Uzlādēts

Uzlādēts

Tavs ceļvedis atjaunojamajā enerģijā

VW Beetle lādējas

Volkswagen un elektromobiļi

2019. gada 6. marts

Pēc #dieselgate skandāla Volkswagen smagi strādā, lai pārdzimtu tīrākā un zaļākā uzņēmumā. VW sola nākotnē piedāvāt daudz un dažādus elektromobiļus, bet starp elektromobiļu faniem VW joprojām nav ieguvis uzticību.

Dieselgate skandālā izrādījās, ka Volkswagen grupa krāpjas izmešu testos, radot iespaidu, ka noteikti dīzeļu dzinēji atbilst emisiju standartiem, bet uz ceļa piesārņoja vairākus desmitus reizes vairāk par atļauto. Kopš šī notikuma VW ir ieguldījis milzu līdzekļus, lai atgūtu savu labo reputāciju.

Ne tikai reputācijas labošanā aiziet nauda, bet arī maksājot soda naudas vairākām valstīm. Ne visas tiesvedības vēl ir novestas līdz galam, bet nav šaubu, ka arī tajās būs līdzīgs iznākums kā jau noslēgtajās. Viens no piespriestajiem sodiem bija atbalsts ASV uzņēmuma “Electrify America”, kas reklamē elektromobiļus un uzstāda ātrās uzlādes stacijas (līdz pat 350 kW) ASV.

VW eGolf
eGolf lādējas. Avots: electrifyamerica.com

Jaunajā MEB platformā tiek ieguldīti lieli līdzekļi un pirmais elektromobilis no tās ir gaidāms 2020. gadā. MEB platforma ir radīta, lai ražotu visus tuvākās nākotnes VW elektromobiļus. Iepriekšējos izteikumos VW ir apgalvojis, ka ieguldīs 30 miljardus eiro, lai līdz 2025. gadam izlaistu 20 jaunus elektromobiļus. Ja ieskaita VW grupas meitas uzņēmumus kā Škoda, Audi un Porsche, tad šis cipars ir dubultojams.

VW starp citiem

Redzot VW esošo elektromobiļu piedāvājumu un to cenu, var saprast kāpēc starp elektromobiļu īpašniekiem šis brends nav īpaši cieņā. Ne “Aizliegtais paņēmiens”, ne “Zebra” necēla slavu elektromobiļiem, it īpaši viņu izvēlētajam eGolf.

Arī izteikumi no VW vadības ir miksēti. Vienā pasākumā saka, ka elektromobiļi ir nākotne un pie tās tiek cītīgi strādāts, bet citā saka, ka cilvēki drīz sapratīs, ka dīzelis ir tīrākais enerģijas avots. Cilvēkiem, kas vēlas braukt ar tīrāku transportlīdzekli, joprojām atmiņā ir nesenais dieselgate.

Ženēvas Autoizstādē arī ir divejādas ziņas. No vienas puses VW prezentēs I.D. Buggy, kas ir pagājušā gadsimta 60. gadu bagija mūsdienu elektriskā versija, bet paralēli piesaka līdz šim jaudīgāko dīzeļa krosoveru, kas noteikti ir vēl netīrāks.

VW e-UP!
VW e-UP! Avots: volkswages.lv

Līdz šim VW nav pielicis pūles pārdot esošos hibrīdus un elektromobiļus. Pagājušajā gadā, kad elektromobiļi Latvijā pieredzēja straujāko kāpumu kopš KPFI fonda zelta gada, tika nopirkts vien 1 e-Up! un 1 eGolf. Šogad jau ir zināms, ka ir nopirkts 1 eCrafter, bet VW var necerēt, ka 2019. gads būs ievērojami citādāks par 2018. gadu. Vienīgais, kas spētu mainīt situāciju, varētu būt eMultivan, ja to piedāvās par pievilcīgu cenu.

Papildu visam VW nav izpildījis 2010. gadā sev uzstādīto mērķi. 2018. gadā pārdeva par 250 000 elektromobiļiem mazāk kā krietni pirms dieselgate sev noteica.

Tas viss kopā rada ne īpaši labu tēlu par tautas vāģa ražotāju. Daudzi netic, ka VW kā brends jelkad būs nopietns elektromobiļu ražotājs. Tas gan neattiecas uz meitas uzņēmumiem. Piemēram, Porsche un Audi jau tagad cīnās ar pārāk lielo pieprasījumu.

Audi e-tron
Audi e-tron. Avots: audi.lv

MEB platforma

Iespējams viss mainīsies jau nākamgad, kad VW sāks ražot kompakto hečbeku I.D. 3, zināms arī ar segvārdu NEO. Ja vācu ražotājs turēs savu vārdu un to piedāvās par zemāku cenu kā tā konkurenti, tad šis piedāvājums tiešām varētu mainīt viedokļus.

Kopā ar konkurējošu cenu, VW apgalvo, ka ražošana būs oglekļu neitrāla un tie daļu piegādātāji, kas nespēs atbilst šim standartam, tiks mainīti pret tiem, kas spēj.

“Tikai ar produktu dekarbonizāciju uzņēmumiem ir izredzes nākotnē. Tā būs centrālā konkurences noskaņa.”  Džordžs Kells (George Kell) VW Ilgtspējības Padomes loceklis.

Šādi lielais autoražotājs cenšas pierādīt, ka nav vairs tas pats, kas krāpās izmešu pārbaudēs. Pārmaiņas noris, un iemesls tām visticamāk ir tieši bezizejas situācija, kurā uzņēmums nonāca pēc krāpšanas atklāšanas. VW vēlas būt līderis e-mobilitātē un uzskata, ka tam ir pietiekami daudz resursu, lai to panāktu.

Volkswagen MEB platformas koncepts
Volkswagen MEB platformas koncepts. Avots: volkswagen-newsroom.com

Līderis vai čamma

Viegli būtu neņemt vērā visu, ko Volkswagen saka, jo tas nāk no uzņēmuma, kas jau iepriekš ir sevi pierādījis kā augsta mēroga meli. VW nav pārtraucis iekšdedzes dzinēju attīstību un piedāvā aizvien jaunus modeļus ar šiem dzinējiem. Tomēr pat tik lielam uzņēmumam ieguldīt 30 miljardus eiro liekas bezatbildīgi, ja netiek gaidīti nopietni rezultāti.

Daži elektromobiļus uzskata kā pārāk dārgus transportlīdzekļus, kas domāti dažiem hipsteriem, lai tie pie savas lates varētu lielīties, kā viņi glābj pasauli kamēr viņu automašīna lādējas. VW vēl nesen uzskatīja līdzīgi. Jaunākie VW paziņojumi tomēr liecina, ka šis uzņēmums kā savu elektromobiļu mērķauditoriju ir noteicis vidusmēra cilvēku.

Piedāvājumā būs dažādu variāciju bateriju paku konfigurācijas, lai apmierinātu dažādu biezumu makus. Ir jāsaprot, ka tuvākajos 5 gados nevaram gaidīt, ka elektromobilis būs tik pat lēts, kā lētākais iekšdedzes transportlīdzeklis, bet var gaidīt, ka cenas kļūs aizvien līdzīgākas.

Arguments, ka koncerns netaisīs modeļus, kas spēs braukt ar ārkārtīgi lielu ātrumu, bet gan taisīs tādus, kas darīs ikdienas darbus, liek noprast par izvēli par labu cenai. I.D. 3 būs ar aizmugurējo piedziņu, kas nozīmē, ka mašīnas uzbūve būs vienkāršāka un ar priekšējo bagāžnieku. Kaislīgos elektromobiļu fanus ar šādiem darbiem, iespējams, nepārvilināsi, bet lielo vairumu cilvēku rūp transportlīdzeklis, kas atbilst viņu prasībām un budžetam.

Volkswagen Beetle
Volkswagen Beetle

Bez šaubām Volkswagen piedāvājums nebūs pionieris, bet, ja koncerns patiešām piedāvās elektromobili, ko pirks vidējais cilvēks, pat tāds, kurš iepriekš bijis skeptisks par bezizmešu transportlīdzekli, tad VW elektromobiļi varētu tikt uzskatīti par revolucionāriem. Protams, ja ražošanas apjomi un cena spēs turēt līdzi.

It īpaši tāds ražotājs, kurš var pateikt piegādātājiem, lai tie maina savus paradumus, ir spējīgs mainīt ne tikai pircēju prātus, bet pat visu industriju. Par vienu gan nav šaubu – Volkswagen māk ražot automašīnas lielos daudzumos. Mūsdienās ar šo brendu netiek asociēti tehnoloģiskie izrāvieni, bet tas māk piedāvāt automašīnas, ko cilvēki vēlas pirkt. Ja ar saviem nākotnes elektromobiļiem VW spēs izdarīt to, ko darīja ar Beetle, Golf vai Multivan, nākotne šim koncernam ir stabila.

Elektromobiļu pieredze: VW e-Up!

Kārlis Mendziņš

Kārlis Mendziņš

Atrasts mētājamies pie elektroierīcēm. Mīlestība pret jaunajām lietām izaugusi kopā ar bakalaura grādu elektroinženierzinātnēs. Brauc ar elektromobili kopš 2017. gada bargās ziemas (-30°C) un kopš tā laika ne reizi nav noslāpis.
Kārlis Mendziņš

Latest posts by Kārlis Mendziņš (see all)

  • 7
    Shares

Komentāri

E-pasts netiks publicēts. Nepieciešamie lauki ir atzīmēti *