlasīju saistīto rakstu bet nevarēju ieraudzīt ka tur būtu rakstīts ka leafs sapūst pēc 5… Lasīt vairāk »

msh
Viesis
msh

Cik daudz latvijā jaunas teslas pirms 7 gadiem cilvēki ir sapirkušies? 🙂 Ja jaunas mašīnas ar iekšdedzes motoriem cilvēki parasti brauc līdz garantijas beigām, kas ir ap pieciem gadiem, ar ko tesla būs savādaka? Es jau nesaku ka lietotas teslas nepērk – pērk, par attiecīgi zemām cenām – es esmu mazliet paskatījies Rich Rebuilds youtube kanālu un esmu lietas kursā cik nožēlojami tesla [ražotājs] attiecas pret saviem klientiem – neliels bumsiks, kura seku novēršana pie mums normālai mašīnai izmaksātu 200-300e, teslas braucējam @ US izmaksā 19k$, un ja neremontēsi pie viņiem, atslēgs tavu pieeju supercharger tīklam – nu kā tāda remontos ļoti dārga mašīna nebūtu ar strauju vērtības kritumu? Diez cik teslai izmaksās pārvākt piekari un bremzes pēc 5 gadu lietošanas pa mūsu ceļiem? 🙂 Ar jaudu ir vienkārši – izbrauc ar kādu vecu kvatru, kurai ir tie 700 zs… Lasīt vairāk »

msh
Viesis
msh

Nu, kas tur jāredz? Jā, par to cik tesla ir švaka mašīna tad kad ātrums ir jānotur, man uzskatāmi parādīja šitā klauna viģiks – tajā viņš laikam brauca ar model S, max uzspiežot kaut kādus 245, tādu izsaucienu un elsienu pavadībā ka likās ka šim tūlīt noies… 😀 Te jau arī nekā īpaša nav – neliels [lasīt – maza gaisa pretestība] sedans ar kādu ~150 zs motoru spēj to pašu, vienīgi paātrinājums būs bik švakāks – ar nedaudz jaudīgāku aparātu to klaunu, kam šķiet ka sēžot elektromobīlī kam vmax ir 233 kmph viņš ir ceļa karalis, varētu arī piesmiet – būtu interesanti dzirdēt viņa izsaucienus procesā 😀

msh
Viesis
msh

Ā, un starp citu, tajā viģikā paveras bēdīga aina – tesla aprīkota ar tik draņķīgiem ļitakiem kuri ar visu nobalansēšanu pie 220 kmph sāk normāli purināties… Vācu autobūvei kas tāds būtu iedomājams 25 gadus veciem ļitakiem, nopirktiem šrotā par lūžņu cenu, ne jau jaunas mašīnas jauniem diskiem 😀