Joprojām 10% elektroauto – 2023.g. 3. ceturkšņa statistikas analīze

0

Pa ilgiem laikiem Latvijā ir nomainījies populārākais elektroauto, bet jau nākamais kandidāts strauji tuvojas.

Elektroauto uzlāde

Elektroauto uzlāde (Publicitātes attēls)

Pa ilgiem laikiem Latvijā ir nomainījies populārākais elektroauto, bet jau nākamais kandidāts strauji tuvojas.

Jau teju 2 gadus ir spēkā valsts atbalsts elektroauto iegādei. Tas noteikti ir daļēji palīdzējis uzturēt augšanas tempus, kas jau atkal ir augstāki nekā iepriekš prognozēts. Kopā ar elektroauto skaita pieaugumu arī uzlādes stacijas paliek strauji vairāk.

2023. g. 1. oktobrī Latvijā bija reģistrēti 5’758 elektroauto (BEV) (+71%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu (YoY)), 70 elektriskie autobusi (+11%), 180 elektriskie vieglie kravas transportlīdzekļi (+80%), 42 elektriskie kvadricikli (+2%), 834 elektriskie mopēdi (-15%) un 123 elektriskie motocikli (+52%). Kopā Latvijā ir reģistrēti 7’007 elektriskie transportlīdzekļi (+51%).

2023. g. 3. ceturkšņa jauno elektrisko automašīnu reģistrācijas izdalot sīkāk:

  • BEV: 412 reģistrācijas (+39% YoY, 8.3% ceturkšņa reģistrāciju) (+ 245 lietoti + 29 vieglie kravas (24 jauni + 5 lietoti))
  • PHICEV*: 95 reģistrācijas (+7%1.9%)
  • Kopā: 507 (+31%, 10.2%)

*PHICEV – (abreviācija no angļu valodas) plug-in hybrid internal combustion engine vehicle. Kamdēļ to turpmāk Uzlādēts.lv nesauks par PHEV, var izskaidro šis raksts.

Elektroauto daļa no jaunajām reģistrācijām
Elektroauto daļa no jaunajām reģistrācijām

10% jau 4 ceturkšņus pēc kārtas

Vieglo automašīnu tirgus Latvijā ir atkopies no Covid-19 un Krievijas kara Ukrainā izraisītajām sekām. Ja iepriekšējā ceturksnī tika reģistrēts rekordliels jauno automašīnu skaits kopš 2015.g., kad Uzlādēts.lv sāka sekot līdzi statistikai. Tad šis daudz neatpalika, ierindojoties 3. vietā ar 4979 jaunām automašīnām.

Citu automašīnu statistikas uzlabošanās ir liegusi novērtēt pienācīgi elektrisko automašīnu kāpumu, kas, lai gan tikai 10% no ceturkšņa apjoma, turpina stabili audzēt skaitļus. Pēdējos četros ceturkšņos jaunu BEV reģistrācijas ir bijušas garlaicīgi stabilas – 376 (8.9%), 416 (9.1%), 522 (8.7%) un 412 (8.3%). Ja paskatāmies augstāk esošajā bildē, varam redzēt, ka pēdējie 2 ceturksņi pat ir bijuši negaidīti ilgi gaidīti (5 ceturkšņi) mazas lejupslīdes brīži un nav nekas netipisks. Tagad būs interesanti, ko rādīs gada noslēdzošais ceturksnis.

Kamdēļ uztraukumam nav īsti pamata, ir saskatāms zemāk esošajā bildē – norimsies iekšdedzīšu kupris un tirgus stabilizēsies iepriekšējā kopējā līmenī, kas dos elektriskajiem vietu atkal vietu izaugsmei.

Vieglo pasažieru automašīnu (M1) jauno reģistrāciju sadalījums pēc izmantotās enerģijas
Vieglo pasažieru automašīnu (M1) jauno reģistrāciju sadalījums pēc izmantotās enerģijas

Ar galējo ES lēmumu par iekšdedzes dzinēju mašīnu aizliegšanu no 2035.g. un jaunajiem Euro 7 izmešu standartiem varam sagaidīt, ka elektroauto statistika arī Latvijā dažu gadu laikā uzleks līdz dominējošajam starp jaunajām automašīnām un ap 2030.g. būs interesantāk vērot benzīna (kā pēdējo iekšdedzes motora enerģijas pārstāvi) pazušanu no statistikas.

Pēc ACEA datiem 2023.g. pirmajos 9 mēnešos pilnīgi elektriskās automašīnas (BEV) ieņēma 14% no Eiropas Savienības jauno automašīnu tirgus un spraudņu hibrīdi (PHICEV) – 7.5%, kopā – 21.5%. Ja vēl ieskaitām nelādējamos hibrīdus, kopā ES elektrificētās automašīnas bija 46.7% no jauno automašīnu tirgus. Citiem vārdiem sakot, teju puse no mašīnām bija elektrificētas, vairāk nekā katra 5. mašīna bija uzlādējama un katra 7. mašīna bija tīri elektriskā.

Ceturkšņa jaunpienācēji

Ir reģistrēti nu jau vairāki smagie! Ja Volvo smagais pienāca pagājušajā ceturksnī, tad tagad mums Latvijā ir arī smagais no Scania! Šajā ceturksnī Latvijā tika reģistrēti vēl 7 līdz šim Latvijā neredzēti BEV –Hyundai Ioniq 6, Nissan Townstar, Seres Seres 5, Scania P230, Solaris Urbino 8.9 LE Electric, Volvo FE Electric, Voyah Free.

Līdzšinējais topa līderis BMW i3 ceturksnī iekrāja vien 33 reģistrācijas, kas ļāvis Nissan Leaf ar 39 iegūtām reģistrācijām šajā laikā to apsteigt un iegūt izplatītākā elektroauto titulu. Ja BMW i3 topā gozējās 3 gadus un 1 ceturksni, tad Nissan šis gods būs krietni īsāku laika posmu. Tesla Model 3 strauji tuvojas, neļaujot Leaf justies gana komfortabli populārākā elektroauto titulā.

Ja Eiropā Tesla Model Y ir vispopulārākā mašīna (ne tikai elektriskā) gada pirmajā ceturksnī un pirmajā pusgadā, tad Latvijā neviens elektroauto vēl netuvojas topa virsotnei. Toties starp pašiem elektroauto ir skaidrs līderis – Tesla Model Y ar 72 reģistrācijām ir populārākais elektroauto šajā ceturksnī. Tam seko Tesla Model 3 ar 59 reģistrācijām, Nissan Leaf – 39, Volkswagen ID.3 – 35, Audi Q8 e-tron, BMW i3 un Škoda Enyaq iV – katrs 33, dalot 4. populārākā EV titulu šajā ceturksnī.

Lai gan mašīnas ar degvielu ir piedzīvojušas pieaugumu popularitātē, kopainā tas ir noticis uz benzīna automašīnu rēķina. Starp jaunajām automašīnām šobrīd benzīns dominē ar 70.1% tirgus, dīzelis ieņem 17.9%, elektrība ir 8.3% (10.2% kopā ar PHICEV) un gāze ir 0.0% (1.7% kopā ar benzīna hibrīdu). Tomēr vieglajiem komerctransportiem ir jāsaņemas. Tur aina ir pagalam bēdīga – dīzelis dominē ar 94.9% tirgus, benzīns ieņem 2.5%, elektrība ir 1.9% un gāze ir 0.0% (0.1% kopā ar benzīna hibrīdu).

Šobrīd tas varbūt neizskatās reālistiski, bet, ņemot vērā, ka EK ir lēmusi, ka iekšdedzes dzinēju jaunas reģistrācijas netiks vairs atļautas, varam pieņemt, ka starp 2026. un 2030. gadu elektroauto dominēs gan vieglajās pasažieru, gan vieglajos komerctransportlīdzekļos.

Prognozes

Tā kā esam sasnieguši 5000 elektroauto robežu, kas tika līdz šim prognozēta, ir jāsāk mest acis uz nākamo atskaites punktu 1% no autoparka jeb 7300 elektroauto. Tendenču eksponenciālā līkne pāri iepriekšējo gadu datiem prognozē, ka 7’300 elektroauto būs 2025. gada vidū (visi elektriskie transportlīdzekļi (ETL) tobrīd būs aptuveni 12’000). Tāpat tā uzskata, ka šobrīd būtu jābūt mazākam skaitam…

Ņemot vērā, ka pietiktu ar 2 nedaudz labākiem ceturkšņiem, lai sasniegtu šo skaitli, tad varam teikt, ka šī prognoze ir ļoti pesimistiska. Tomēr, ja eksponenciālajai līknei liek izmantot datus vien no 2018. gada, tad tā paredz, ka 2025. gada vidū būs aptuveni 18’000 elektroauto (ETL – 20’000), kas liekas daudz ticamāk. Salīdzināšanai – Lietuvā šobrīd ir 10’783 EV.

Varam tikai zīlēt, cik daudz elektroauto būs Latvijā reģistrēti 2030. gadā, bet zemāk esošajā sarakstā ir apkopoti daži no minējumiem:

  • AS Latvenergo – 60’000 (8.2%)
  • Eleport – 100’000 (13.7%)
  • Neste – ~70’000 (10%)
  • Enefit – 16’000 (2.1%)
  • Latvijas nacionālais attīstības plāns* – 14’570 (2%) (*2027.g.)
  • Eksponenciāla līkne – 51’000 (6.9%)
  • Eksponenciāla līkne, kas ņem vērā datus sākot no 2018.g. – 145’000 (19.8%)
  • Nemainīgs 79% (pēdējo 4 ceturkšņu vidējais) pieaugums – 225’000 (30.8%)
BEV attīstības eksponenciāla līkne līdz 2030. gadam
BEV attīstības eksponenciāla līkne līdz 2030. gadam

Tiem, kas seko līdzi Uzlādēts.lv publicētajai statistikai, jau zina, ka realitāte teju vienmēr ir labāka par to, ko eksponenciālā līkne prognozē. Piemēram, eksponenciālā līkne pirms gada paredzēja, ka 2030.g. būs 34’000 elektroauto, un vēl gadu iepriekš – 20’000. Izmaiņas gadu laikā ir ievērojamas. Kurai prognozei ticēt? Nemainīgs 79% pieaugums diez vai realizēsies, bet iepriekšējo gadu pozitīvās tendences liek domāt, ka būs labāk nekā Latvenergo prognozē un krietni labāk nekā Enefit izteicies.

Latvijas elektroauto parks pēc ražotāja
Latvijas elektroauto parks pēc ražotāja

Tagad patiesībā lielākais jautājums ir par to, kad Latvijā nobriedīs lietoto elektroauto tirgus. Kristaps Skutelis no Kursors.lv varbūt iekustinās dažus ar savu 15 tūkstošus vērto pirkumu. Tomēr lielākām masām vajag vēl kaut ko lētāku. Tagad beidzot sludinājumos sāk parādīties elektroauto, kas maksā zem 5000 €.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: