Elektromobiļu pieredze: VW e-Up!
Volkwagen e-Up! ir Latvijā populārākais elektromobilis. Ko par to domā tā īpašnieki un kāda ir viņu pieredze?
Volkswagen e-Up! sastāda 26% no visiem Latvijā reģistrētajiem vieglajiem elektromobiļiem. Lielā mērā tas ir pateicoties 2014. gadam, kad, pateicoties KPFI atbalstam, tika iegādāti 135 šo elektromobiļu. Uz 2019. gada 1. janvāri bija reģistrēti 137 VW e-Up!.
Lai gan VW e-Up! piedāvā vien 101 km (EPA) lielu autonomiju, tā īpašnieki pārsvarā ir apmierināti ar savu izvēli un iesaka to citiem.
9 no 10 elektromobiļu īpašniekiem kā nākamo auto izvēlētos elektromobili
Ikdienā veic vairāk kā 110 km
Uz Uzlādēts aicinājumu dalīties ar savu pieredzi atsaucās pieci, kas ikdienā pārvietojas ar VW e-Up!, – Kārlis Ķīsis, Antons, Ansis (visi no Rīgas), Egils (Carnikava) un Jānis (Ikšķile).
Kārlis, Antons, Ansis un Egils ar VW e-Up! pārvietojas jau vairāk kā 4 gadus, iegādājoties tos ar KPFI atbalstu, un kopā ir veikuši 270’000 km, bet Jānim, kam tas ir dienesta auto, ar e-Up! brauc 1 gadu, kurā veikti 40’000 km. Vidēji dienā viņi katrs veic 114 km lielu attālumu. Kārlis ikdienā brauc vien 25 km, bet Antonam, kuram arī tas ir dienesta auto, ikdienā tiek veikti 200-300 km.
Ar šādiem ikdienas braucieniem Antons pierāda, ka arī salīdzinoši lieli ikdienas attālumi ir pa spēkam pat elektromobiļiem ar mazas ietilpības akumulatoriem.
Jānis par savu izvēli par labu elektromobilim raksturo šādi:
“[Man] patīk jaunas tehnoloģijas. Izmaksas uz 100 km ir mazākas un vēl apziņa par zaļāku pārvietošanos.”
Lielākais attālums, ko Jānis veicis vienā dienā, ir 650 km, kuru veikšanai vairāk kā stunda patērēta pie uzlādes stacijām.
Cik lielu nobraukumu patiesībā vajag no elektromobiļa?
Patīkama pārvietošanās
Teju visi saka, ka ļoti patīk tas, kā e-Up! brauc. Dinamika ir pirmais vārds, ko min Egils, Ansis, Antons un Jānis. Arī bezmaksas RS stāvvietas un autobusa joslu izmantošanas priekšrocības tiek pieminētas pie tā, kas patīk, pārvietojoties ar elektromobili.
Jautājot par to, kādi amizanti gadījumi notikuši, Kārlis atbild:
“[Pašam] jautri ir tad, kad Statoil [Circle K], pērkot kafiju, prasa, vai degvielu arī ielēju. Lielveikalu stāvlaukumos cilvēki nedzird, ka tu brauc, un, kad tu piebrauc gandrīz pie dibena un uzpīpini, tad ielec iepirkumu ratiņos.”
Arī Ansis stāsta, ka daudzi amizanti gadījumi ir no tā, ka cilvēki nedzird viņu pietuvojamies, bet Jānis stāsta, ka BMW vadītājiem mute paliek vaļā, kad atstāj tos aizmugurējā skata spogulī pie krustojumiem.
Populārākie iemesli, izvēloties elektromobili, un biežākie mīti par tiem
Problēmas
Saprotami, ka pirmās paaudzes elektromobiļiem ir savas problēmas. Starp problēmām gan netiek minēts tas, ka autonomija ir maza, bet gan uzlādes staciju trūkums un uzlādes ātruma pasliktināšanās ziemā.
Antons uzskata, ka situācija valstī tikai pasliktinās:
“Viss paliek sliktāk. Rīgā ir tikai 3 ātrās stacijas uz 500 elektroauto. Ziemā, pie CSDD un Sky rindas. Uzlādēt auto – 2 stundas. Vecmīlgrāvja virzienā vispār nav staciju.”
Par laimi Antonam un pārējiem, CSDD ātro uzlādes staciju tīkla izveidošanas otrajā kārtā, ātro uzlādes staciju skaits dubultosies un Rīgai tiks visvairāk staciju. Projektu paredzēts īstenot līdz 2020. gada beigām.
Latvija 16. vietā Eiropā pēc uzlādes staciju vietu skaita
Valsts un paziņu atbalsts
No valsts visi vēlētos redzēt lielāku atbalstu. Kārlis un Jānis ierosina atcelt vai daļēji atcelt PVN elektromobiļu iegādei. Antons min, ka ziemā vajadzētu 50% atlaidi uzlādes cenām, padarīt 22 kW stacijas bezmaksas un pie esošajām uzlādes stacijām pielikt klāt 22 kW vai 220 V rozetes.
Egīlam un Ansim apkārt esošie cilvēki ir starā par viņu izvēli, bet Kārlim apkārtējie attiecas ar viņu kā pret cilvēku, kas nekur nevar aizbraukt. Kopš uzlādes tīkla atklāšanas gan esot labāk.
“Diemžēl lielākā daļa skeptiski attiecās. Bet apmēram trešdaļa izrāda interesi un ir pozitīvi.” Jānis
“Viņiem grūti saprast, kā var lietot EV ar tik mazu jaudas rezervi, un negrib mainīt savus kladuskas dzinējus.” Antons
Elektromobiļu skaits Latvijā audzis par 42% 2018. gadā
Citiem iesaka
Katram no aptaujātajiem is savi favorīti starp elektromobiļiem. Antonam visvairāk patīk Tesla Model S P100D, bet Ansim jaunais Nissan eNV200, Kārlim – Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace un Audi eTron, Egilam – Kia Soul un Jānim kāda no Teslām, bet dotajā brīdī cena ir noteicošais.
Elektromobiļus iesaka arī citiem. Jānis izstāsta par plusiem un mīnusiem, lai cilvēkam būtu pilnvērtīgs ieskats par elektromobiļiem, jo tie ir ekoloģiski, ērti pilsētā un vasarā īpaši lēti. Antons gan neiesaka citiem, kamēr uzlādes infrastruktūra Rīgā nebūs pietiekamā līmenī.
“[Iesaku citiem], bet vēlams ar 300+ km autonomiju. ETL viss cits ir labāk, izņemot nobraucamo attālumu.” Kārlis
Ja Tev ir elektromobilis un vēlies dalīties ar savu pieredzi, spied šeit.
- Cena – 27’154 €
- Iespējamais nobraucamais attālums starp uzlādēm – 101 km (EPA)
- Bateriju pakas lielums – 18.7 kWh
- Lēnās uzlādes max jauda – 3.7 kW (20 km/h)
- Ātrās uzlādes max jauda – 50 kW (270 km/h)
- Cena/nobraucamais attālums – 268.85 €/km
- Cena/kWh – 1’452 €/kWh
- Nobraucamais attālums/kWh – 5.40 km/kWh (18.51 kWh/100 km)
Cena/nobraucamais attālums – 268.85 €/km
Cena/kWh – 1’452 €/kWh
te kautkas nav, vai jāpaskaidro, kā rēķināts
Cena/autonomija = 27’154 € (cena jaunam eUp!) / 101 km (EPA noteiktā autonomija) = 268.85 €/km
Cena/kWh = 27’154 € (Cena jaunam eUp!) / 18.7 kWh (bateriju pakas lielums) = 1’452 €/kWh
Vienā aprēķina, cik samaksā par autonomiju, bet otrā, cik dārga ir baterija. Šādi salīdzinot, var saprast, kurš elektroauto piedāvā lētāko vai dārgāko variantu priekš solītās autonomijas vai bateriju pakas.
Piemēram, eUp! bija lētākais piedāvājums, ja skatījās tikai uz cenu. Bet, ja ņēma vērā arī piedāvāto autonomiju, tad visizdevīgākais pirkums ir Hyundai Kona, kas iznāk 3x lētāka šajā aspektā.