Mistērija aiz Tesla Model 3 pieprasījuma

1

Tas, ko cilvēki vēlas, ir mistērija, ko ražotāji mēģina risināt ar katru savu produktu. Tesla Model 3 ir vispieprasītākā automašīna daudzās valstīs. Kāpēc?

Tesla Model 3

Tesla Model 3. Avots: tesla.com

Tas, ko cilvēki vēlas, ir mistērija, ko ražotāji mēģina risināt ar katru savu produktu. Tesla Model 3 ir vispieprasītākā automašīna daudzās valstīs. Kāpēc?

Par garu, slinkums lasīt

  • Pircēji nezina, ko vēlas, līdz kamēr tie to ierauga
  • Tesla izaugums gada laikā ir 110%
  • Model 3 ir vispirktākā elektriskā automašīna Spānijā, Vācijā un Austrijā
  • Model 3 ir vispirktākā jebkāda veida automašīna Norvēģijā, Šveicē un Nīderlandē
  • Elektroauto pieprasījums aug straujos tempos
  • Tesla konkurenti krietni iepaliek
Tesla Roadster 2008
Tesla Roadster 2008. Avots: Wikipedia

Pieprasījums ir kas tāds, ko pa īstam apzinās tikai tad, kad piedāvājums ir vienā līmenī ar to. Tikmēr piedāvājumu ir viegli izmērīt. Piemēram, šobrīd Latvijas tirgū ir nopērkami 12 jauni elektroauto.

Ja cilvēkiem pajautāsi viņu vēlmes, cilvēki atbildēs, ka grib labākas jau esošās lietas nevis jauna veida transportlīdzekli. Tas pats attiecās agrāk uz pāreju no zirgiem uz automašīnām un tas pats attiecas tagad uz pāreju no iekšdedzes dzinējiem uz elektriskajiem motoriem.


“Ja es jautātu, ko cilvēki vēlas, viņi atbildētu, ka grib ātrākus zirgus.”

Baumo, ka Henrijs Fords tā esot teicis.

Henrijs Fords ar saviem panākumiem pierādīja, ka cilvēki vēlas automašīnu nevis zirgus. Pēkšņi cilvēki to apzinājās un savas vēlmes izteica ar pārliecību.

Patērētāji zina, ko viņiem vajag, ja to ir aptaustījuši, izjutuši vai citādi pieredzējuši. It īpaši, ja tas ir kas labāks par iepriekš zināmo. Tomēr patērētājam trūkst iztēle, lai saprastu, ka transportu var darbināt kas cits un ka tas enerģiju iegūst citā veidā, kā to agrāk darīja.

Daudzi vizionāri un filantropi nebaidās izteikt to, ka viņi zina kaut ko pirms patērētājs to zina. Panākumus gūst tie, kas pārliecina ar realitāti un pieredzi.

Ford Model T. Avots: britannica.com

Mūsdienās joprojām daudzi turpina skandēt, ka elektroauto nav tas, ko cilvēki vēlas. Nu jau bijušais VW grupas vadītājs, gan nu jau bijušais GM vadītājs, gan Toyota savās reklāmās par pašlādējošiem hibrīdiem (tādi neeksistē), to aktīvi apgalvo. Jau desmitiem gadu viņi apgalvo patērētājiem, ka tas, ko viņi vēlas, ir lielākas, slaidākas, smagākas, ātrākas mašīnas ar dīzeļdzinēju vai benzīndzinēju. Tā tas arī patērētājiem liekas, līdz kamēr viņi nosēžas pie elektroauto stūres. It īpaši, ja nosēžas pie Tesla stūres.

Pirms vairāk kā 100 gadiem Henrijs Fords bija līdzīga izaicinājuma priekšā. Viņš ticēja, ka ir visādos veidos labāks transportlīdzeklis par zirgu. Tajos laikos automašīnas varēja atļauties tikai ļoti turīgi cilvēki. H. Fords sapurināja visu industriju kājām gaisā ar savu stūrgalvību, radot Model T.

Īlons Masks. Avots: qz.com

Īlons Masks saskārās ir līdzīgiem izaicinājumiem mūsdienās. Lielākā daļa patērētāju pat nespēj iedomāties, kādas sajūtas ir braucot ar tādu elektroauto kā Tesla, cik daudz lētāk tas ir, cik drošāk tas ir. Vienlaicīgi autoindustrija tēlo, ka cilvēks parastais tādu nevēlas.

Jaunas ēras sākums

2019. gada 1. ceturksnī mazs autouzņēmums, kas 2018. gadā izlaida no ražošanas līnijas vien 245’000 automašīnas (visas pilnīgi elektriskās), ierakstīja savu vārdu vēsturē. Par spīti tam, ka lielākā daļa mediju, teju visi autoražotāji, biznesa analītiķi un pašpasludinātie eksperti teica, ka pircēji nevēlas elektroauto, tieši elektroauto bija vispopulārākais Šveicē, Norvēģijā un Nīderlandē. Daudzās citās valstīs tas iekļāvās top 5 vai vismaz top 10.

Tesla Supercharger
Tesla Supercharger

Ja pircējs izvēlas pirkt elektroauto, tas nozīmē, ka vēlme pēc tāda ir. Tas pat nozīmē ko vairāk – pircējs vēlas to tagad. Tesla Model 3 ir tikai karognesējs. Jo vairāk elektroauto parādīsies uz ielām un iebrauktuvēm, jo vairāk cilvēki par tiem interesēsies. Jau vairākus gadus elektroauto piedzīvo pozitīvu kāpumu pieprasījumā, kamēr tiek lēsts, ka iekšdedzes dzinēju tirgus 2018. gadā sasniedza pīķa pieprasījumu.

Analītiķi ir apšaubījuši katru Tesla soli. Pat nosaukuši pieprasījumu pēc Tesla par izdomājumu. Kā nekā Tesla vajadzēja bankrotēt jau pirms 11 gadiem. Ja analītiķi zinātu, ko dara, tad viņi nebūtu analītiķi. Labs piemērs tam ir Rons Barons (Ron Baron), kas reiz bija analītiķis līdz saprata, ka viņam tiešām padodas savus klientus padarīt bagātus. Viņš aizgāja no darba un tagad ir multimiljonārs un viens no lielākajiem Tesla akciju turētājiem.

Tesla veikals Austrālijā
Tesla veikals Austrālijā. Avots: insideevs.com

Teju visi analītiķi ir kļūdījušies par tādiem mūsdienu gigantiem kā Apple, Microsoft un Amazon. Tomēr analītiķi joprojām nesaprot, ka kāds uzņēmums var mainīt visu industriju.

Progress ir neapturams

Tesla pēdējie četri ceturkšņi ir bijuši labākie tās pastāvēšanas vēsturē un gada griezumā uzņēmums ir audzis par 110%. Paralēli Tesla turpina inovēt un iegulda lielus līdzekļus attīstībā. Uzņēmums turpina mazināt savus izdevumus (uz vienu mašīnu) straujos tempos, vienlaicīgi audzējot ražošanas kapacitāti.

Nevajadzētu vēl aizmirst to, ka Tesla Model S, kas izripoja no ražošanas līnijas 2012. gadā, joprojām saņem atjauninājumus un ir tagad labāka mašīna, kā bija pirms 7 gadiem. Šajā aspektā autoindustrijā nav neviena līdzīga.

Tesla Model S
Tesla Model S

Nemaz nerunājot par tādām iespējām kā mašīnai mainīties. Piemēram, nopērkot Model 3 Standard Range un vēlāk atbloķējot, iegūst Model 3 Standard Range Plus. Šādas iespējas – pārvērst pieprasījumu piedāvājumā bez liekām izmaksām – reti tiek novērtētas. Tesla gadījums ir īpašs un viņu klienti ir ļoti lojāli savam pirkumam. Pircējs ļoti labi apzinās, ka viņu pirkums var mainīties laika gaitā.

Autoražotāji katru dienu cīnās par to, lai cilvēki pirktu jaunās mašīnas un pārdotu savas vecās. Šī cīņa ir milzīga. Tikmēr Tesla izlaiž atjauninājumu, kas izmaksājis tiem ievērojami mazāk kā taisīt jaunu mašīnu. Cilvēks patur to, ko jau ir nopircis, bet tas ir kļuvis labāks.

Ne tikai bateriju pakas kapacitāti ir iespējams vēlāk piepirkt klāt, bet arī autonomo braukšanas spēju. Visas mūsdienu Tesla automašīnas ir pabeigtas un nepabeigtas vienlaicīgi. Dzelži nemainīsies, bet smadzenes attīstīsies.

Tesla Model 3
Tesla Model 3

Ja kāds tagad nopirktu Tesla Model 3, viņš būs iztērējis savu 44’500 €. Viņu varētu saukt par fanu, kas dzīvo Tesla burbulī. Tomēr šī cilvēka nopelnītie eiro tagad ir Tesla makā. Un šādu cilvēku kļūst aizvien vairāk. Reiz mazais uzņēmums tagad ir viens no vērtīgākajiem autoražotājiem pasaulē.

Tesla aspekts

Viss iepriekš minētais ir diskutējam un to var saukt par patiesu vai nepatiesu. Galu galā tas nepalīdz saprast, vai Tesla turpinās gūt panākumus vai tieši pretēji. Panākumi katram ir atšķirīgi. Biržā rēķina pēc saražotā daudzuma un piegādes skaitļiem. Tomēr Tesla nav tikai autoražotājs. Tiek piedāvāti dažādi veidi kā pāriet uz ilgtspējīgu enerģijas apguvi, piemēram, mājas baterijas un saules paneļi.

Tomēr, runājot par ražošanu un piegādi, Tesla panāca ko mūsdienās neredzētu. Sākot piegādāt vien ceturkšņa vidū, Model 3 ir Eiropas ceturkšņa bestselleris.

Reģistrētās jaunās mašīnas Šveicē no 15. februāra līdz 31. martam. Avots: cleantechnica.com

Martā, kas bija pirmais pilnais mēnesis, kad Tesla sāka piegādāt Model 3 Eiropai, šis elektromobilis bija vispārdotākais Norvēģijā, Nīderlandē, Spānijā, Vācijā, Austrijā un Šveicē. Arī Latvijā jau tie ir manīti uz ielām.

Model 3 uzvaras gājiena sākums

Kopš aprīļa vidus ir pieejams šobrīd lētākais Model 3 – Standart Range Plus. Tā cena, atkarībā no valsts, kurā to pārdod, ir starp 42’000 € un 47’000 €. Šis modelis, protams, vēl nav daļa no statistikas. Par spīti augstākai cenai, Eiropas lielākajos auto tirgos tieši Model 3 ir vispieprasītākais.

Eiropā jauni reģistrētie elektromobiļi 2019. gada martā Vācijā, Francijā, Nīderlandē, Norvēģijā, Čehijā, Austrijā un Spānijā. Avots: cleantechnica.com

Bieži tiek runāts par to, ka Norvēģija, Nīderlande un Šveice ir salīdzinoši mazas valstis ar lieliem atbalsta mehānismiem elektroauto iegādei. Vai tad tādās valstīs, kur ļoti atbalsta vietējos autoražotājus kāds amerikānis spētu ielauzties tirgū? Nemaz nerunājot par to, ka piedāvājumā būtu kas radikāli citādāks.

Tiesa, Vācijā iedzīvotāji tiešām atbalsta vietējos ražotājus vairāk par citiem. Tomēr Tesla savā pirmajā pilnajā mēnesī kopš Model 3 piegādes sākuma ierindojās 8. vietā starp maza un vidēja izmēra luksus mašīnām, apsteidzot Audi 5. sēriju, BMW 4. sēriju, Mercedes CLA un CLS klases.

Jauni reģistrētās Mazās un vidēja izmēra luksus klases automašīnās 2019. gada martā Vācijā. Avots: cleantechnica.com

Vēl viens arguments, kas grib gāzt statistiku, ir 2+ gadu ilgās rezervācijas, kas tagad tiek izpildītas. Līdz ko tās tiks apmierinātas, tā pieprasījums zudīs. Līdz marta vidum Tesla apmierināja visas aktuālās rezervācijas Eiropā attiecīgajās valstīs, bet kopš februāra tiek piegādātas arī jaunās rezervācijas. Lai gan daļa no augstāk esošajiem datiem ir sastādīti no vecajām rezervācijām, liela daļa ir jaunās rezervācijas.

Tesla paziņoja, ka liela daļa no Model 3 tiks piegādātas tieši aprīlī. Cilvēku satraukums un entuziasms par savām jaunajām mašīnā piesaistīs jaunus pircējus Tesla. Var gaidīt, ka aprīlī būs mazāk piegādāti Model 3 kā martā, bet tas diži nemainīs lielo bildi.

Latvijā 99.5% jauno mašīnu pagājušajā ceturksnī bija ar iekšdedzes dzinēju. Tas nozīmē, ka elektrisko mašīnu potenciāls tirgū ir 99.5% liels. Tādi Tesla galinātāji kā Audi e-tron un Jaguar I-Pace iekaros nevis tos 0.5% tirgus, bet gan tos 99.5%. Tās mašīnas tiks pārdotas tiem, kas šodien pārvietojas ar iekšdedzes dzinējiem.

Vēl viens iemesls, kāpēc Tesla galinātāji neiekaros Tesla klientus, ir tas, ka, nosēžoties pie Tesla stūres, cilvēks saprot, cik ierūsējuši ir VW, BMW, Daimler un citi auto giganti. Viņi nav gatavi šai cīņai.

Laiks pārmaiņām

Šobrīd sabiedrībā ir pārmaiņu laiks. Latvija, Vācija, Eiropa, pasaule mainīsies un nākamās paaudzes mums jautās, kā tas bija un kāpēc bija ļauts reiz braukt pa ielām ar mašīnām, kas izlaida dzīvībai kaitīgas emisijas.

Vien dažus gadus atpakaļ bija ļauts smēķēt publiskās vietās un tas bija normāli. Tad aizliedza smēķēt publiskās vietās, restorānos, klubos, parkos. Vēlāk arī aizliedza smēķēt pa logu un uz balkona. Sabiedrība ātri pielāgojās šiem aizliegumiem un smēķēšana tiek uzskatīta par vāja cilvēka pazīmi. Tagad atskatoties uz to, liekas dīvaini, ka reiz tas bija atļauts. Pēc gadiem jautāsim, kāpēc bija atļauti iekšdedzes dzinēji? Protams, tas prasīs vairāk laika kā smēķēšanas aizliegšana, bet vienu dienu arī Latvijā uz iekšdedzes dzinējiem skatīsies ar riebumu.

Oppbus
Latvijā ražotais Oppbus izstādē Auto 2019

Pāreju uz bezizmešu transportlīdzekļiem nenotiks tāpēc, ka sabiedrība pēkšņi sapratīs, ka iekšdedzes dzinēji ir kaitīgi videi. Sabiedrība to jau sen zina. Pāreja notiks tanī brīdī, kad sabiedrība aptvers, ka elektroauto ir labāki visos aspektos.

Jau 2019. gadā ir maz iemeslu, lai neizvēlētos elektroauto – cena, uzrāviens, autonomija, izskats un citi aspekti. Tieši pretēji, ir vairāki iemesli, lai izvēlētos elektroauto. Ja tā nebūtu, tad tajās valstīs, kur cilvēki tiešām apsver jaunas automašīnas plusus un mīnusus, Tesla Model 3 nebūtu pirmajās vietās. Nav svarīgi, ka mediji apgalvo, ka elektroauto piedāvā pārāk mazu autonomiju vai lādējās pārāk ilgi, jo Šveices iedzīvotāji ir izdarījuši savu izvēli par labu Tesla Model 3. Tas nav viens burbuļa sprādziens – lētākais Model 3 joprojām nav pārdošanā. Tas ir tikai pirmsākums līdz sabiedrība sapratīs, ka dažas elektriskās automašīnas ir vairākas galvas tiesas pārākās par jebkuru iepriekš braukto automašīnu.

Konkurentu kļūdas

Auto industrija jau ir pieradusi pie tā, ka Tesla izgriež pārējiem pogas. Tesla Norvēģijā pārdod vairāk Model 3 kā pārējie kopā ņemot. Martā 31% jauno mašīnu bija Tesla Model 3. Ar iekšdedzes dzinēju aprīkotās mašīnas sastādīja 24%.

Tesla Solar Roof, Powerwall un Model 3
Tesla Solar Roof, Powerwall un Model 3

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) noslēdza vairāku simtu miljonu eiro līgumu ar Tesla, lai nebūtu jāmaksā lielākas soda naudas Eiropas Savienībai. FCA samaksāja konkurentam, lai turpina atņemt viņam tirgus daļu. Tesla šo naudu ieguldīs, lai ražotu vēl vairāk elektromobiļu, FCA šo naudu varēja izmantot, lai izstrādātu elektromobiļus. Tesla iekaros aizvien lielāku tirgus daļu, FCA 2020. gadā atkal noslēgs līgumu ar Tesla, jo nespēs izpildīt Eiropas Savienības normatīvus, jo neražos bezizmešu transportlīdzekļus. Tā ir kā dāvana priekš Tesla, jo tika izvēlēts īstais ceļš.

FCA un drīzumā arī citi maksās konkurentam simtiem miljonus eiro par papīra gabaliņu, kas padarīs konkurentu stiprāku, bet pašus vājākus. Ko tas varētu nozīmēt VW, BMW, Daimler un citiem, ja viņi nespēs pārdot pietiekami daudz elektromobiļu? Tiek lēsts, ka šādā veidā Tesla nākamgad iegūs 35 miljardus eiro. Par to vien, ka ražo tikai elektromobiļus.

Tikmēr Audi e-tron saņēma 328 km EPA autonomijas novērtējumu. Solīti tika 400 km. Liela atšķirība. Tesla līdz šim saviem transportlīdzekļiem ir solījuši mazāk, bet piegādājuši vairāk. Patērētājs to atcerēsies. Līdz ko uzticība un reputācija tiek zaudētas, uzņēmums sāk zaudēt. Tās nav īpašības, ar ko Audi ir gatavs riskēt, bet tieši tās ar jauno e-tron sāk zust. Audi solīja, ka ražos 55’000 e-tron gadā, bet tagad ir spiesti atzīt, ka ražos vien 10’000, jo nespēj savest ražošanu kārtībā.

Tomēr ne visi konkurenti ir tik slikti. Jaguar klusiņām savāc visas balvas, ko vien tas var sagrābt – 2018. g. Gada Auto balva no Auto Express, 2019. g. Vācijas gada auto, 2019. gada Eiropas gada auto, 2019. gada Ķīnas gada zaļā mašīna, Forbes 2018. gada labākā dizaina balva un daudzas citas. Šis elektromobilis ir viens no retajiem, kas nenonāk bieži ziņu virsrakstos, bet, kad to dara, tas ir ļoti pozitīvā veidā.

FCA maksājums ir pirmais no daudzajiem. Audi problēmas var ātri vien pārmesties uz visu VW grupu. VW gan sola, ka MEB platforma to glābs. Tomēr MEB platforma ražošanu uzsāks vien šī gada beigās. Kas to zina, kad sasniegs pīķa ražošanas apmērus. Līdz tam būs jāmaksā kvotas konkurentam. Ja nu sākas ražošanas ķibeles vai klientu atsaucība nav pietiekami liela, tad visa VW grupa būs lielās nepatikšanās, jo nākotne tiek balstīta uz to, ka MEB platforma būs panākumu atslēga.

Volkswagen ID. ROOMZZ
Volkswagen ID. ROOMZZ

Industrijas pagātne nākotne

Šo ceļu sev vecā industrija pati sev nostādīja. No šāda skatu punkta raugoties, daži autoražotāji ir sevi nostādījuši uz ceļa, kas nozīmē, ka rentabilitāte ir apšaubāma. Jau šobrīd ir ziņas, ka BMW un Daimler apvienos savus spēkus, lai ražotu elektromobiļus, arī Ford ielecis gultā pie VW un cer uz MEB platformas panākumiem. Ar laiku šie atsevišķie uzņēmumi varētu saplūst vienā. Tikai zīmols mašīnas priekšā un aizmugurē tos atšķirs no kādreizējā konkurenta.

Visi mūsdienu autoražotāji ir vairākus gadus aiz Tesla. Varētu pat teikt, ka liela daļa joprojām nav 2012. gada Model S līmenī. Tesla kontrolē visu savu vitālo komponentu plūsmu – pašiem sava bateriju ražošana, pašiem sava motoru ražošana, pašiem savi kontrolieri un datori. Skatoties uz konkurentiem, liekas, ka viņi vēl gaida to pēdējo brīdi, kad ielekt vilcienā pirms tas aiziet bez viņiem. Vilciens ir sācis kustību…

tesla autopilot
Tesla Autopilot. Avots: youtube.com

Tie laiki ir aiz mums, kad vajadzēja salīdzināt, kurš elektroauto ir populārāks par citu elektroauto. Te nav šaubu – Tesla Model 3 ir uzvarētājs. Tas ir otrais aiz Nissan Leaf, kas ir pierādījis sevi populārāku par iekšdedzes dzinēja konkurentiem. Šobrīd Leaf panākumi ir niecīgi, salīdzinot ar to, ko panācis Model 3.

Nākotne

Model Y būs vēl populārāks par Model 3. Tam sekos Semi, kas mainīs kravu pārvadātāju industriju tā kā to darīja un turpinās darīt Tesla S, 3, X, Y piedāvājums. Tam sekos Tesla Pickup un baumo, ka plānos ir A vai B segmenta automašīna. Tesla nepārtrauks attīstīties. Šis uzņēmums šobrīd dominē elektroauto tirgū (izņemot Ķīnā) un turpinās būt priekšā citiem.

Tesla Model Y
Tesla Model Y

Tanī brīdī, kad automašīnu tirgus būs 95% elektrisks (atstāsim 5% fanātiem), sabiedrība jau būs sapratusi, ka ir jāmaina arī citas jomas, ne tikai automašīnas – ēkas, ražošana, lauksaimniecība, tūrisms, elektrība un citas.

Avots: cleantechinca.com

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
1 Komentārs
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Vārds
Vārds
Viesis
11/05/2019 12:47

Tesla vājā vieta elektronika. Motors un akumulators kalpo ilgi, bet vadības blokiem garantija nav vienlīdzīga ar akumulatoru vai motoru. Tesla tos neremontē un nomaiņa maksā tūkstošus. Pamazām vecākiem Model S iziet no ierindas gan ekrāns gan SSD disks galvenajā datorā(MCU) un Model 3 tas ir “atrisināts” ieliekot lielāku disku bet tas tikai paildzina tā agoniju.

1
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: