Elektroauto salīdzinājums: kurš šobrīd ir labākais?
Elektroauto skaits Latvijā un visā pasaulē strauji pieaug. Aizvien vairāk cilvēku vēlas pāriet uz bezizmešu mobilitāti. Bet kurš gan ir tas labākais?
Elektroauto skaits Latvijā un visā pasaulē strauji pieaug. Aizvien vairāk cilvēku vēlas pāriet uz bezizmešu mobilitāti. Bet kurš gan ir tas labākais?
Daudzi joprojām uzskata, ka elektroauto labākajā gadījumā der kā ģimenes otra automašīna, ar kuru veikt īsus ikdienas braucienus (uz veikalu, bērnudārzu u.tml.), pēc kuriem uzreiz ir jāmeklē uzlādes vieta. Tomēr realitātē ir tā, ka vairums to, kas iegādājušies elektroauto ar šādu mērķi, ātri saprot tā priekšrocības un tas kļūst par primāro transportlīdzekli.
Tas ir dažādu iemeslu dēļ, bet galvenokārt tas ir dēļ nu jau pieklājīgās autonomijas. Ja pirms pāris gadiem 200 km autonomija likās diez gan pieklājīgs rādītājs priekš elektroauto, tad nu jau 300 km liekas maz. Arī uzlādes iespējas turpina attīstīties. Šajā rakstā iekļausim tās elektriskās automašīnas, kas jau ir vai drīzumā (līdz 2022.g.) būs pieejamas Latvijā un kuras var nopirkt jaunas.
Kuru ņemt?
Tāpēc rodas jautājums – kurš gan elektroauto ir vislabākais? Man bieži uzdod šo jautājumu. Dažreiz gan tas skan citādāk – kuru tu izvēlēsies kā nākamo? Uzreiz pateikšu, ka es šobrīd nemeklēju sev jaunu elektroauto, bet sapņoju par Sono Motors Sion un siekalojos par Ford Mustang Mach-E, tomēr visreālākais liekas jaunais Volkswagen e-up! vai kāds no pārējiem trīņiem, bet varbūt tomēr Kia e-Soul…
Ja sekojāt saitēm uz iepriekš minētājām mašīnām, tad saprotiet, ka tās ir pilnīgi atšķirīgas. Gan izmēros, gan citos svarīgos parametros, piemēram, cenā. Katram ir savas vajadzības pēc kā vadāmies, izvēloties sev transportlīdzekli, tāpēc lasiet zemāk esošos salīdzinājumus ar vieglu smīnu par maniem centieniem lasītājiem izdabāt.
Ģimenes vāģis
Vai esiet ievērojuši, ka cilvēki, kas plāno vai kuriem jau ir bērns, pēkšņi nopērk neproporcionāli lielas mašīnas? Es saprotu, kad runa iet par 3 bērniem, ka tad vajag lielāku transportlīdzekli par Fiat 500, bet bieži vien cilvēks, kam līdz šim nebija automašīna nopērk sev tādu mašīnu, kurā var ielikt visa dzīvokļa saturu.
Līdz šim šo nišu, ja runa ir par elektromobiļiem, kas spēj pārvadāt 7 cilvēkus, aizpildīja vien divas mašīnas – Tesla Model X, kas daudziem ir nesasniedzams sapnis, un Nissan eNV200, par kura izskatu ne visi priecātos. Bet drīzumā pievienosies, PSA grupa (+Toyota) un Daimler ar diez gan plašu piedāvājumu – Opel Vivaro-e, Citroen e-Jumpy, Peugeot e-Expert, Toyota Proace, Opel Zafire-e Life, Peugeot e-Traveller, Citroen e-SpaceTourer, Mercedes-Benc EQV un Mercedes-Benz EQT (tehniskie dati nav izpausti). Būtu vērts arī pieminēt Volkswagen ar Buzz, kas ir modernā hipiju vāģa versija, bet tas gan diez vai līdz 2022.g. būs Latvijā vai pasaulē pieejams.
Visi jaunie modeļi piedāvās variāciju ar līdz pat 9 sēdvietām. Pietiks vietas teju visai bērnu futbola komandai. Negaidiet gan, ka šie ģimenes vāģi būs zem 30’000 € cenas, bet ar kaut ko ir jāsāk, lai to varētu pēc 15 gadiem nopirkt lietotu. Starp citu, tiem visiem būs arī furgonu versijas.
Kurš ir labākais? No šobrīd pieejamajiem Nissan eNV200 ir lētāks un pieejams tepat pie dīlera, bet Tesla Model X ir krietni labāks un dārgāks. Ja man būtu jāizvēlas, es ņemtu lietotu Tesla Model X. Tomēr, drīz jau būs pieejami PSA un Daimler ģimenes vāģi. Starp tiem es izvēlētos kādu no PSA grupas, kur cena būtu noteicošais faktors (varbūt kādi akcenti), jo tehnoloģija apakšā visiem ir viena un tā pati.
Krosoveri
Tas tagad ir tik izstiepts jēdziens. Nebrīnītos, ja tagad kāds izlaistu tādu automašīnu kāds ir mans Citroen C-Zero un to nosauktu par pilsētas krosoveru, jo klīrenss ir vairāk kā 10 cm. Lai vai kā, ar to mēs parasti domājam tādas mašīnas, ar kurām nav bailīgi braukt pa A. Čaka ielu un cilvēki no malas nedomās par to, ka kaut kas tiek kompensēts.
Šobrīd šajā kategorijā ir pieejams jau iepriekš minētais Tesla Model X, Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace un Audi e-tron dažādās variācijas. It kā cena ir izlikta arī priekš Kia e-Niro, bet maz ticams, ka ātrāk par ziemu tas līdz mums atripos. Vispār nav skaidrības par Kia e-Soul, kas ir viens no maniem favorītiem.
Ņemot vērā, ka šī ir populārākā vieglo automašīnu kategorija Eiropā, tad nav pārsteigums, ka šeit arī būs visvairāk jaunumu tuvākajā laikā. Nenosaukšu visus, bet pieminēšu dažus – BMW iX3, Tesla Model Y, Peugeot e-2008, Opel Mokka-e, Citroen e-C4, Mercedes-Benz EQC, Mercedes-Benz EQA, Volkswagen ID.4, Škoda Enyaq iV, Lexus UX 300e, Byton M-Byte, Mazda MX-30, Ford Mustang Mach-e, Nissan Arya, Dacia Spring Electric.
Esošajā piedāvājumā vislabākā cenas/tehnoloģiju attiecība pieder Hyundai Kona Electric, bet tiem, kam vajag lielāku salonu vai augstākas klases sajūtas ieteiktu Audi e-tron 50, kas ir nedaudz mazāk jaudīgs un ar mazāku bateriju kā Audi e-tron 55, bet līdz ar to arī lētāks.
Starp tiem, kas vēl būs, man ir grūti kādu rekomendēt vairāk kā citu, jo katram ir savas labās puses un kvalitātes standarti, bet ir daži, kurus es varu tikai brenda faniem ieteikt, jo tie noteikti būs pārāk dārgi un ar novecojušu tehnoloģiju. Tie ir Lexus un Mazda elektromobiļi.
Ja man jāizvēlas, tad es izvēlētos Kia e-Soul ar lielo bateriju vai Ford Mustang Mach-e bāzes variantu. Kia tīri dēļ izskata, bet Ford dēļ tā, ka tas ir Mustang. Tomēr ticu, ka daudzi izvēlētos Dacia variantu dēļ cenas.
Mazauto
Šī kategorija ir mana favorīte, jo ir visloģiskākā pilsētas cilvēkam, kādi esam vairums mēs. Vietas iekšā ir vairāk kā varētu likties no ārpuses un atrast vietu, kur novietot mašīnu ir daudz vieglāk. To es saprotu katru reizi, kad man jāpārsēžas no sava Citroen C-Zero uz kādu citu mašīnu.
Šajā kategorijā iemetīsim arī tādas mašīnas, kā BMW i3 un MINI Cooper SE, citādāk Volkswagen e-up! šobrīd ir vientuļi. Vēl tuvākā gada laikā varam sagaidīt, ka arī pie mūsu dīleriem nonāks SEAT Mii-Electric un Škoda CITIGOe iV, bet tālākā nākotnē būs arī Renault Twingo Z.E, Honda e un Fiat 500e. Varbūt ar laiku Latvijā sāks piedāvāt Smart EQ ForTwo un ForFour, bet šobrīd nav dzirdēti tādi plāni.
Ja no mašīnas svarīgākais aspekts ir tās izskats, tad MINI Cooper SE, Honda e un Fiat 500e ir piemērotākie kandidāti. Tomēr es vairāk skatītos uz Škoda vai SEAT piedāvājumu, jo tie ir krietni lētāki (~18’000 €).
Hečbeki
Ar jauno krosoveru tendenci, liekas, ka cilvēki ir piemirsuši, ka hečbeki arī ir ļoti praktiski transportlīdzekļi. Nereti krosoveri ir uzpūsti hečbeki. Šajā lauciņā ir labi iedzīvojušies četri modeļi – Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, Renault Zoe un Volkswagen e-Golf, no kuriem pēdējais ir pārdzīvojis savu paredzēto mūžu, bet pirmais piedzīvojis ievērojamas pārmaiņas kopš izlaišanas. Drīzumā šim bariņam pievienosies VW ID.3, no kura daudzi sagaida revolūciju, CUPRA (SEAT) el-Born, Peugeot e208 un Opel Corsa-e.
Ja starp esošo piedāvājumu ir manāmas atšķirības un tiem katram ir savas stiprās puses, tad jaunie ir pa pāriem sadalāmi, jo taisīti uz vienas bāzes – ID.3 un el-Born ir no VW grupas, bet e208 un Corsa-e ir no PSA grupas. Starp esošajiem es izvēlētos Renault Zoe, jo tā piedāvā vislabāko cenu un vismazāk kompromisu, bet starp jaunajiem jau ir grūtāk izvēlēties. Vizuāli man vislabāk patīk el-Born, bet cena noteikti būs par labu Opel vai Peugeot. Tur noteikti ir jāskatās katram savas patikšanas, kas galu galā beigsies ar to, ka kāds vizuālais akcents patiks vienā vairāk kā citās.
Ņemot vērā, ka tagad koplietošanā var paņemt Renault Zoe, es nebrīnītos, ja daudzi izvēlētos tieši to. Tā ir elektriskā mašīna, kas ir par salīdzinoši zemu cenu, piedāvā ievērojamu autonomiju un ar ekrānu, kas atgādina Tesla Model S. Nešaubos, ka Opel un Peugeot piedāvājums arī daudziem liksies tīkams.
Sedani
Ja godīgi, es brīnos, kāpēc vācieši ļauj Tesla iekarot šo tirgus daļu. Šobrīd starp sedaniem ir pieejami vien Tesla Model S un Tesla Model 3. BMW drīzumā piedāvās i4, bet no brenda faniem esmu dzirdējis dalītas atsauksmes, kas būtībā atduras izskatā. Vēl ir arī Eiropā jaunums – ķīniešu autoražotājs Xpeng ar P7.
Es personīgi vēl nesteigtos ar ķīniešu elektroauto. Esmu lasījis labas atsauksmes, bet kaut kas mani no tā attur. Šeit variantu nav – jāņem Tesla. Jautājums ir vai tā 1 sekunde līdz 100 km/h un nedaudz vairāk vietas, ko piedāvā Model S, ir vairāk vērts kā futūristiskais Model 3 salons un uzlabotas tehnoloģijas motortelpā.
Sporta entuziastiem
Šīs ir tās mašīnas, kas pa tiešo nonāk virsrakstos. Vai mēs runājam par salīdzinoši lēto Tesla Model S Performance vai par, ja tu prasi cenu, tad tu to nevari atļauties, Rimac C_Two, vai arī par rekordu lauzēju Volkswagen ID.R tik vai tā pie bāra letes būs interesanta saruna. Es galīgi neesmu tas, kas mācēs ieteikt, kuru sportisko mašīnu izvēlēties, bet piedāvājums arī te kļūst plašāks – Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Lotus Evija, Tesla Roadster 2, Ford x Webasto Mustang Lithium, Karma SC2, NextEV Nio EP9, Pininfarina Battista.
Starp šīm visām es izvēlētos Tesla Model S Performance, jo pēc tam, kad pārējie būs palikuši aiz muguras, ar to es tik vai tā varēšu ar ģimeni mierīgi pabraukāties pa pilsētu, jo tas tomēr ir sedans ar 5 sēdvietām un normālu bagāžnieku.
Kopumā
Ir ļoti grūti kādu nosaukt par labāko jel kādā kategorijā, jo katrs elektroauto ar kaut ko atšķiras un mēs katrs meklējam savas īpašības savam transportlīdzeklim. Kādam ir svarīgs uzrāviens, citam ir svarīgi ietilpināt 3 sievasmātes un 10 suņus, vēl citam svarīgākais ir cena un ekspluatācijas izmaksas. Šajā gadījumā, pasakot, ka kaut kas ir labāks par kaut ko citu, ir garantēti, ka neuzminēsi pareizi.
Tā klusiņām
Nav noslēpums, ka interese par elektromobiļiem/elektroauto/elektriskajām mašīnām aug. Drīzumā Uzlādēts.lv piedāvās elektroauto par īpašām cenām. Ja arī tu vēlies sev tādu iegādāties un vēl lētāk kā citi, tad raksti uz info@uzladets.lv (norādot savu vārdu, uzvārdu un e-pasta adresi), lai iegūtu īpašo piedāvājumu pirms citiem.
Pa īstiem bezceļiem braukt nesanāk. Taču braukt uz laukiem ar 1/2 braucējiem aizmugurē un mantām piekrautu bagāžnieku regulāri sanāk. Ceļi tai virzienā ir izbraucami, attiecīgi hečbeks manām vajadzībām der diezgan labi (pašlaik Focus 2012). Attiecīgi, pārejot uz elektro, interesē VW ID3, sākot 58 kWh bateriju u.c. līdzīgi braucamie, kuru visu cena šobrīd (man) nav paceļama. Cerams, pēc dažiem gadiem situācija uzlabosies
Latvijā braucējiem 40 kWh akumulatori šobrīd vairumā gadījumu ir pilnīgi pietiekami, jo varēsiet visur nokļūt.
Domāju, ka visoptimālākais cenas, autonomijas un ietilpības auto ir Kia E-Niro.
Tieši to pašu iemeslu dēļ es teiktu, ka Kia e-Soul 😀
Piekrītu. Pēc būtības tā pati Hyndai Kona, tikai ietilpīgāks un ģimenei piemērotāks.